دادخواست طلاق به درخواست زوجه

دادخواست طلاق به درخواست زوجه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دادخواست طلاق به درخواست زوجه

طلاق به درخواست زوجه حق قانونی هر زنی است که در قانون مدنی کشور ما این حق نادیده گرفته است و به طور مشخص و معلوم به این حقوق در قانون اشاره ای نشده است؛ بنابراین این خواسته که از طرف زوجه مطرح می شود اغلب پیچیده و زمان بر و البته پر دردسر خواهد بود. از این رو بسیاری از زنان از حقوق خود را نادیده گرفته و با تمام سختی ها و ناعدالتی هایی که در جریان زندگی مشترک بر او روا داشته خواهد شد کنار آمده و اقدامی برای جدایی و پایان دادن به این سختی ها نخواهد کرد. با تمام این احوال زنانی هم هستند که تمامی سختی ها و دشواری های این راه را به جان خریده و دادخواست طلاق به درخواست زوجه را تنظیم و به مراجع قضایی ارجاع خواهند داد.

مهم ترین نکات درباره دادخواست طلاق به درخواست زوجه

طرح دادخواست طلاق به درخواست زوجه هر چند خواسته ای است که در قانون از آن حمایت نشده است اما انجام آن غیر ممکن نخواهد بود. از این رو لازم است زنانی که چنین خواسته ای را مطرح می نمایند نکاتی را مد نظر داشته باشند. مهم ترین این موارد عبارتند از:

۱: زن برای موفقیت در دادخواست طلاق به درخواست زوجه باید مدارک و مستنداتی محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد؛ زیرا حق طلاق مختص زوج بوده و زن برای رسیدن به این خواسته نیاز به دلایلی قوی دارد.

۲: طرح دادخواست طلاق به درخواست زوجه نیاز به طی کردن تشریفاتی دارد که در مورد درخواست طلاق از سوی مرد لازم الاجرا نمی باشند.

۳: برای رسیدن به خواسته مورد نظر مشورت با یک وکیل باتجربه تا حد زیادی کمک کننده و موثر خواهد بود؛ زیرا تجربه نشان داده است که دادخواست طلاق به درخواست زوجه سخت ترین دعاوی قابل طرح در دادگاه می باشد که امکان موفقیت در آن بسیار ناچیز خواهد بود.

دلایل و شرایط تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه

مهم ترین دلایلی که زن می تواند در رابطه با تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه مطرح نماید. یکی از ۱۲ شرط مندرج در عقد نامه می باشد. قانون در عقدنامه این شرط را قید کرده است و بر اساس آن زن می تواند تقاضای جدایی از مرد را مطرح نماید. دلیل دیگر بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی اثبات عسر و حرج است. عسر و حرج به معنی به وجود آمدن وضعیتی دشوار برای زن می باشد. به صورتی که ادامه زندگی مشترک برای او را دشوار و غیر ممکن کرده باشد. با این تفاسیر به طور کلی زن با در نظر گرفتن موارد ذیل می تواند نسبت به دادخواست طلاق به درخواست زوجه اقدام کند. این موارد عبارتند از:

۱: پرداخت ننمودن نفقه از طرف مرد حداقل به مدت ۶ ماه.

۲: اعتیاد شدید مرد به صورتی که زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار داده باشد.

۳: مرد دارای بیماری های مقاربتی باشد.

۴: مرد دارای یک بیماری لاعلاج باشد.

۵: اقدام زوج نسبت به ازدواج مجدد بدونه اجازه زوجه.

۶: بچه دار نشدن مرد.

۷: ترک خانه و زندگی از سوی مرد بدونه داشتن دلیل موجه.

۸: تهیه نکردن مسکن مناسب برای زن.

۹: محکوم شدن مرد به زندان بالای ۵ سال.

۱۰: خیانت مرد به زن و اثبات آن در دادگاه.

۱۱: ضرب و جرح و توهین به زن از طرف مرد.

۱۲: کراهت زوجه و بخشیدن تمام مهریه خود به مرد.

۱۳: نداشتن رابطه جنسی برای مدت طولانی.

۱۴: بلاتکلیف رها کردن زن برای مدتی طولانی.

۱۵: رابطه جنسی نامتعارف.

۱۶: داشتن مشکلات زناشویی و عیوب مرد.

۱۷: دور بدون زکجین برای مدت طولانی از هم دیگر.

شرایط تنظیم دادخواست طلاق به درخواست زوجه باکره

قوانین و شرایط که در رابطه با دادخواست طلاق به زوجه باکره وجود دارد بدین شرح است؛

اول این که در این نوع خواسته رضایت پدر شرط نخواهد بود و زن می تواند بدونه اجازه پدر نیز چنین اقدامی را صورت دهد. دومین شرط این خواهد بود که در زمان طلاق مهریه نصف خواهد شد و تمامی مهریه به زوجه باکره تعلق نخواهد گرفت. قانون سومی که در خصوص طلاق به درخواست زوجه باکره وجود دارد این است که اگر باکره ماندن زن بنا به دلایلی بوده که متوجه مرد شده باشد مانند آغاز نکردن زندگی مشترک و یا تمایل نداشتن به رابطه. در این صورت با استناد به این دلایل می توان تقاضای طلاق را در دادگاه مطرح کرد. لازم به ذکر است که دادخواست طلاق به درخواست زوجه باکره دارای پروسه ای سخت تر نسبت به دادخواست طلاق به درخواست زوجه است که از حالت دوشیزگی بیرون آمده است؛ بنابراین در این خصوص حتما باید با یک وکیل مجرب مشورت شود.

نکته: در صورتی که دادخواست طلاق به درخواست زوجه مطرح شده باشد و بر اساس قانون زن بتواند یکی از حالات عسر و حرج و یا سایر موارد ذکر شده را در دادگاه به اثبات برساند. میزان و مقدار دریافت و بذل مهریه با خود او خواهد بود. البته قاضی نیز در این مورد به خصوص اظهار نظر خواهد کرد.

تکلیف حضانت فرزند زمانی که دادخواست طلاق به درخواست زوجه مطرح شود

حضانت فرزند یکی از موضوعات مهم حین طلاق است. اگر قبل از مراجعه به دادگاه تکلیف فرزند مشخص شده باشد که جایی برای بحث نخواهد ماند و پدر و مادر طبق توافقی که انجام داده اند عمل خواهند کرد. حال اگر تکلیف حضانت فرزند از طرف پدر و مادر معلوم نشده باشد و از طرفی دادخواست طلاق به درخواست زوجه مطرح شده باشد.

در درجه اول وظیفه نگهداری فرزند تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر خواهد بود.‌ بعد از ۷ سالگی حضانت بر عهده پدر بوده که ۹ سال برای دختر و ۱۵ سال برای پسر در نظر گرفته شده است. بعد از رسیدن فرزندان به این سن مسئله حضانت خود به خود منتفی خواهد شد. در این حالت دادگاه فرزند را به دادگاه احضار کرده و از آنان راجع به ماندن با والدین و انتخاب آن ها سوال خواهد شد. البته لازم به ذکر است که تشخیص ماندن فرزند تا حد زیادی بر عهده دادگاه می باشد. در صورتی که دادگاه تشخیص دهد زوج یا زوجه شرایط و صلاحیت نگهداری فرزندان را ندارد. این مسئولیت بر عهده طرف مقابل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×