استفاده از پروانه پزشکی دیگری

استفاده از پروانه پزشکی دیگری (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

استفاده از پروانه پزشکی دیگری

 استفاده از پروانه پزشکی دیگری مصداق بارز جرم دخالت درحرفه  پزشکی محسوب می شود و دارای مجازات حقوقی و کیفری است. این مجازات برای کسی که پروانه پزشکی خود را در اختیار دیگران قرار می دهد نیز صادق است و دقیقا با همین جرم تفهیم اتهام می شود.

به طور کلی پزشکی شغل و تخصصی محسوب می  شود که عملا با جان انسان به صورت مستقیم در ارتباط است. از این رو پزشکی  فارغ از مسئله کسب و کار، یک نوع مسئولیت اجتماعی بسیار بزرگ نیز محسوب می شود. پس نهادهای ناظر اجتماعی سعی کرده اند با استفاده از ابزارهای مختلف افراد واجد شرایط را در این جایگاه ها قرار دهند تا جان افراد جامعه به درستی حفظ شود.

دقت داشته باشید که هدف اصلی تشکیل سازمان نظام پزشکی ان است کهبه طور کامل بر اعمال پزشکان نظارت داشته باشد و همچنین نهاد اصلی صدور گواهینامه پزشکی یا همان پروانه نیز محسوب می شود.

بنابراین می توان گفت که هر نوع خطا، اشتباه یا شکایت از پزشک مستقیما به متولی اعطا کننده مدرک یعنی سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می شود.

از سال های گذشته این روند ادامه داشته است. در صورتی که خطای پزشکی باعث شده باشد جان یا مال بیمار یا خانواده های آن ها تهدید شود یا از بین برود، دادگاه ها و مراجع قضایی مسئول رسیدگی به این شکایات محسوب می شود. در واقع نظام پزشکی از نظر یک واحد صنفی به پزشکی نگاه می کند و نه بیشتر!

استفاده از پروانه پزشکی دیگری یا همان دخالت در کار پزشکی مصداق های جرائم پزشکی محسوب می شود. همانطور که گفته شد این پروانه توسط سازمان نظام پزشکی و به افراد واجد شرایط داده می شود. این مدرک غیر قابل انتقال است و هر نوع واگذاری آن جرم محسوب می شود.

استفاده از پروانه پزشکی دیگری چگونه جرمی است؟

 استفاده از پروانه پزشکی دیگری جز مسائل مهم قانونی است. به طور کلی هر نوع پزشکی یا کاری که به طور مستقیم یا حتی غیر مستقیم با امر سلامت در ارتباط باشد نیاز به یک مدرک و پروانه تخصصی از سازمان نظام پزشکی است. این یک قانون مهم محسوب می شود.

حال هر چیزی خلاف این قانون، می تواند یک بی قانونی و جرم محسوب شود. نمونه بارز این بی قانونی را می توان دخالت در کار پزشکی دانست. یعنی کسی که مدرکی ندارد به هر نحوی در امر سلامت و جان انسان ها دخالت کند. این کار می تواند جرم محسوب شود و مسلما این جرم به معنی داشتن مجازات خاص و مشخص است.

اگر بخواهیم یک مثال کامل و روشن از این موضوع بیان کنیم این است که اگر یک پزشک عمومی بخواهد سراغ دندان پزشکی برود و یا این که بخواهد در مطب خود به کارهای زیبایی مانند تزریق ژل و .. بپردازد عملا مرتکب جرم دخالت در کار پزشکی شده است. به عبارت ساده تر با وجود این که خود این فرد یک پزشک محسوب می شود اما مدرکی برای کار در دیگر شاخه ها و تخصص های پزشکی ندارد. از این رو هر نوع اقدام پزشکان خارج از حیطه وظیفه خودشان یک جرم محسوب می شود.

وقتی یک پزشک با داشتن مدرک پزشکی نمی تواند در حوزه های دیگر ورود کند مسلما افراد عادی و فاقد پروانه پزشکی در صورتی که اقدام به طبابت یا دخالت در امور پزشکی کنند عملا مجرم شناخته می شود.

اما مسئله اینجاست که نبود پروانه پزشکی صرفا از نظر فیزیکی نیست. به عبارت ساده تر عده ای تصور می کنند که بر اساس پروانه پزشکی دیگران می توان به کار خود ادامه داد و قانون مسئله ای با این موضوع ندارد. اما این تفکر درستی نیست.

در واقع استفاده از پروانه پزشکی دیگری درست به اندازه دخالت در کار پزشکی خطرناک است و یک جرم محسوب می شود. به عبارت ساده تر جرم استفاده از پروانه پزشکی دیگری هم ارز با جرم دخالت در کار پزشکی است. بنابراین مجازات آن ها نیز نزدیک به هم خواهد بود.

مجازات استفاده از پروانه پزشکی دیگری

بر اساس ماده  3 قانون مربوط به امور و مقررات پزشکی استفاده از پروانه پزشکی دیگری یا دخالت در امور پزشکی بدون داشتن پروانه کسب دارای حبس تعزیری 6 ماه تا سه سال است. در صورتی که این کار تکرار شود این مدت به  2 سال تا  10 سال افزایش پیدا می کند.

همچنین در نظر داشته باشید اگر با استفاده از پروانه پزشکی دیگری فردی اقدام به کسب و کار کرده باشد، قانون ضابطین را موظف به پلمپ کردن این واحد صنفی می کند.

از طرف دیگر بر اساس همین ماده قانون فردی که اقدام به واگذاری پروانه پزشکی خود کرده باشد به همان مجازات یعنی 6 ماه تا سه سال و در صورت تکرار به 2 سال تا ده سال حبس محکوم می شود و همچنین پروانه وکالت او باطل می شود.

بنابراین چه فردی که اقدام به استفاده از پروانه پزشکی دیگری کرده باشد و چه فردی که این پروانه را در اختیار آن ها قرار داده باشد عملا هر دو مجرم شناخته می شوند.

مجازاتی فراتر برای استفاده از پروانه پزشکی دیگری

اما مسئله مهم این جاست که استفاده از پروانه پزشکی دیگری ممکن است باعث خسارات مادی یا جانی به دیگران شده باشد. در این حالت مجرم علاوه بر محکومیت های گفته شده در بالا، مکلف به جبران خسارت می شود. در صورتی که نتواند از عهده این خسارت بر بیاید قانون مجازات های مختلفی برای آن در نظر گرفته است.

به طور کلی می توان این گونه گفت که هر نوع استفاده از پروانه پزشکی دیگری چه برای شخص استفاده کننده و چه برای شخص وگذار کرده می تواند یک جرم محسوب شود. در برخی از دادگاه و مراجع قضایی معمولا کسی که اقدام به واگذاری پروانه پزشکی می کند سختی های بیشتری را باید تحمل کند. چرا که از نظر قانون و عرف این فرد عهده دار این مدرک بوده و به نوعی امانتی از سمت قانون برای او محسوب می شد. از این رو دادگاه او را مسئول اصلی این اتفاقات می داند، گرچه از نظر قانونی فرقی بین واگذار کننده و استفاده کننده از پروانه پزشکی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×