اراضی موات چیست؟

اراضی موات چیست؟ (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اراضی موات چیست؟

اراضی موات چیست؟

اراضی موات به چه نوع از زمین ها گفته می شود؟ چرا اراضی موات برای افراد بسیار زیادی اهمیت دارد؟ نحوه برخورد با دعاوی مربوط به اراضی موات چگونه است؟ اراضی موات را چه کسی می تواند مورد بررسی و تحلیل قرار دهد؟ اراضی موات به چند دسته تقسیم می شود؟ آیا وکیل پایه یک دادگستری می تواند در جریان پرونده های مربوط به اراضی موات عملکرد خوبی از خود نشان دهد؟

اراضی موات به زمین هایی گفته می شود که از لحاظ ظاهری کاملا غیر اباد هستند و هیچ گونه عملیات عمران و آبادانی در آنها انجام شده است و به همین دلیل هم هیچ سابقه آبادانی و شکوفایی ندارد. هنگامی که در مورد اراضی موات صحبت می کنیم بسیاری از افراد قصد دارند که بدانند دقیقا از طریق چه ملاک هایی باید بدانیم که یک زمین مشخص جز اراضی موات به حساب می آید؟ قانونگذار کشور ما سه ویژگی مهم را در مورد اراضی موات مشخص کرده است که به ترتیب به موارد زیر تقسیم می شود:

سابقه مالکیت خصوصی آنها مجهول است. عدم مشغولیت به زراعت و مستحدثات در حال حاضر در آنها وجود ندارد و از طرفی دیگر نیز هیچ مالک مشخصی نیز ندارد. جالب است که بدانید بر اساس قانون کشور ما کسانی که بتوانند برای احیای اراضی موات اقدام کنند و فعالیت مهمی را در این راستا انجام دهند به راحتی می توانند برای کسب مالکیت آن نیز اقدامات لازم را انجام دهند

اراضی موات و نحوه مالکیت آنها

عملیات احیایی در حالت کلی به اعمالی مانند: درختکاری، گلکاری، درختکاری، احداث بنا و…. گفته می شود. کسانی که بتوانند این اقدامات را در راستای حیازت از ملک انجام دهند می توانند برای کسب مالکیت قانونی آن نیز به سراغ قانونگذار بروند. یک وکیل حقوقی بهتر از هرکس دیگری می تواند این موارد را به موکل خود بیان کند و راهنمایی های لازم در راستای جلوگیری از تضییع حقوق او را ارائه دهد.

در مورد اراضی موات باید بدانید که 4 حالت کلی وجود دارد. به بیانی بهتر باید بگوییم که زمینی که دارای 4 حالت زیر باشد به عنوان اراضی موات شناخته می شود و قانونگذار کشور ما قوانین نسبتا خاصی را برای آن تعیین می کند. این 4 حالت برای اراضی موات را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

زمینی که از اصل موات بوده و علم به عدم مالکیت آن توسط شخص دیگری وجود داشته باشد. زمینی که علم به سابقه مالکیت آن وجود نداشته باشد. زمینی که در گذشته محل زندگی و آبادانی بوده، ولی اکنون از بین رفته و منقرض شده‌است. زمینی که مالک از آن اعراض کرده باشد. زمین خرابه باشد ولی از روی آثار بتوان متوجه شد که در گذشته مالک داشته است.

اراضی موات چیست؟ (3)
اراضی موات چیست؟ (3)

اراضی موات و قانون

اراضی موات یکی از ان دسته موضوعات مهمی است که برای قانونگذار ما بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل هم قانونی مجرا به نام  مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن تالیف شده است تا عموم مردم بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این قانون بدست آورند. به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین قوانین مربوط به اراضی موات دقت کنید:

کلیه اسناد و مدارک مربوط به غیر دولت اعم از رسمی و غیر رسمی مربوط  به اراضی موات (‌یا سند مربوط به قسمتی از راضی که‌موات باشد) واقع در خارج از محدوده استحفاظی شهرها به استثناء اراضی که توسط مراجع ذیصلاح دولت جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است‌باطل و این قبیل اراضی در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا در جهت تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، ایجاد اشتغال و‌مصارف عام‌المنفعه و برطرف ساختن نیاز دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و شهرداریها و ایجاد مسکن و واگذاری زمین برای کسانی که‌مسکن ندارند حسب مورد بر اساس مقررات مربوطه اقدام نماید، ادارات ثبت اسناد مکلفند حسب اعلام هیاتهای واگذاری زمین نسبت به ابطال سند‌آنها و صدور سند به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.

تشخیص موات بودن اراضی خارج از محدوده شهرها به عهده وزارت کشاورزی است که از طریق هیات 7 نفره اقدام می‌نماید و در‌صورتی که متصرف فعلی منکر موات بودن زمین باشد از طریق دادگاه صالح اقدام به عمل می‌آید و چنانچه دادگاه رأی به موات بودن زمین بدهد سند‌ابطال و از متصرف خلع ید خواهد شد.

اسناد مالکیت زمینهای مواتی که به موجب این قانون باطل می‌شود آزاد تلقی و مطالبات ناشی از فروش این گونه اراضی منتفی می‌گردد‌و مطالبات دیگر طلبکاران از سایر اموال بدهکار قابل استیفاء است. زمینهایی که اسناد آنها باطل می‌شود چنانچه حریم روستاها باشد جهت کارهای عام‌المنفعه و یا تعلیف احشام یا احداث واحدهای‌مسکونی روستا و سایر خدمات مورد لزوم برای روستا بر حسب مورد اختصاص داده خواهد شد.

اراضی موات چیست؟ (1)
اراضی موات چیست؟ (1)

چند نکته مهم دیگری که باید در مورد اراضی موات بدانید:

 اراضی موات جز آن دسته از موضوعاتی است که وکیل حقوقی تهران می تواند در مورد آن اطلاعات دقیقی ارائه دهد. کسانی که بدون کسب مجوز از مراجع ذیصلاح اراضی موات را از تاریخ تصویب قانون مورد استفاده قرار داده یا دهند و یا به صورت رسمی و غیر‌رسمی اقدام به هر گونه تصرف و معامله و نقل و انتقال مانند بیع، رهن، اجاره و غیره و همچنین ثبت

اراضی موات به نام خود یا دیگران و یا تغییروضعیت‌اراضی که موات تشخیص داده شده بنمایند متصرف در اموال عمومی محسوب و موضوع پس از شکایت هیأت مطابق قوانین موضوعه و ضمن عنایت به قانون تعزیرات با متخلفین رفتار خواهد شد.

از تاریخ تصویب قانون مرجع تشخیص اراضی موات و ابطال اسناد آن دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور موظفند در خصوص نقل و انتقالات اراضی‌موضوع این قانون از هیات های واگذاری و احیاء اراضی استعلام نمایند. هیئت ها موظفند حداکثر ظرف 3 ماده در هر مورد اعلام نظر نمایند.

اراضی موات مشمول قانون در صورتی که به نحوی از انحاء در رهن یا وثیقه و یا تأمین یا بازداشت اشخاص ثالث یا دستگاه‌های دولتی یا نهادهای‌انقلاب اسلامی ایران یا بانکها قرار گرفته یا از طرف مالکان آنها به دیگری فروخته شده باشد به  تبع ابطال اسناد مالکیت آنها آزاد تلقی و مطالبات ناشی از موارد‌فوق منتفی بوده و مطالبات طلبکاران از سار اموال بدهکار قابل استیفاء می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×