شناسه ملی شرکت‌ها چیست؟

شناسه ملی شرکت‌ها چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

شناسه ملی شرکت‌ها چیست؟

شناسه ملی شرکت‌ها کدی 11 رقمی است که در واقع هویت هر شرکت محسوب می‌شود و صاحب شرکت موظف است بعد از ثبت شرکت برای دریافت آن اقدام کند. این شناسه برای هر شخص حقوقی به صورت منحصر به فرد صادر می‌گردد و دستیابی به اطلاعات کلی اشخاص حقوقی نظیر شرکت‌ها، موسسات، بانک‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها و … را ممکن می‌سازد. شناسه ملی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اتاق بازرگانی، سازمان اوقاف و امور خیریه و حوزه‌های علمیه به رسمیت شناخته خواهد شد. همانطور که گفته شد شناسه ملی یک عدد 11 رقمی است که چهار رقم سمت چپ این شناسه نشان‌دهنده کد شهر محل ثبت شرکت است، برای مثال این ارقام برای اشخاص حقوقی ثبت شده در تهران 1400 می‌باشد، 6 رقم بعدی منحصر به شخص حقوقی و رقم آخر نیز رقم کنترل است که از ده رقم قبلی بدست می‌آید. لازم به ذکر است، شناسه ملی شرکت حتی بعد از انحلال شرکت پابرجا خواهد بود و به شرکت دیگری اختصاص نخواهد یافت. به عبارت دیگر هیچ دو شرکت متفاوتی نمی‌توانند شناسه ملی یکسان داشته باشند، همانگونه که هیچ دو فرد متفاوتی کد ملی یکسان ندارند.

شناسه ملی شرکت چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد شناسه ملی شرکت حاوی اطلاعاتی است که برای شناسایی یک شرکت به ما کمک می‌کند. این اطلاعات عبارتند از :

ثبت کننده شخصیت حقوقی : فرد یا افرادی که اقدام به ثبت شرکت و یا موسسه می‌کنند.

تاریخ تاسیس

نام شخصیت حقوقی : نامی است که به شرکت یا موسسه ثبت شده اطلاق می‌شود.

نوع شخصیت حقوقی : شرکت‌ها و موسسات تجاری شامل انواع مختلفی از جمله سهامی، با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی و …

تاریخ ثبت شرکت : این تاریخ معمولا با تاریخ تاسیس یکسان است مگر اینکه واحد ثبتی تغییر پیدا کند.

واحد ثبت : واحد ثبتی است که مدارک ثبتی شخص حقوقی در آن موجود می‌باشد.

کد پستی

شماره ثبت : شماره‌ای که در زمان ثبت شرکت به افراد داده می‌شود. یک شرکت می‌تواند دو شماره ثبت نیز داشته باشد.

محل اقامت قانونی : محلی که در زمان تاسیس به اداره ثبت شرکت‌ها معرفی شده است. در صورت تغییر، این مسئله نیز در این قسمت درج می‌شود.

آیین‌نامه اختصاص شناسه ملی

آیین‌نامه‌ای جهت اختصاص شناسه ملی به کلیه اشخاص حقوقی توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده است که به مختصرا به آن اشاره می‌کنیم:

تمامی اشخاص حقوقی ملزم به دریافت و تکمیل فرم درخواست شناسه ملی و ارایه آن به همراه مدارک و اسناد اعلام شده توسط سازمان ثبت کننده، هستند.

سازمان‌های ثبت کننده باید امکان ثبت شناسه ملی اشخاص حقوقی را در پایگاه اختصاصی خود ایجاد کنند.

سازمان ثبت کننده باید بعد از ثبت شناسه ملی کارت شخص حقوقی را صادر کرده و تحویل دهد.

دارنده کارت موظف است در صورت تغییر اطلاعات مندرج در کارت و یا پایان یافتن مدت اعتبار کارت، با ارایه اسناد و مدارک مورد نیاز سازمان مربوطه را در جریان قرار داده تا اقدامات لازم برای تغییر کارت و اطلاعات ثبت شده در پایگاه صورت گیرد.

مرجع اختصاصی شناسه ملی اشخاص حقوقی، پایگاه می‌باشد.

تمام اشخاص حقوقی موظف‌اند بر روی هر گونه کارت، سربرگ، پروانه، اوراق مالی و حسابداری شناسه ملی خود را درج کنند.

واحدهای تابعه سازمان از جمله دفترخانه‌های اسناد رسمی، بنگاه‌های معاملاتی باید در صورتی که مورد معامله شخص حقوقی باشد، شناسه ملی شخص حقوقی را در اسناد مربوطه درج کند.

موارد یاد شده در بالا برخی از موارد آیین نامه اختصاص شناسه ملی بود که به آن اشاره شد.

مزایای شناسه ملی شرکت‌ها

علاوه بر اینکه دریافت شناسه ملی برای اشخاص حقوقی الزامی است، این شناسه مزایایی را برای آنها نیز در پی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :دریافت شناسه ملی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی را برای اشخاص حقوقی ممکن می‌سازد.

دریافت شناسه ملی، امکان پیوستن به نظام ملی شناسه کالا و خدمات ایران کد را به همراه دارد.

دریافت شناسه ملی، پیوستن به نظام‌های مالیاتی را به دنبال دارد.

دریافت شناسه ملی شرکت، امکان شناسایی بهتر مالک اصلی را فراهم می‌کند و آدرس و مشخصات ثبتی را در اختیار می‌گذارد.

شناسه ملی شرکت اطلاعاتی که برای خرید سهام شرکت مورد نیاز است در اختیار قرار می‌دهد مانند اطلاعات ثبتی، میزان سرمایه و …

دریافت شناسه ملی این امکان را به اشخاص حقوقی می‌دهد تا بدون پرداخت هزینه آگهی تغییرات و یا آگهی تاسیس شرکت‌ها را دریافت کنید.

دریافت شناسه ملی چگونه انجام می‌شود؟

برای دریافت شناسه ملی در قدم اول باید به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته شوید. بدین منظور باید زیر مجموعه یک نهاد دولتی باشید و یا از طریق سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، به ثبت شرکت یا موسسه حقوقی خود اقدام فرمایید. دریافت شناسه ملی از آخرین مراحل ثبت شرکت می‌باشد. پس از طی مراحل ثبت و ارائه مدارک و اسناد لازم مراحل اداری انجام می‌شود و در نهایت منتهی به صدور آگهی تاسیس خواهد شد که در واقع شناسه ملی نیز در آن درج می‌شود. این فرآیند حدودا ده الی دوازده روز کاری زمان می‌برد.

نحوه استعلام شناسه ملی

شما با مراجعه به سامانه اینترنتی استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به آدرس http://www.ilenc.ir می‌توانید از شناسه ملی اشخاص حقوقی استعلام بگیرید. در صفحه مورد نظر سه فیلد وجود دارد: شناسه ملی، شماره ثبت و نام شخصیت که منظور از آن همان نام شرکت یا موسسه می‌باشد. شما برای دریافت استعلام شخص حقوقی مورد نظر ملزم به وارد نمودن حداقل یکی از این موارد هستید. از این طریق شما به اطلاعاتی از جمله شناسه ملی، شماره ثبت، نام شخصیت حقوقی، نوع شخصیت، سازمان ثبت کننده، وضعیت و نیز (در صورت وجود) توضیحات شخصیت حقوقی مورد نظر، دست پیدا می‌کنید.

چنانچه شما نام شخصیت حقوقی را به طور کامل وارد نکنید، اطلاعات تمام شرکت‌ها و موسساتی که حروف وارد شده در نام آنها وجود دارد برای شما نمایش داده می‌شود و شما باید در بین آنها به دنبال شخصیت حقوقی مورد نظر خود بگردید که این امر زمانبر است. لذا بهتر است در صورت پر کردن فیلد نام شخصیت حقوقی، این نام را به صورت کامل وارد کنید.

در نهایت با کلیک بر روی اطلاعات موجود در جدول، اطلاعات کاملتری از شخصیت حقوقی مورد نظر برای شما به نمایش در خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×