وکیل تغییر اسامی مذهبی

تغییر اسامی مذهبی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل تغییر اسامی مذهبی

وکیل تغییر نام مذهبی

آیا می توان دست به تغییر اسامی مذهبی زد؟

در ایران طبق قانون، تغییر اسم بسیار پیچیده انجام می شود. مخصوصا زمانی که قصد تغییر اسامی مذهبی را دارید، نیازمند طی کردن شرایط و ضوابط پیچیده ای هستید. اتفاقی که در حال حاضر می افتد این است که در ایران بعضی افراد دارای دو نام هستند، یک نام در شناسنامه و نامی دیگر که فقط اعضای خانواده و دوستان فرد را با آن صدا می زنند. در شرایطی دیگر نیز به هر دلیلی ممکن است افراد نام خود را دوست نداشته باشند و قصد تغییر نام داشته باشند.

پرسش مشترک بسیاری از افراد این است که آیا تغییر اسامی مذهبی ممکن است؟ اگر اسم مذهبی جز اسم ائمه معصوم یا صفات خداوند باشد، قانون چگونه در مورد تغییر اسامی مذهبی به اسم فارسی برخورد می کند؟

تغییر اسامی مذهبی ممکن است، اما شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. با این وجود چگونه می توان برای تغییر اسامی مذهبی وارد عمل شد؟ در واقع، تغییر اسم کوچک یا تغییر نام مربوط به حوزه کاری دادگاه های عمومی حقوقی است. اگر سوال شما این است که با این شرایط، آیا شخص هنگام اقدام برای تغییر اسامی مذهبی نیاز به وکیل دارد؟ در جواب باید بگوییم: خیر.

با این وجود، توصیه ما به شما این است که برای تغییر اسامی مذهبی از یک وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. با این شرایط به نتیجه بهتر در زمان کمتر خواهید رسید. داشتن وکیلی ماهر و با تجربه در زمینه تغییر اسامی مذهبی شرایط را بسیار آسان خواهد کرد. در هر شرایطی، یعنی چه با انتخاب وکیل پایه یک دادگستری و چه بدون وکیل، درخواست شما باید در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود.

چگونه برای تغییر اسامی مذهبی اقدام کنیم؟

اگر بدون وکیل دادگستری اقدام به تغییر اسامی مذهبی می کنید، باید به همراه مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) درخواست تغییر نام را تنظیم و ثبت کنید. اما اگر درخواست تغییر اسامی مذهبی توسط یک وکیل دادگستری ثبت می شود، دیگر نیازی نیست به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید، زیرا تمام این موارد توسط وکیل پایه یک دادگستری انجام می شود.

مدارک مورد نیاز برای اقدام به تغییر اسامی مذهبی:

شناسنامه و کارت ملی

تهیه استشهادیه محلی که توسط 4 نفر امضا شده است.

طرف دعوی تغییر اسم.

اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه.

نکته قابل ذکر این است که معمولا فردی که قصد تغییر اسامی مذهبی را دارد، درخواست مورد نظر را در شهری که در آن ساکن است یا شهری که شناسنامه او از آن جا صادر شده است تنظیم می کند. به این دلیل که افراد برای حاضر شدن شاهدان در دادگستری، دچار مشکل نشوند.

روند جلسه دادگستری برای تغییر اسامی مذهبی به این صورت است که طرف دعوی شاهدان خود را حاضر می کند. اما در شرایطی که شما برای تغییر اسامی مذهبی از وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنید، در بیشتر موارد استشهادیه محلی کفایت می کند و نیازی به حضور شاهدان در دادگستری وجود ندارد.

در روز دادخواهی، اداره ثبت احوال، دلایل مخالفت با تغییر اسامی مذهبی را اعلام می کند و دادگاه حکمی را صادر می کند. شما به عنوان طرف دعوی تا 20 روز فرصت دارید که بر حکم وارده اعتراض کنید. در شرایطی که شما بر حکم دادگاه اعتراض کنید، پرونده شما مورد تجدید نظر قرار می گیرد. در صورتی که نتیجه پس از تجدید نظر مثبت باشد، شما می توانید نام خود را تغییر دهید.

انتخاب چه نام هایی ممنوع است؟

طبق فرمایش پیامبر اکرم، از جمله وظایف پدر و مادر این است که نام نیکو برای فرزندان خود بر گزینند. نام هایی در ثبت احوال هستند که به عنوان نام های ممنوعه شناخته شده است و در صورتی که فردی بخواهد این نام را تغییر دهد، یا در شرایطی که قصد اصلاح اشتباهاتی در نام خود را داشته باشد، نیازی به ثبت درخواست در دادگستری وجود ندارد.

طبق رای دیوان عدالت اداری افرادی که قصد تغییر نام خود را دارند می توانند این کار را به راحتی با مراجعه به ثبت احوال انجام دهند. اما این کار با شرایط خاصی انجام می شود، به این ترتیب که فرد باید نامی انتخاب کند که آمار بیشتری در جامعه داشته است. به عنوان مثال، فردی با نام محمود، می تواند نام های خاصی مانند محمد، مهدی و … را انتخاب کند.  اما در شرایطی که فرد قصد تغییر اسامی مذهبی با اسم فارسی دارد، باید به دادگاه مراجعه کند.

سوال پر تکراری که افراد می پرسند این است که آیا کسانی که اسم ائمه معصوم را دارند، می توانند وارد پروسه تغییر نام شوند؟ در واقع تصور بعضی افراد این است که قانونی در این میان وجود دارد که از تغییر اسامی مذهبی ممانعت می کند، اما در واقعیت سختگیری که برای تغییر اسامی مذهبی وجود دارد به دلیل عقاید موجود است. اما در شرایطی قاضی تغییر اسامی مذهبی را می پذیرد که یک ارتباط و هماهنگی میان هر دو اسم وجود داشته باشد.

شرایط افراد متقاضی تغییر نام

افرادی با سن بالای 18 سال خود می توانند برای تغییر اسامی مذهبی درخواست دهند. در غیر این صورت لازم است که از طریق پدر یا قیم قانونی درخواست تغییر نام را دنبال کند. به طور معمول افرادی درخواست تغییر اسم دارند که از نام خود رضایت ندارند، یا داشتن دو اسم برای آن ها راحت نیست. همچنین، شرایطی وجود دارد که افراد نامی دارند که عزت نفس آن ها را پایین می آورد و باعث احساس حقارت آن ها می شود.

داشتن نام هایی که طبق قانون ممنوع محسوب می شود، نیز به راحتی و از طریق مراجعه به ثبت احوال قابل تغییر است. همانطور که در ابتدا گفتیم افراد با این شرایط باید به دفتر خدمات قضایی در شهر خود بروند و درخواست تغییر اسامی مذهبی را ثبت کنند. هنگامی که افراد برای تغییر اسامی مذهبی به دفتر خدمات قضایی مراجعه می کنند باید مدارک شناسایی مورد نیاز (شناسنامه و کارت ملی) با خود به همراه ببرند.

همچنین لازم است که فرمی مبنی بر تغییر اسامی مذهبی پر کرده و در سایت بارگذاری کنند. سازمان ثبت احوال هر سال تعرفه خاصی را برای ثبت تغییر نام در نظر می گیرد که لازم است در هنگام ثبت دادخواست، هزینه را پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×