ارث فرزند نامشروع

ارث فرزند نامشروع (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ارث فرزند نامشروع

وضعیت ارث فرزند نامشروع

ارث فرزند نامشروع به چه مواردی وابسته است؟ آیا ارث فرزند نامشروع وجود دارد؟ وضعیت ارث فرزند نامشروع چگونه است؟ ارث فرزند نامشروع بر اساس کدام موارد قانونی مورد بررسی قرار می گیرد؟ ارث فرزند نامشروع در کدام بخش از قانون مورد بررسی قرار گرفته است؟ ارث فرزند نامشروع از او گرفته می شود؟ اثبات ارث فرزند نامشروع چگونه است؟ وکیل در خصوص ارث فرزند نامشروع چه کارکردی می تواند داشته باشد؟ بهترین وکیل در خصوص ارث فرزند نامشروع کیست؟ شرایط ارث فرزند نامشروع چیست؟

ارث فرزند نامشروع یکی از چالش برانگیزترین مفاهیم قانون حقوقی ایران محسوب می شود. در واقع بر اساس ماده 884 قانون مدنی، فرزند نامشروع یا ولد زنا یکی از موارد موانع ارث محسوب می شود. در واقع بر اساس قانون ولبته شرع یک فرد به عنوان ولد زنا نمی تواند نسبت به پدر و مادر خود و همچنین اقوام آن ها ارث ببرد. این مسئله ای است که چند سالی است به عنوان یکی از چالش برانگیزترین مفاهیم قانونی شناخته می شود.

در واقع سوالی که بسیاری از افراد مطرح می کنند این است که ولد زنا بودن چیزی نیست که مقصر آن خود فرد باشد. به هر حال فرد یا کودک به دنیا آمده از یک رابطه نامشروع کمترین گناه را در این بین ندارد، اما چرا باید به واسطه اشتباه دیگران از حقوق عادی خود مانند ارث محروم شود؟ با توجه به این که عمده قوانین ایران از جمله قوانین ارث و خانواده بر اساس قوانین اسلام تدوین شده، به نظر می رسد باید پاسخ این سوال را از فقها و عالمان دینی پرسید. اما شاید هدف از این قانون این بوده است که فرزند همواره برای پدر و مادر شیرین و عزیز است. بنابراین زمانی که این فرزند از حقوقی محروم شود و یا مورد آزار و اذیت قرار بگیرد مسلما این پدر و مادر هستند که دچار عذاب می شوند. بنابراین با محروم کردن ولد زنا از برخی از حقوق عادی شهروندی عملا این پدر و مادر زناکار است که عذاب آن را بر دوش می کشند. اما با این وجود شرایطی وجود دارد که امکان ارث فرزند نامشروع را فراهم می کند.

 ارث فرزند نامشروع در چه شرایطی امکان پذیر است؟

ارث فرزند نامشروع بر اساس ماده 884 قانون مدنی امکان پذیر نیست. در واقع در این ماده قانون به وضوح آمده است که زمانی که فرزند به عنوان ولد زنا شناخته می شود عملا امکان ارث بردن از پدر و مادر و اقوام خود را نخواهد داشت. اما قانون شرایطی را مشخص کرده است که امکان ارث فرزند نامشروع را ممکن است کرده است.

در واقع تنها در یک حالت امکان ارث فرزند نامشروع وجود دارد و آن در حالتی است که این فرزند  به عنوان فرزند شبهه شناخته شود. بگذارید ساده تر توضیح دهیم. زمانی گفته می شود که یک رابطه زناشویی رابطه زنا محسوب میشود که شرایط قانونی و شرعی آن رعایت نشده باشد. بنابراین فرزندی که از این رابطه به دنیا بیاید به عنوان یک فرزند نامشروع شناخته می شود. حال اگر طرفین نسبت به حرمت ( حرام بودن ) رابطه خود مطلع نباشند و یا یکی از طرفین با اکراه یا اجبار تن به رابطه زنا داده باشد فرزند متولد شده در این رابطه نسبت به والدی که از حرمت رابطه مطلع نبوده فرزند شبهه شناخته می شود.

بگذارید با یک مثال این مسئله را بیان کنیم. فرض کنید یک زن و مرد با یک دیگر وارد رابطه زناشویی می شوند. مرد در این رابطه نمی دانسته است که زن در دوره عده قرار دارد. بنابراین رابطه آن ها از نظر شرعی و قانونی حرام است. با این حال فرزندی که از آن ها به دنیا می آید نسبت به مرد فرزند شبهه خواهد بود و نسبت به زن فرزند زنا محسوب می شود. از این رو فرزند از پدر و جد پدری خود ارث می برد اما از مادر و اقوام او ارث نخواهد برد. در این رابطه اگر زن نیز از شرایط و احکام مطلع نباشد فرزند نسبت به او نیز فرزند شبهه خوانده می شود و می تواند از او نیز ارث ببرد. این تنها حالتی است که امکان ارث فرزند نامشروع ایجاد می شود.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم ارث فرزند نامشروع نا ممکن است مگر این که ثابت شود این فرزند نا مشروع نیست و به عنوان فرزند شبهه در دادگاه شناخته شود. در این صورت امکان ارث بردن او وجود دارد.

ارث فرزند نامشروع (2)

اثبات فرزند شبهه در دادگاه

ارث فرزند نامشروع همانطور که گفتیم تنها در حالتی امکان پذیر است که ثابت شود این فرزند شبهه است. اما چگونه در یک دادگاه می توان این مسئله را اثبات کرد؟ در واقع دادگاه چگونه می تواند این موضوع را ثابت کند که فرزند متولد شده فرزند شبهه است و امکان به ارث بردن را دارد.

به طور کلی اثبات این موضوع در دادگاه کار چندان ساده ای نیست. در مواردی مانند تجاوز و … که فرزندی از این رابطه اجباری به دنیا می آید می توان گفت که دادگاه کار ساده تری دارد. چرا که کاملا مشخص است یکی از طرفین ( مادر ) به زور و اجبار در این رابطه بوده، بنابراین فرزند متولد شده از این رابطه نیز نسبت به مادر فرزند شبهه محسوب می شود. اما در خصوص سایر موارد عملا اثبات کار چندان ساده ای نیست. در این مواقع استفاده از ادله اثبات مانند سوگند تنها راه هایی است که وجود دارد.

به هر حال نکته ای که در اینجا بیان کردیم این است که ارث فرزند نامشروع بر اساس قانون موانع ارث امکان پذیر نیست. تنها در شرایطی می توان ارث فرزند نامشروع را ممکن دانست که این فرزند نسبت به یکی از والدین خود فرزند شبهه محسوب شود. در این صورت از آن والد ارث خواهد برد. این نکته بسیار مهمی است که در این خصوص باید به آن توجه کرد. نکته دیگر این است که با توجه به سختی مسیر قضایی و حقوقی در این موضوع عملا بهترین کار استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه است. این وکیل می تواند به کمک تجربه ای که دارد راه های بهتری برای ارث فرزند نامشروع و یا اثبات فرزند شبهه در اختیار شما قرار دهد. باور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×