دادخواست طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دادخواست طلاق توافقی

یکی دیگر از دعواهای رایجی که در دادگاه های خانواده به جریان خواهد افتاد دادخواست طلاق توافقی است‌. ایجاد طلاق توافقی یکی از راحت ترین و بی دردسر ترین جدایی هایی است که در میان زن و مرد به وقوع خواهد پیوست؛ زیرا در این نوع جدایی زن و مرد بدونه مناقشه و کشمکش بر سر بسیاری از مسائل توافق خواهند کرد. مهریه و اجرت المثل زن و حقوق مالی او مسئله حضانت فرزندان و همچنین نحوه ملاقات با آن ها از جمله مسائل مورد توافق میان زن و مرد هستند که در جدایی مسالمت آمیز به وقوع خواهند پیوست.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یا جدایی مسالمت آمیز یکی از انواع راه های جدایی زوج و زوجه است که دارای مراحل اندک و بسیار آسانی است. هر چند طی این مراحل جزء الزامات انجام این کار هستند با این حال در کم ترین زمان ممکن قابل انجام و اجرا خواهند بود.‌ در این نوع جدایز ارجاع طرفین به داوری در طلاق لزومی نخواهد داشت؛ زیرا زن و مرد بر سر این موضوع پیش تر به توافق رسیده اند. لازم به یادآوری است که در طلاق توافقی هر دو طرف باید در مشاوره طلاق حضور یابند و این کار جزء الزامات به شمار می آید و در صورتی که هر کدام از طرفین بنا به دلایل خاص در این جلسات غایب باشند باید منتظر تبعات حقوقی آن باشند. در این نوع جدایی صیغه طلاق را می توان در دفتر خانه جاری نمود البته در صورتی که پیش تر دادخواست مربوط به طلاق توافقی را تنظیم و آن را به دفتر خانه ارائه داد.

چگونگی تنظیم دادخواست طلاق توافقی

قبل از شرح هر مطلبی بهتر است یادآور شویم که طرح هر دعوایی در دادگاه منوط به تنظیم دادخواست مربوط به آن است؛ بنابراین برای انجام طلاق توافقی همانند بسیاری از مسائل حقوقی دیگر نیازمند طرح و تنظیم دادخواست است. با توجه به مطالبی که ذکر شد. زن و مردی که متقاصی انجام طلاق توافق هستند باید در قدم اول دادخواست مربوطه را به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ارائه داده تا در سایت های قضایی ثبت شود. بعد از ثبت این خواسته از طرف دادگاه مهلت و زمانی برای رسیدگی به آن تعیین خواهد شد که طرفین را در جریان آن قرار خواهند داد. سپس زن و مرد در زمان مقرر به دادگاه خانواده مراجعه کرده و در جریان تمامی امور مربوط به جدایی خود قرار خواهند گرفت. بعد از این که عدم سازش زوجین برای دادگاه محرز شد. گواهی تحت عنوان عدم سازش از طرف دادگاه صادر خواهد شد که بر اساس آن طرفین به مدت سه ماه از زمان صدور گواهی نامه فرصت خواهند داشت تا صیغه طلاق را جاری نموده و به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و طلاق خود را به ثبت برسانند. در صورتی که طرفین در مدت تعیین شده جهت جاری شدن صیغه طلاق اقدام نکنند و آن را به ثبت نرسانند. اعتبار گواهی فوق از بین رفته و در صورت مصمم بودن به جدایی باید تمامی مراحل را از ابتدا طی نمایند.

شرایط لازم برای انجام طلاق توافقی

در بحث طلاق توافقی موضوع اصلی جدایی میان زن و مرد است؛ بنابراین موارد مهم فراوانی وجود دارند که باید قبل واقع شدن جدایی آن ها را از سر بگذرانید. این مسائل که جزو شروط ایجاد طلاق توافقی به شمار می آیند عبارتند از:

۱: مهریه: مسئله مهریه مهمترین و اساسی ترین شرایطی هستند که در انجام این نوع طلاق باید به آن توجه نمود؛ زیرا مهریه حق قانونی زن است که در این نوع جدایی زن یا مطالبه گر و یا بخشنده خواهد بود و یا این که امکان دارد زن تنها بخشی را مطالبه کرده و بخش دیگری از آن را به طرف مقابل ببخشد.

۲: نفقه: نفقه دومین مورد قابل توجه در بحث جدایی مسالمت آمیز است که شامل پرداخت هزینه های زندگی زن از طرف مرد است که در طول زندگی مشترک و یا در ایام عده مرد مکلف به پرداخت آن خواهد بود.

۳: حضانت یا همان نگهداری از فرزند بعد از جدایی پدر و مادر است که یکی از طرفین این مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت. البته نباید فراموش کرد که تامین هزینه های زندگی فرزند نیز شامل حضانت خواهد شد.

۴: اجرت المثل: پاداش و جبران زحمات و خدماتی است که زن در دوران زندگی مشترک انجام داده است. بر اساس قانون و همچنین شرع مقدس اسلام زن می تواند مطالبه گر این حق خود باشد و آن را از مرد طلب نماید.

مدارک لازم جهت اجرای طلاق توافقی

همان گونه که قبلا متذکر شدیم برای انجام طلاق توافقی باید دادخواستی را تنظیم و تسلیم دادگاه خانواده نمود. حال برای ثبت این دادخواست و مراجعه به دادگاه مدارکی مورد نیاز خواهد بود که ارائه آن ها لازم و ضروری است. کارت ملی و اصل شناسنامه، سند ازدواج و سایر مدارک دیگر که متناسب با وضعیت و شرایط طرفین از آن ها درخواست خواهد شد از جمله این مدارک هستند. علاوه بر موارد ذکر شده جهت ثبت طلاق توافقی در دفاتر ثبت باید مدارکی را ارائه نمود که عبارتند از:

۱: وکالت نامه البته در شرایطی که زن و مرد از وکیل استفاده کرده باشند.

۲: گواهی پزشکی قانونی مبنی بر باردار نبودن زن.

۳: در صورتی که زن باکره باشد باید گواهی بکارت را از پزشکی قانونی اخذ نماید.

۴: انجام مشاوره طلاق در دادگاه خانواده و یا بهزیستی و کسب نظریه کتبی آن ها.

۵: گواهی عدم سازش میان زن و مرد که توسط دادگاه خانواده صادر خواهد شد. البته نباید بیشتر از ۳ ماه از تاریخ صدور آن گذشته باشد.

۶: ارائه توافق نامه کتبی از طرف زن و مرد در خصوص مسائل مورد توافق مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزند و غیره.

نکته: هر چند طلاق توافقی دارای پروسه ای نسبتا کوتاه است اما انجام آن برای طرفین هزینه بر خواهد بود. به طور کلی هزینه های مربوط به طلاق اجباری در شهر های مختلف متفاوت خواهد بود. به طوری که معمولا در شهر های بزرگ پر هزینه تر از شهر های کوچک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×