اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی از دید قانون

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی چیست؟ مهمترین اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی کدام است؟ کارکرد اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی از دید قانون چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی چیست؟ انجام صحیح اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی چه تاثیری در ادامه روند قضایی آن دارد؟ مهمترین شرایط و اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی چیست؟

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی از جمله دانش و اطلاعاتی است که بهتر است همه افراد جامعه نسبت به آن آگاهی داشته باشند. به نوعی اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم تصادفات وسایل موتوری از جمله اتفاق های محتمل در جامعه از جمله در ایران محسوب می شود. روزانه چند هزار تصادف در ایران رخ می دهد که متاسفانه درصدی از آن با جراحت یا فوت سرنشینان و یا عابرین همراه است. از این رو اگر بخواهیم کمی منطقی به این موضوع نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که احتمال برخورد شما با این اتفاق به عنوان زیان دیده و یا مقصر چندان کم نیست. از این رو بهتر است که اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی را بدانید تا مسیر شما در روند قضایی ( حقوقی یا کیفری ) ساده تر باشد.

به طور کلی مسئله ای که وجود دارد این است که به جز در شرایط خاص مقصر تصادف ( حتی منجر به فوت ) به عنوان مجرم شناخته نمی شود. در این شرایط این فرد محکوم به قتل غیر عمد و پرداخت دیه می شود. اما حالاتی وجود دارد که باعث می شود مقصر به عنوان مجرم شناخته شود. یکی از این حالت ها فرار از صحنه تصادف است. از این روست که گفته می شود بهتر است اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی را بدانید.

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی و مسئله ای به نام جرم

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی گاهی اوقات به اندازه ای مهم است که می تواند فرق بین مجرم و مقصر را مشخص کند. در واقع در بسیاری از موارد تصادف صورت گرفته به عنوان جرم در نظر گرفته نمی شود. علت این موضوع نیز ساده و روشن است. به گفته یک وکیل کیفری زمانی قانونی فعلی را جرم در نظر می گیرد که سه رکن مادی، معنوی و قانونی برای این فعل اثبات شود.

بیاید این ارکان را در خصوص یک تصادف جرحی مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی می توان گفت که قانون در رکن مادی به اثرات منفی و قابل اثبات جرم می پردازد. این رکن برای یک تصادف جرحی به وضوح قابل اثبات است. به هر حال علاوه بر خسارت مادی که به خودرو وارد شده جان افراد نیز به اخطر افتاده و حتی ممکن است این جراحت منجر به فوت شده باشد. بنابراین رکن مادی فعل اثبات می شود. در رکن قانونی نیز به نظر و مصادیق قانون در خصوص فعل توجه می شود. در قانون مجازات اسلامی و قوانین مربوط به راهنمایی رانندگی قوانین و مصادیقی مشخصی در خصوص این دسته از تصادفات وجود دارد و در صورت اثبات جرم بودن آن در قانون مجازات مشخصی برای آن در نظر گرفته است.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که قانون در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل نگاه می کند. در واقع قانون در این بخش و در این رکن این سوال را مطرح می کند که آیا فرد هدف و قصدی برای انجام این فعل داشته است یا خیر؟ همچنین آیا فرد سودی از انجام این فعل می برد؟ این رکن یکی از مهمترین و پرچالش ترین شرایطی است که در دادگاه های کیفری وجود دارد. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

یک تصادف جرحی در چه صورت جرم است؟

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی از دید قانون در واقع رعایت شرایطی است  که باعث می شود قانون در بخش حقوقی بتواند ساده تر اختلاف میان طرفین را برطرف کند. در واقع در خصوص تصادفات حتی اگر جرح و یا فوتی هم اتفاق افتاده باشد اگر نتوان مجرمانه بودن فعل را ثابت کرد این دعوی در دادگاه حقوقی و به کمک وکیل حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد.

اما چه زمانی یک تصادف چه به صورت جرحی و یا ساده به عنوان جرم در نظر گرفته می شود؟ همانطور که گفتیم یکی از ارکان سه گانه اثبات جرم، رکن معنوی آن است. در رکن معنوی به نیت و هدف فاعل توجه می شود. بنابراین اگر بخواهیم ساده بیان کنیم اگر ثابت شود که فرد به صورت عمد دست به این کار زده است، به عنوان مجرم شناخته می شود.

حال مسئله ای که وجود دارد این است که در بسیاری از موارد تصادف به شکل عمدی رخ نمی دهد، اما مقصر به سبب ترس و یا فشار روانی که پیدا می کند از صحنه تصادف فرار می کند. مسئله ای که وجود دارد این است که در فرار مقصر عمد و نیت قابل اثبات است. در واقع فرار مقصر خود به عنوان یک جرم در نظر گرفته می شود. از این رو گفته می شود از مهمترین اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی این است که حتما در صحنه تصادف باقی بمانید و تحت هیچ عنوان فرار نکنید. چرا که این کار می تواند شرایط بسیار از بدتر از چیزی کند که فکرش را می کنید.

اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی

اما نوبت به این رسید که بدانیم چه اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی باید انجام دهیم. همانطور که گفتیم تحت هیچ عنوان صحنه تصادف را ترک نکنید. مرحله بعدی این است که بلافاصله محل تصادف را مورد بررسی قرار دهید و از وضعیت افراد درگیر این حادثه آگاه شوید. سپس بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرید و شرایط را به صورت اجمالی توضیح دهید. حتما در توضیحات خودتان به جرحی بودن تصادف اشاره کنید. چرا که بر اساس این گزارش در کنار مامور راهنمایی رانندگی، مامور نیروی انتظامی و اورژانس به صحنه اعزام می شوند.

مسئله ای که وجود دارد این است که در برخی از دعاوی حقوقی و کیفری زمان تماس و کیفیت تماس می تواند تاثیر عجیبی در روند پرونده داشته باشد. از دیگر اقدامات لازم بعد از تصادف جرحی می توان به گرفتن عکس و فیلم از صحنه تصادف تا زمان رسیدن ماموران اشاره کرد. این ها مهمترین نکاتی بود که باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×