مشاوره حقوقی اوراق تجاری

مشاوره حقوقی اوراق تجاری (33)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مشاوره حقوقی اوراق تجاری

مشاوره حقوقی اوراق تجاری یکی از راهکارهایی است که به شما کمک می کند تا سریعتر به نتیجه مطلوب مورد نظرتان برسید. استفاده از مشاوره حقوقی اوراق تجاری بدین معنی است که قرار است شما زمان و هزینه کمتری را برای یک کار تجاری یا یک قرارداد صرف کنید.

برای درک اهمیت مشاوره حقوقی اوراق تجاری ابتدا باید با اهمیت اوراق تجاری و تاثیر آن در روند قضایی آشنا شویم. این کار می تواند تا حدودی زیادی مسئله لزوم استفاده از مشاوره حقوقی اوراق تجاری را به ما نشان دهد. با ما همراه باشید.

اوراق تجاری، سندی قابل اتکا در دادگاه

اوراق تجاری از نظر حقوقی در دسته اسناد قرار می گیرند. این اسناد اگر در حضور نماینده رسمی قانون یا در دفتر اسناد رسمی ثبت شود عملا یک سند رسمی می تواند محسوب شود. در غیر این صورت این اسناد حالت غیر رسمی به خود می گیرند. با این حال در هر دو حالت این اسناد در دادگاه یا در سایر مراجع قانونی یا قضایی قابل اتکاست.

مسئله ای که وجود دارد این است که اوراق تجاری می تواند مالکیت، تعهدات و بسیاری از امور دیگر را مشخص و الزام آور کند. به عبارت دیگر اوراق تجاری اسنادی به اسنادی گفته می شود که با هدف یا با ابزار تجاری قادر هستند هر کدام از طرفین را الزام به انجام تعهدات قانونی مربوطه کنند.

به طور مثال خرید و فروش یک ملک تنها زمانی رسمی و قابل اتکاست که سندی در این راستا تنظیم شود. این سند معمولا توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود. بر اساس این سند مالکیت آن ملک از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این مسئله در مورد بسیاری از موارد تجاری وجود دارد.

چک، یکی از مهمترین اوراق تجاری

یکی از مهمترین انواع اوراق تجاری را که در مشاوره حقوقی اوراق تجاری نیز بسیار اهمیت دارد رامی توان چک دانست. در واقع چک و سفته از پرکاربردترین اوراق تجاری در ایران محسوب می شوند. شما به واسطه چک می توانید به بانک دستور بدهید تا مقدار مشخص شده بر روی چک را در تاریخ تعیین شده به دریافت کننده چک از حسابی مشخص پرداخت کند.

اما اگر این حساب خالی باشد و یا این که به اندازه مبلغ مشخص شده اعتبار نداشته باشد، عملا چک برگشت می خورد. در این حالت دریافت کننده چک می تواند بر اساس چک به عنوان یک اوراق رسمی و قابل اتکا به دادگاه شکایت کند و نسبت به گرفتن حق خود اقدام کند.

اما نکته مهمی که باید در مورد چک بدانید این است لزوما چک تنها برای جابه جایی ساده تر و سریع تر سرمایه محسوب نمی شود. بلکه می توان از چک به عنوان یک تضمین در کنار قرارداد استفاده کرد. اما شرایط وصول این نوع چک و نحوه برگشت زدن آن روش های خاص خودش را دارد که می توان در مشاوره حقوقی اوراق تجاری بیشتر در مورد جزییات آن اطلاع کسب کرد.

مشاوره حقوقی اوراق تجاری و قانون تجارت

در ایران قانون تجارت به صورت خاص و مشخص انواع قوانین مربوط به اوراق تجاری را مورد بررسی قرار داده است. در این قانون سعی شده است تا جای ممکن برای هر کدام از انواع اوراق تجارت مانند چک، سفته، قرارداد و … مورد بررسی قرار بگیرد.

اما گاها نیز پیش می آید که برخی از این اوراق تحت عنوان خاصی در قانون نگرفته اند. اما در هر صورت شما می توانید قوانین مربوط به آن ها را در قانون تجارت ایران بررسی کنید.

بنابراین مهمترین مرجع بررسی موارد حقوقی تجاری و قراردادی، قانون تجارت در ایران محسوب می شود. پس کاملا طبیعی است که مشاوره حقوقی اوراق تجاری بر اساس قوانین تجارت صورت بگیرد.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که قوانین مربوط به اوراق تجاری معمولا تعهد آور هستند. یعنی شما بر اساس این اوراق انجام اموری را متعهد می شوید. حال در صورتی که نتوانید این امور را انجام دهید و یا به درستی از عهده آن بر نیایید، طرف مقابل می تواند نسبت به اجرا نشدن کامل و درست آن از شما شکایت کند.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر این قرارداد و یا اوراق به طور مشخص تعهدات طرفین و یا امور مربوط به آن را مشخص نکند، تکلیف چیست؟ در اینجا مشاوره حقوقی اوراق تجاری می تواند پاسخ صحیح را به شما بدهد.

به عبارت ساده تر اولین مسئله در مورد اوراق تجاری، سالم و صحیح بودن آن است. این اوراق ابتدا باید از نظر قانونی مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت سالم و صحیح بودن آن بتوان بر اساس آن ادعایی را ثابت یا رد کرد. به طور مثال یک سفته زمانی اعتبار دارد که دارای تاریخ، مبلغ و نام دریافت کننده باشد. در صورتی که هر کدام از این موارد در چک وجود نداشته باشد عملا این اوراق تجاری فاقد اعتبار است.

بنابراین در تهیه و تدوین این اوراق نیز حضور یک مشاوره حقوقی می تواند بسیار مفید باشد. در واقع تنظیم این اوراق و بررسی موارد ذکر شده در آن از جمله وظایف مشاوره حقوقی اوراق تجاری می باشد.

انواع اسناد تجاری

اسناد تجاری در معنای عام ، شامل هر سندی می شود که در انواع معاملاتی بر اساس  موضوع مواد 2 تا 5 قانون تجارت مورد استفاده قرار گرفته است . به طور مثال ، می‌توان به چک ، سفته ، برات ، اوراق سهام ، اوراق قرضه ، ضمانت نامه بانکی ، بارنامه و سیاهه تجارتی اشاره کرد .
اما منظور از اسناد تجاری به معنای خاص ، اسنادی هستند که معرف کارکرد اصلی خود هستند . به عبارتی دیگر ، اسناد تجاری که جانشین پول هستند و معرف حق دینی حال یا با وعده کوتاه مدتی هستند . سه سند برات ، سفته و چک از مصادیق بارز اسناد تجاری در معنای خاص هستند . این سه سند به دلیل کاربرد گسترده‌ای که در جامعه دارند، نظام حقوقی ( legal system ) خاص خود را دارا می‌باشند .

چرا مشاوره حقوقی اوراق تجاری؟

به طور کلی می توان گفت که اوراق تجاری از نظر الزام آور بودن تعهدات مالی بسیار اهمیت دارند. از این رو در تنظیم و تدوین این اوراق باید نهایت دقت و توجه را به کار گرفت.

فراموش نکنید که قانون زمانی اوراق تجاری را به عنوان یک سند رسمی قبول می کند که این اوراق منطبق بر شرایط مشخص شده در قانون تجارت تنظیم شده باشند. هر نوع عدول از این قوانین می تواند باعث شود که این اوراق اعتبار خود را از دست دهند یا از اعتبار کمتری برخوردار شوند.

به هرحال مشاوره حقوقی اوراق تجاری این وظیفه را دارد که بر اساس قوانین تجارت و قوانین اسناد اوراق تجاری را تنظیم و تدوین کند. هر چه قدر این اوراق به قوانین مشخص شده در قانون نزدیک تر باشند، همانقدر در مراجع قضایی از اعتبار بیشتری برخوردار میگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×