تهدید تلفنی و ضبط صدا از دید قانون

تهدید تلفنی و ضبط صدا از دید قانون (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تهدید تلفنی و ضبط صدا از دید قانون

تهدید تلفنی و ضبط صدا از دید قانون

تهدید تلفنی و ضبط صدا به چه معنی است؟ مهمترین شرایط تهدید تلفنی و ضبط صدا چیست؟ مسیر اثبات تهدید تلفنی و ضبط صدا چیست؟ تهدید تلفنی و ضبط صدا چه مجازاتی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تهدید تلفنی و ضبط صدا چیست؟ تهدید تلفنی و ضبط صدا چگونه اثبات می شود؟ چه زمانی تهدید تلفنی و ضبط صدا جرم محسوب می شود؟ نظر قانون در خصوص تهدید تلفنی و ضبط صدا چیست؟

تهدید تلفنی و ضبط صدا از نظر قانون دو فعل کاملا مجزا محسوب می شود. از این رو ما نیز در این مقاله به ناچار تهدید تلفنی و ضبط صدا را باید به شکل جدا از هم مورد بررسی قرار دهیم. اما اگر بخواهیم ساده تر این مسئله را بیان کنیم در نهایت می خواهیم بدانیم تهدید تلفنی و ضبط صدا در مجموع چه مجازاتی دارد؟ در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم آیا فردی که واسطه ضبط صدا فردی دیگر را تهدید می کند، مرتکب جرم شده است؟ اگر پاسخ مثبت است چه مجازاتی در انتظار این فرد است؟

همانطور که گفتیم ضبط صدا و تهدید تلفنی دو مفهوم جدا از هم محسوب می شود. بنابراین ما سه رکن اساسی جرم که شامل رکن مادی، معنوی و قانونی است را برای هر کدام از این افعال مورد بررسی قرار می دهیم تا بر اساس آن بتوانیم ثابت کنیم که آیا این دست از افعال جرم است؟ و چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است؟

تهدید تلفنی و ضبط صدا از نظر مفهومی

همانطور که گفته شد تهدید تلفنی و ضبط صدا دو مفهوم کاملا مجزا از یک دیگر هستند. در این بخش می خواهیم به ضبط صدا به عنوان یک فعل مستقل نگاه کنیم.

به طور کلی از نظر تکنیکالی، ضبط صدا و استراق سمع یک اثر و یک نوع فعل محسوب می شود. با این تفاوت که در ضبط صدا امکان استفاده تهدید آمیز از آن بیشتر وجود دارد. اما نکته بسیار مهمی که یک وکیل کیفری به خوبی به آن آگاه است این است که قانون به جز در شرایط خاص ضبط صدا را جرم تلقی نکرده است.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که برای اثبات مجرمانه بودن فعل سه رکن مادی، معنوی و قانونی وجود دارد. در رکن مادی به اثرات مخرب فعل توجه می شود، در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل ( عمدی یا سهوی بودن فعل ) نگاه می شود و در رکن قانونی به این نکته توجه می شود که قانون چه مصادیقی از فعل ارائه کرده و برای آن ها چه مجازاتی مشخص نموده است. در خصوص ضبط صدا حتی اگر دو رکن اول ثابت شود. یعنی اثبات شود که فعل آسیب زننده بوده و فرد به صورت عمد و با هدفی مشخص این کار را انجام داده است، نمی توان این فعل را جرم دانست. چرا که قانون در خصوص آن سکوت کرده است!

در واقع بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی، زمانی که قانون در خصوص یک فعل سکوت می کند عملا نمی توان انجام آن فعل را جرم تلقی کرد. تنها نکته ای وجود دارد این است که اگر این فعل توسط مستخدمین دولت و بدون مجوز قانونی صورت بگیرد، قانون آن را جرم تلقی کرده است. در این صورت فرد به یک تا سه سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم خواهد شد. در کلام ساده تر ضبط صدا به عنوان یک فعل مستقل نمی تواند برای افراد عادی جامعه جرم تلقی شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

بررسی جرم تهدید تلفنی

در ادامه بررسی تهدید تلفنی و ضبط صدا نوبت به بخش دیگری آن یعنی تهدید تلفنی می رسد. بر خلاف ضبط صدا، قانون دست پر تری در خصوص تهدید تلفنی دارد. در کلام ساده تر قانون در ماده 669 قانون مجازات اسلامی تهدید به هر شکلی و با هر ابزاری را جرم انگاری کرده است. بنابراین تهدید تلفنی بر اساس همان سه رکن گفته شده در بالا به عنوان یک جرم در قانون شناخته شده است.

نکته ای که باید در خصوص جرم تهدید تلفنی بدانید این است که در قانون هر نوع تهدیدی که به واسطه تلفن صورت بگیرد را به عنوان تهدید تلفنی می دانند. در کلام ساده تر پیام در فضای مجازی، ارسال عکس، تماس گرفتن و ده ها مورد دیگر نمونه های بارزی از تهدید تلفنی است.

مجازات این جرم در ماده 669 قانون مجازات اسلامی بعد از تصویب قانون کاهش مجازات تعزیری در سال 1399 حبس 1 ماه تا یک سال یا 74 ضربه شلاق تعیین شده است. نکته مهم دیگری که در این خصوص باید بدانید این است که بر اساس ماده 104 قانون مجازات اسلامی جرم تهدید در هر شکلی به عنوان یک جرم قابل گذشت شناخته شده است. بنابراین تنها با شکایت شاکی امکان پیگرد قانونی این جرم وجود دارد و با گذشت شاکی نیز هیچ ادله ای نمی تواند موجب پیگرد مجدد آن شود.

تهدید تلفنی و ضبط صدا از دید قانون (1)
تهدید تلفنی و ضبط صدا از دید قانون (1)

تهدید تلفنی و ضبط صدا چه حکمی دارد؟

تهدید تلفنی و ضبط صدا را اگر بخواهیم به عنوان یک فعل واحد در نظر بگیریم، یعنی فرد به واسطه ضبط صدا اقدام به تهدید تلفنی فرد دیگری کرده باشد. دو حالت ایجاد میشود. اول این است که مجرم به عنوان مستخدم دولت شناخته شود. در این صورت ضبط صدا و تهدید به عنوان دو جرم مجزا شناخته شده و فرد به هر دو کیفر مجازات خواهد شد. اما اگر فرد یک شخص عادی در جامعه باشد تنها به جرم تهدید مجازات خواهد شد. بنابراین در این خصوص ضبط صدا تنها یک ابزار برای تهدید محسوب می شود و نمی توان آن را به صورت مجزا جرم تلقی کرد.

همچنین در نظر داشته باشید که صدای ضبط شده در دادگاه به عنوان یک استدلال یا مدرک معتبر شناخته نمی شود. در واقع ضبط صدا در دادگاه تنها می تواند به عنوان اماره مورد استفاده قرار بگیرد. این ها مهمترین شرایطی است که در خصوص تهدید تلفنی و ضبط صدا می توانستیم به آن ها اشاره کنیم. با این حال پیشنهاد ما این است که در این خصوص بهتر است با یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×