تفاوت سرقت حدی و تعزیری

تفاوت سرقت حدی و تعزیری (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

تفاوت سرقت حدی و تعزیری

سرقت، جرمی است که همه ما با آن آشنایی داشته و شاید طعم تلخ آن را نیز چشیده باشیم. اگر به زبان ساده بخواهیم به معنی سرقت اشاره کنیم، می‌توان اینطور تلقی کرد که به ربوده شدن مال کسی توسط شخصی دیگر که به آن مجرم می‌گوییم و یا به ربوده شدن مال غیر، سرقت گفته می‌شود. سرقت انواعی دارد که عبارت است از:

سرقت حدی

سرقت تعزیری

در این مقاله درباره سرقت حدی و تعزیری و همچنین تفاوت سرقت حدی و تعزیری صحبت می‌کنیم و قصد داریم تا تفاوت میان آن دو را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دانستنی‌هایی درباره تفاوت سرقت حدی و تعزیری

سرقت از جمله جرایمی است که رواج زیادی در جامعه پیدا کرده و حتی بسیاری از افراد را به تنگ آورده است. لازم به ذکر است که حتی دین مبین اسلام نیز در رابطه با جرم سرقت، صحبت کرده و مجازاتی را برای آن تعیین کرده است و می‌توان اینطور تلقی کرد که این جرم، از سالیان سال و زمان‌های قدیم رواج داشته و تا الان نیز ریشه آن خشکانده نشده و عده‌ای به آن رو آورده‌اند. به دلیل توضیحاتی که داده شد، این سرقت را به دو دسته سرقت حدی و تعزیری تقسیم می‌کنند. اگر بخواهیم به موضوع تفاوت سرقت حدی و تعزیری بپردازیم و درباره آن صحبت کنیم، ابتدا لازم است که درباره جرم‌های حدی و تعزیری و همچنین سرقت حدی و تعزیری بیشتر بدانیم.

جرایم حدی

جرایم حدی، جرایمی هستند که مجازات آن‌ها توسط دین مبین اسلام مشخص شده است. به عنوان مثال زنا، شراب خواری و از این دست جرایم، نمونه‌هایی از جرایم حدی می‌باشند.

جرایم تعزیری

جرایم تعزیری، جرایمی هستند که مجازات آن‌ها توسط قوانین حکومتی تعیین گشته و بر اساس آن‌ها، مجرم مجازات خواهد شد.

حال که با تعاریف جرایم حدی و تعزیری آشنا شدید، بهتر است که به تعاریف سرقت حدی و تعزیری پرداخته و در قسمت‌های بعدی نیز تفاوت سرقت حدی و تعزیری را بیان کنیم.

سرقت حدی

سرقت حدی، همان طور که از نامش پیدا است، نوعی از جرایم حدی به شمار می‌رود و طبق مجازات حدی با آن برخورد می‌شود؛ به طوری که مجازات آن توسط دین مبین اسلام گفته شده و در شرع آمده است. نکته حائز اهمیت در رابطه با سرقت حدی، شناسایی این سرقت است که در این مقاله گنجانده نمی‌شود.

سرقت تعزیری

سرقت تعزیری نیز نوعی دیگر از سرقت است و به سرقتی گفته می‌شود که مجازات آن تعزیری باشد. به زبان ساده‌تر، سرقتی که از نوع حدی نباشد و طبق شرایطی خاص نیز قرار گرفته باشد را سرقت تعزیری می‌گویند.

به طور کلی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نه تنها مجازات سرقت حدی با مجازات سرقت تعزیری تفاوت دارد بلکه برای شناسایی هر یک از آن‌ها نیز شرایط خاصی وجود دارد.

تفاوت سرقت حدی و تعزیری

همان طور که در قسمت‌های قبلی مقاله مطالعه کردید، میان سرقت حدی و تعزیری تفاوت‌هایی است که بعضاً به آن‌ها کمی اشاره شد. در این قسمت به تفاوت سرقت حدی و تعزیری خواهیم پرداخت. تفاوت سرقت حدی و تعزیری در چندین موارد مختلف است که عبارتند از:

اولین تفاوت سرقت حدی و تعزیری، منشا به وجود آورنده آن‌ها می‌باشد. همان طور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، منشا این دو سرقت با یکدیگر متفاوت است، به طوری که سرقت حدی از انواع جرایم حدی بوده و فقه، منشا به وجود آمدن و شکل گیری آن است. سرقت تعزیری در مقابل سرقت حدی قرار گرفته و منشا آن، با توجه به شرایط و مصلحت جامعه و با تصمیم گیری قانون گذار می‌باشد.

تفاوت دومی که می‌توان میان سرقت حدی و تعزیری قائل شد، تفاوت در شرایط شکل گیری آن‌ها می‌باشد. همان طور که می‌دانید، سرقت معنی واحدی دارد و تفاوت میان حدی و تعزیری آن، به طریقه انجام آن و شرایط شکل گیری آن بستگی دارد. در این قسمت صلاح است که گریزی به شرایط شکل گیری یکی از انواع سرقت‌ها بزنیم که با توجه به اینکه سرقت تعزیری به جامعه و قانون گذار بستگی دارد، چند مورد از شرایط آن را توضیح می‌دهیم.

اگر به زبان ساده بخواهیم بر طبق قانون مجازات اسلامی، شرایط سرقت تعزیری را بگوییم، می‌توان اشاره کرد که شرایطی همچون؛ اتفاق افتادن سرقت در شب، وجود بیش از یک سارق، حمل کردن سلاح چه به طور مخفی و چه به طور ظاهری توسط یک نفر یا بیشتر، شکستن حرز و همچنین آزار و اذیت افراد یا تهدید آن‌ها توسط سارق یا سارقین، از شرایط سرقت تعزیری می‌باشند.

سومین تفاوت سرقت حدی و تعزیری در مجازات آن‌ها می‌باشد. همان طور که گفته شد، مجازات جرایم حدی توسط دین اسلام تعیین گشته و مجازات جرایم تعزیری با توجه به قوانین حکومتی تعیین می‌گردد. سرقت حدی نیز مجازاتی از نوع حدی خواهد داشت و در مقابل، سرقت تعزیری مجازاتی از نوع تعزیری خواهد داشت که توسط قوانین حکومتی تعیین گشته است.

چهارمین تفاوت سرقت حدی و تعزیری در تخفیف مجازات آن‌ها است. در واقع به دلیل اینکه مجازات سرقت حدی توسط قانون گذاری تعیین نمی‌شود، امکان تخفیفی در آن‌ها وجود ندارد و نمی‌توان تخفیفی برای آن‌ها قائل‌ شد. برای سرقت تعزیری به دلیل اینکه قانون گذار آن را تعیین کرده و توسط قوانین حکومتی تعیین می‌گردد، می‌توان در شرایطی خاص تخفیفی در مجازات این نوع سرقت قائل شد.

کلام آخر در رابطه با تفاوت سرقت حدی و تعزیری

در این مقاله سعی کردیم تا به طور ساده درباره سرقت حدی و تعزیری صحبت کنیم و تفاوت سرقت حدی و تعزیری را به زبان ساده بیان کنیم. همان طور که مطالعه کردید تفاوت‌هایی میان سرقت حدی و تعزیری وجود دارد. نکته حائز اهمیت در رابطه با انواع سرقت، تشخیص آن‌ها می‌باشد؛ به طوری که اگر سرقتی، حتی یکی از شرایط سرقت حدی را که در قانون مجازات اسلامی گفته شده است را نداشته باشد، تعزیری به حساب می‌آید و مجازات آن تعزیری می‌باشد. به همین دلایل سرقت حدی در مقایسه با سرقت تعزیری، کمتر اتفاق می‌افتد. امید بر این است که از مطالعه این مقاله حقوقی لذت کافی را برده و تمامی اطلاعات مورد نیاز خودتان را از آن کسب کرده باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×