اثبات زوجیت دائم با متوفی

اثبات زوجیت دائم با متوفی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

اثبات زوجیت دائم با متوفی

مواردی که در ارتباط با اثبات زوجیت دائم با متوفی مهم تلقی می شوند

به طور کلی اثبات زوجیت یکی از مهمترین دعاوی حقوقی است که در دادگاه های خانواده به آن رسیدگی می شود. اثبات زوجیت زمانی رخ می دهد که زوج یا زوجه پس از نکاح، وجود هرگونه رابطه ی زوجیت را انکار نماید. 

این زوجیت میتواند زوجیت دائم و یا زوجیت موقت باشد. در این مقاله به موضوع اثبات زوجیت دائم با متوفی خواهیم پرداخت.

همانطور که گفته شد اثبات زوجیت یعنی یکی از طرفین بخواهد زوجیتش با دیگری را به اثبات برساند. این دعوی از جمله دعاوی خانوادگی می باشد. در چنین دعوایی طرف مدعی می بایست بر اساس شکایتش دادخواستی را تنظیم کرده و آن را به دادگاه تحویل نماید. لازم به ذکر است که در طرح چنین دادخواستی بعضی از موارد اهمیت زیادی دارند از جمله اینکه آیا خوانده در چنین دعوایی در قید حیات می باشد و یا خیر! و همچنین وجود یا عدم وجود شاهد در هنگام جاری شدن خطبه ی عقد نکاح نیز از جمله مواردی است که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

این دعوا زمانی مطرح می گردد که خوانده، خواهان را عقد کرده باشد. اما این عقد در جایی ثبت نشده باشد و خوانده پس از آن به فوت رسیده باشد.

خواهان در چنین شرایطی بایستی به دادگاه مراجعه کرده و برای اثبات حقانیت ادعای خودش یا اثبات زوجیت دائم با متوفی، طرح شکایت کند. چرا که پس از فوت خوانده، خواهان یکی از وراث قانونی وی محسوب خواهد شد.

اثبات زوجیت دائم با متوفی و ماده قانون های مرتبط با آن

لازم به ذکر است که این شکایت قانونی بر علیه ورثه ی متوفی به انجام خواهد رسید و یکی از موارد لازم برای رسیدگی به اثبات این موضوع سوگند خواهان می باشد.

از اینرو و بر اساس ماده ۲۷۸ قانون آیین دادرسی مدنی: در دعوای بر میت پس از اقامه بینه، سوگند خواهان نیز لازم است و در صورت امتناع از سوگند، حق وی ساقط می شود.

و همچنین بر اساس ماده ۲۷۹ قانون آیین دادرسی مدنی: هرگاه خواهان در دعوای بر میت، وارث صاحب حق باشد و بر اثبات ادعای خود اقامه بینه کند علاوه بر آن باید ادای سوگند نماید. در صورت عدم اتیان سوگند حق مورد ادعا ساقط خواهد شد.

برای این ماده قانون چند تبصره ذکر شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

تبصره ۱ – در صورت تعدد وراث هریک نسبت به سهم خود باید ادای سوگند نمایند چنانچه بعضی ادای سوگند نموده و بعضی نکول کنند ادعا نسبت به کسانی که ادای سوگند کرده ثابت و نسبت به نکول کنندگان ساقط خواهد شد.

تبصره ۲ – چنانچه وراث خوانده متعدد باشند و خواهان شخص دیگری باشد پس از اقامه بینه توسط خواهان ادای یک سوگند کفایت می کند.

_ ضمانت اجرای انکار رابطه ی زوجیت

همانطور که گفته شد خواهان بعد از فوت خوانده بایستی با ارائه ی اسناد و جمع آوری شواهدی وجود رابطه ی زوجیت را اثبات نموده و به منظور اثبات زوجیت دائم با متوفی اقدام نماید. لذا وی به شهادت شاهدان نیازمند است. اما اگر در این بین شخصی به دروغ شهادت دهد و یا وجود هرگونه رابطه ای را انکار نماید و بعدا معلوم گردد که شهادت وی مغرضانه و دروغ بوده است بنابر آنچه که در قانون آمده، جزای ارتکاب به چنین جرمی، مجازات تعزیری درجه ی ۶ خواهد بود.

اثبات زوجیت دائم با متوفی و مجازات تعزیری درجه شش

در همین زمینه لازم به ذکر است که مجازات تعزیری به هشت درجه قابل تقسیم بندی است و بر اساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، درجه ششم مجازات تعزیری شامل مواردی می باشد که به شرح زیر آمده است:

حبس بیش از شش ماه تا دو سال،

جزای نقدی بیش از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال،

 شلاق از سی و یک تا هفتادوچهار ضربه و تا نودونه ضربه در جرائم منافی عفت،

محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال،

انتشار حکم قطعی در رسانه ها،

ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال،

ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال

 و همچنین ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال

همچنین چنانچه که نماینده قانونی یا وکیل خواهان و یا خوانده، نیز ادعای دروغی را مطرح کند به عنوان مثال به دروغ مدعی زوجیت شود و یا زوجیت حقیقی را انکار نماید و بخواهد حق خواهان را تضییع نماید. بنابر قانون وی نیز گرفتار مجازات خواهد شد. از اینرو و بر اساس ماده ۵۲ قانون حمایت خانواده:

هرکس در دادگاه زوجیت را انکار کند و سپس ثابت شود این انکار بی‌اساس بوده است یا برخلاف واقع با طرح شکایت کیفری یا دعوی حقوقی مدعی زوجیت با دیگری شود به حبس تعزیری درجه شش و یا جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شود.این حکم در مورد قائم مقام قانونی اشخاص مذکور نیز که با وجود علم به زوجیت، آن را در دادگاه انکار کند یا علی ‌ رغم علم به عدم زوجیت با طرح شکایت کیفری یا دعوی حقوقی مدعی زوجیت گردد، جاری است.

_ به منظور جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی باید چه اقدامی انجام داد؟

تا اینجا از انکار زوجیت گفتیم و برای اثبات زوجیت دائم با متوفی راهکارهایی را ارائه نمودیم. اما برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد لازم است که جاری شدن هر گونه عقدی میان زن و مرد سریعا به ثبت برسد. این عمل بایستی در یکی از دفاتر رسمی ازدواج انجام گردد. همچنین در قانون این عمل وظیفه ی مرد اطلاق شده و مردان بایستی برای انجام آن اقدام کنند.

بر اساس قانون، چنانچه که مردی تا یک ماه بعد از جاری شدن عقد، نسبت به ثبت آن در دفاتر رسمی ازدواج، اقدامی نکرد برای وی مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد.

ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده نیز در همین زمینه گفته است:

چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.

کلام آخر اینکه اثبات زوجیت دائم با متوفی شامل زیر و بم های زیادی است اما بهترین راه حل ثبت به موقع پیمان ازدواج می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×