دلیل جدید در اعاده دادرسی

دلیل جدید در اعاده دادرسی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دلیل جدید در اعاده دادرسی

دلیل جدید در اعاده دادرسی و شرایط آن

دلیل جدید در اعاده دادرسی چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات در دلیل جدید در اعاده دادرسی چیست؟ شیوه ارائه دلیل جدید در اعاده دادرسی چیست؟ آیا داشتن دلیل جدید در اعاده دادرسی کافی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دلیل جدید در اعاده دادرسی چیست؟ دلیل جدید در اعاده دادرسی از نظر قانون به چه معنی است؟ دلیل جدید در اعاده دادرسی چه کارکردی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به دلیل جدید در اعاده دادرسی چیست؟ چه زمانی می توانیم از دلیل جدید در اعاده دادرسی استفاده کنیم؟ دلیل جدید در اعاده دادرسی در دعاوی حقوقی چگونه است؟ دلیل جدید در اعاده دادرسی در دعاوی کیفری چگونه است؟

دلیل جدید در اعاده دادرسی را می توان به عنوان یکی از راه های باز کردن پرونده بعد از صدور حکم قطعی دانست. در کلام ساده تر اعاده دادرسی را می توان یکی از راه های خاص و فوق العاده شکایت از رای صادر شده دانست که بعد از صدور حکم قطعی امکان استفاده از آن وجود دارد.

اگر بخواهیم ساده تر این موضوع را بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم در صورت وجود جهات اعاده دادرسی در قانون، امکان بررسی مجدد دعوی حقوقی یا کیفری ایجاد می شود. این فرصتی است که طرفین دعوی ( معمولا طرف محکوم ) بتواند نسبت به رای قطعی صادر شده اعتراض کند و دعوی را مجددا به جریان بیاندازد. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که جهات اعاده دادرسی چیست؟ آیا وجود دلیل جدید در اعاده دادرسی می تواند به عنوان یکی از این جهات در نظر گرفته شود؟ اعاده دادرسی چه شرایطی در دعاوی کیفری و حقوقی دارد؟ همه این ها پرسش ها نشان می دهد که دیدگاه ما نسبت به اعاده دادرسی شبیه به یک ابزار بسیار مهم قانونی است. از این رو با ما همراه باشید که می خواهیم شما را با یکی از مهمترین مفاهیم قانونی آشنا کنیم.

دلیل جدید در اعاده دادرسی و جهات حقوقی آن

دلیل جدید در اعاده دادرسی را می توان یکی از جهات معرفی شده در قانون آیین دادرسی مدنی دانست. در کلام ساده تر یکی از عللی که امکان استفاده از ابزار بسیار مهم اعاده دادرسی را به افراد می دهد این است که دلیل جدیدی حادث شده باشد و یا این که یکی از طرفین دلیل جدیدی کشف کرده باشد که امکان تغییر روند پرونده و یا حکم دادگاه بر اساس آن وجود دارد.

نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که این دلیل باید بعد از صدور حکم قطعی کشف و یا حادث شده باشد. به عبارت بهتر در صورتی که ثابت شود این دلیل در زمان دادگاه در اختیار فرد خواهان اعاده دادرسی بوده و وی از آن استفاده نکرده دادخواست اعاده دادرسی وی رد می شود.

نکته دیگری که در خصوص اعاده دادرسی در دادگاه های حقوقی وجود دارد این است که به گفته وکیل حقوقی مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص اعاده دادرسی و بررسی مجدد پرونده، دادگاه صادر کننده رای قطعی محسوب می شود. در کلام ساده تر اگر دادگاه بدوی رای قطعی صادر کرده باشد و این رای یک بار به دادگاه تجدید نظر رفته و در آنجا نیز رای قطعی صادر شده باشد، دادگاه تجدید نظر به عنوان مرجع صالح رسیدگی کننده به دادخواست اعاده دادرسی در نظر گرفته می شود. مسئله دیگر این است که هر کدام از طرفین امکان ارائه دادخواست اعاده دادرسی بر اساس جهات مختلف آن را دارد.

جهات اعاده دادرسی در دعاوی حقوقی به جز دلیل جدید در اعاده دادرسی، عبارتند از صدور حکم خارج از ادعای خواهان، صدور حکم بیش از خواسته، تضاد در مفاد حکم، صدور حکم متضاد، اثبات حیله و تقلب، اثبات جعلیت و مستندات ارائه شده، اثبات اصالت سند و خلاف شرع بودن رای صادر شده.

دلیل جدید در اعاده دادرسی و جهات کیفری آن

دلیل جدید در اعاده دادرسی همچنان می تواند به عنوان یک عامل برای بررسی مجدد دعوی در مسیر کیفری باشد. در واقع یک وکیل کیفری به خوبی می داند که کشف یا وجود یک دلیل جدید از عوامل تایید کننده اعاده دادرسی و صدور رای بررسی مجدد دعوی است. اما به جز این اعاده دادرسی در مسیر کیفری شرایط خاص و نسبتا متفاوتی به اعاده دادرسی در مسیر حقوقی دارد.

اولین نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در دعاوی کیفری تنها محکوم علیه می تواند از ابزار اعاده دادرسی استفاده کند. بنابراین خواهان و یا کسی که تبرئه شده باشد امکان استفاده از اعاده دادرسی را ندارد. نکته دیگر این است که مرجع بررسی کننده دادخواست ارائه دادرسی در امور کیفری، دیوان عالی کشور است. بنابراین در صورتی که حکم قطعی صادر شده ( ممکن است این حکم اجرا شده یا نشده باشد ) و جهات اعاده دادرسی کیفری اثبات شود، با ارائه دادخواست اعاده دادرسی ، دیوان عالی کشور آن را بررسی می کند.

جهات اعاده دادرسی در امور کیفری نیز با امور حقوقی متفاوت است. به طور مثال اگر عمل ارتکابی بر اساس قانون جرم نبوده و یا مجازاتی غیر از مجازات پیش بینی شده به محکوم تحمیل شده باشد امکان استفاده از این مسیر برای محکوم علیه وجود دارد. در این خصوص بهتر است با یک وکیل مجرب و با تجربه مشورت کنید.

دلیل جدید در اعاده دادرسی (2)
دلیل جدید در اعاده دادرسی (2)

دلیل جدید در اعاده دادرسی و بررسی یک نکته

دلیل جدید در اعاده دادرسی چه در امور کیفری و چه در امور حقوقی به عنوان یک عامل برای بررسی مجدد دعوی محسوب می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که قانون نسبت به رای قطعی صادر شده حساسیت بسیاری دارد. به عبارتی دیگر امکان تغییر این حکم بعد از قطعی شدن آن به سادگی امکان پذیر نیست. بنابراین تنها دلیلی مورد بررسی قرار می گیرد که اولا اصالت آن اثبات شود، ثانیا به اندازه ای تاثیرگذار باشد که امکان تغییر حکم در پرونده پیش بینی شود.

نکته پایانی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهلت ارائه دادخواست اعاده دادرسی در دعاوی حقوقی برای افراد داخل ایران 20 روز و برای افراد خارج از کشور دو ماه بعد از صدور حکم قطعی است. اما در خصوص دعاوی کیفری مهلت قانونی خاصی عنوان نشده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×