حکم تولیت چیست؟

حکم تولیت چیست؟

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حکم تولیت چیست؟

مسئله وقف در کشور ما اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی در مورد آن در قانون مدنی کشور هم صحبت شده است. اما در این مطلب قصد داریم در مورد وقف صحبت کنیم و در مورد یک مسئله مربوط به آن می خواهیم نکاتی را بیان نماییم.در این مطلب قصد داریم در مورد حکم تولیت صحبت کنیم که برای وقف بسیار اهمیت دارد. ابتدا اجازه دهید در مورد خود کلمه تولیت توضیحی ارائه دهیم. تولیت در واقع به کار گفته می‌شود که تحت آن اداره امور موقوفه در مدت زمان معینی برعهده شخصی قرار می‌گیرد. ممکن است تولیت بر عهده یک نفر یا چند نفر باشد و همچنین ممکن است این شرکت وجود داشته باشد که متولی فعلی برای خودش جانشین تعیین بکند یا تعیین نکند. زمانی که واقعا بخواهد مدیریت اموال وقتی خودش را به کس دیگری بدهد و در واقع او را متولی اموال خودش کند باید برای آن فرد حکم تولیت صادر شود. در واقع انجام امور وقفی نیازمند داشتن حکم تولیت می‌باشد. برای دریافت این حکم دو راه وجود دارد. متولی برای اینکه بتواند حکم تولیت را به دست آورد ابتدا می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و پس از انجام امور قضایی این حکم را به دست بیاورد و همچنین می‌تواند به جای دادگاه به اداره اوقاف مراجعه کرده و از آن طریق حکم تولیت را بگیرد. اگر بخواهد از طریق دادگاه به این حکم برسد حتما باید دادخواست خودش را تحویل مراجع قضایی دهد. البته روند رسیدگی به حکم تولیت در اداره اوقاف هم تفاوت چندانی با دادگاه ندارد و آنها هم تحقیقات لازم را انجام داده و در نهایت پس از نتیجه گیری حکم را صادر می‌کنند. اگر علاقه دارید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در مورد حکم تولیت صحبت کنیم.

نحوه اثبات حکم تولیت

یکی از مسائل حقوقی بسیار مهم در زمینه حکم تولیت نحوه اثبات آن می‌باشد. در مورد این موضوع باید به ماده ۱۴ قانون تشکیلات اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۶۳ تصویب شده است مراجعه کنیم. طبق این ماده قانونی یکی از وظایف شعب تحقیق اوقاف، تشخیص متولی می باشد. در واقع شعبه تحقیق اوقاف باید حکم تولیت را بررسی نمایند و در صورت درست بودن آن را تایید کنند. کسی که ادعا دارد حکم تولیت در اختیار عمومی باشد برای اثبات این ادعا باید به اداره تحقیق مراجعه کنند و درخواست مربوط به آن را به این اداره تحویل دهد. برای اینکه حکم تولیت بررسی شود راهکارهای مختلفی وجود دارد که در بخش بعدی در مورد آن صحبت خواهیم نمود. اما پس از اینکه تحقیقات شعب تحقیق به طور کامل انجام شد، آنها نتیجه را به اداره اوقاف تحویل میدهند اداره اوقاف بر اساس آن نظر خودش را اعلام می‌کند. توجه داشته باشید کسب نظر از اداره اوقاف در هر زمینه ای برای شعب تحقیق لازم است به جز دعواهای حقوقی که یک طرف آن خود اداره اوقاف باشد. دقت داشته باشید که در صورتی که یکی از طرفین دعوا در زمینه تولیت به حکم اعلام شده در مورد قبول یا رد به اثبات تولیت اعتراض داشته باشد میتواند اعتراض خودش را در دادگاههای دادگستری مطرح کند. به عبارت بهتر رایی که در این زمینه صادر می شود، قابل تجدید نظر خواهی است. البته این دعوا قابلیت فرجام خواهی ندارد. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

روشهای تحقیق برای اثبات حکم تولیت

روشهای مختلف وجود دارد که با استفاده از آنها شعب تحقیق ادارات اوقاف می توانند برای بررسی حکم تولیت اقدام کنند. اولین راه شهادت شهود می باشد. برای انجام این کار اداره اوقاف چند نفر از معتمدین محل را انتخاب کرده و جلسه استماع شهادت از آنها را برگزار کرده و نظر آنها را در مورد متولی جویا می شود. راه دیگری که برای اثبات حکم تولیت وجود دارد تحقیقات محلی است. در واقع شعب تحقیق چند نفر از پرسنل خودشان را برای بررسی موضوع به محلی که موقوفات در آن قرار دارد میفرستند و آن افراد در مورد متولی اطلاعات لازم را جمع آوری می کنند. روش دیگری که برای تحقیق در این زمینه وجود دارد ارجاع امر به کارشناس می باشد. در واقع، شعبه تحقیق برای بررسی بیشتر پرونده را در اختیار یک کارشناس با تجربه قرار می دهد و هم با توجه به علمی که دارد نظر نهایی را در مورد اثبات یا رد حکم تولیت اعلام می‌کند. توجه داشته باشید هر تحقیق دیگری که به روشن تر شدن موضوع کمک کند قابل انجام می باشد و تنها کافی است اداره اوقاف آنها را مورد نظر قرار دهد.

بهترین راه برای اثبات حکم تولیت

با توجه به اینکه اثبات حکم تولیت یک روند حقوقی را باید پشت سر بگذارد بهترین کار برای اینکه بتوانید آن را اثبات نمایید این است که از یک مشاور حقوقی یا وکیل در این زمینه مشورت بخواهید. البته وکیل ای که انتخاب می کنید باید قابل اعتماد باشد و با هزینه مناسبی این کار را برای شما انجام دهد. وکلای بسیار زیادی هستند که ادعا می کنند در این زمینه تجربه دارند اما اعتماد کردن به آنها کمی مشکل است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر واقعاً قصد دارید در این زمینه روند حقوقی را طی کنید از مشاورین حقوقی گروه وکلای پارسا یکی از بهترین گروه های حقوقی در کشور ما می باشد استفاده کنید. این گروه هم قابل اعتماد است و هم مشاور این متخصص را در اختیار شما قرار خواهد داد که می توانند به راحتی حکم تولیت شما را ثابت نمایند. دقت داشته باشید استفاده از مشاورین حقوقی گروه وکلای پارسا باعث می شود تا شما در وقت و زمان خودتان هم صرفه جویی به عمل آورید و می توانید از مشاورین این مجموعه تا به صورت غیر حضوری و آنلاین استفاده کنید. مطمئن باشید مشاورین مجموعه ما آنقدر بد هستند که بتوانند از پس پرونده‌های بسیار سخت هم بربیایند. سابقه مجموعه ما و رزومه حقوقدانان ما به طور کامل مشخص است. البته با توجه به اینکه کلاهبرداری در فضای مجازی به شدت زیاد شده است و اعتماد کردن در این فضا قدری مشکل است به شما حق می دهیم که برای مراجعه به مجموعه ما مردد باشید اما دقت داشته باشید که در مجموعه ما همه خدمات حقوقی بر اساس مجوز های قانونی انجام می شود و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×