ازدواج و طلاق مجنون

ازدواج و طلاق مجنون (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ازدواج و طلاق مجنون

ازدواج و طلاق مجنون یا فرد دیوانه در قانون مدنی ما، به دلیل نداشتن قدرت تعقل و درک کامل این افراد و به عبارتی محجور محسوب شدن آنها، دارای شرایط خاصی است. این افراد به دلایلی که ذکر شد توانایی انجام امور و اعمال حقوقی خود را ندارند و از آنجایی که ازدواج و طلاق مجنون نیز جزو اعمال حقوقی مربوط به او محسوب می شود، رعایت احکام و شرایطی متفاوت با دیگران، برای مجانین لازم است. در این متن با ما همراه باشید تا اطلاعات سودمندی در مورد شرایط و احکام قانونی مربوط به ازدواج و طلاق مجنون، بدست آورید.

بهتر است برای بررسی جزئیاتی مبحث ازدواج و طلاق مجنون، هریک از آنها یعنی ازدواج مجنون و طلاق مجنون را به طور مجزا از نظر قانونی مورد مطالعه قرار دهیم.

مبحث ازدواج و طلاق مجنون- ازدواج مجنون یا دیوانه

همانطور که در بالا گفتیم مجنون یا به اصطلاح عامیانه دیوانه کسی است که قدرت تعقل و درک کافی را ندارد. در مبحث ازدواج و طلاق مجنون، بر اساس قانون، ازدواج مجانین با تقسیم آنها به دو گروه مجانین دارای جنون دائمی و مجانین دارای جنون ادواری صورت می پذیرد.

ازدواج مجنون دائمی

مجنون دائمی فردی است که همیشه در حالت جنون قرار دارد. در مورد لزوم ازدواج این گونه افراد، بنا به نظر و تشخیص پزشک تصمیم گیری می شود. در این باره به عین ماده 88 قانون امور حسبی به شرح زیر توجه نمایید:

عین ماده 88 قانون امور حسبی:

” در صورتی که پزشک ازدواج مجنون را لازم بداند قیم با اجازه دادستان می‌تواند برای مجنون ازدواج نماید و هرگاه طلاق زوجه مجنون لازم باشد به پیشنهاد دادستان و تصویب دادگاه، قیم طلاق می‌دهد.”

علاوه بر قیم، ولی قهری مجنون دائمی یا وصی او نیز می تواند برای شخص مجنون یا دیوانه، عقد نکاح منعقد کند. البته توجه داشته باشید که ماده قانونی و نکات مذکور تنها در مورد مسئله ازدواج مجانین دائمی گفته شد.

ازدواج مجنون ادواری

مجنون ادواری همیشه در حالت جنون قرار ندارد، در حقیقت مجانین ادواری گاهی اوقات بهبود یافته و قدرت تعقل کافی را دارند. با توجه به این موضوع و در نظر گرفتن اینکه عقد نکاح یک امر شخصی است و خود شخص در مورد انجام این عمل بایستی تصمیم گیری نماید، از نظر قانونی مجنون ادواری، خود در مورد ازدواج و عقد نکاح خود باید تصمیم گیری و اراده کند. به عبارتی ولی یا قیم و وصی مجنون ادواری نمی توانند در مورد ازدواج او اقدامی کنند.

این فرد در حالت بهبود به طور کاملا مستقل می تواند اراده به ازدواج کند و اقدامات لازم برای انعقاد عقد نکاح را به انجام رساند.

در ادامه بررسی مبحث ازدواج و طلاق مجنون پس از صحبت و ذکر مواد و نکات قانونی مربوط به ازدواج مجانین در اینجا شرایط طلاق افراد مجنون را مورد بررسی قرار می دهیم.

مبحث ازدواج و طلاق مجنون- طلاق مجنون یا دیوانه

طلاق یکی دیگر از اعمال حقوقی مهمی است که شرایط جاری شدن حکم آن در مورد افراد مجنون یا دیوانه با سایرین متفاوت است. در این باره افراد سوالاتی از قبیل: آیا مجنون یا دیوانه می تواند شخصا اقدامی برای طلاق دادن همسر خود به صورت قانونی نماید؟ آیا محجور بودن این فرد می تواند علتی برای اقدام شخصی دیگر به نمایندگی از طرف مجنون برای طلاق دادن همسر او باشد؟ برای دریافت پاسخ پرسش های خود در ادامه متن با ما همراه باشید.

در مورد طلاق یا جدایی افراد مجنون نیز این افراد به دو دسته مجانین دائمی و مجانین دوره ای یا ادواری تقسیم می شوند که شرایط قانونی یا الزامات قانونی تعیین شده برای هر یک از آنها در قانون مدنی متفاوت از یکدیگر است.

طلاق مجنون دائمی

در قانون مدنی کشور ما آورده شده است که هر شخصی که به جنون دائمی یا همیشگی مبتلا شده است بنا به تصمیم قانون گذار نمی تواند اقدام به طلاق همسر خود کند چرا که این شخص قوه تعقل و درک کافی ندارد و از این رو اعمال حقوقی که انجام می دهد عملا باطل و کان لم یکن تلقی می شود.

با اینکه در مورد سایر افراد، طلاق یا جدایی از همسر یک مسئله کاملا شخصی است و افراد خود بایستی در مورد آن تصمیم گیری نمایند اما در مورد مجانین در صورتی که امکان ادامه زندگی مشترک آنها با همسرانشان وجود نداشته باشد، متولیان می توانند اقدامات قانونی لازم را برای جدایی آنها انجام دهند؛ یعنی ولی، وصی یا قیم فرد مجنون بنا به نظر پزشک یا روانپزشک مجنون مبنی بر عدم ادامه زندگی مشترک فرد مجنون با همسرش، می تواند اقدامات قانونی لازم برای جدا شدن فرد مجنون تحت سرپرستی خود از همسرش را انجام دهد.

در ای مورد ماده قانونی نیز وجود دارد و ماده 1137 قانون مدنی دقیقا به آن اشاره کرده است. عین این ماده قانونی به شرح زیر می باشد:

عین ماده 1137 قانون مدنی:

“ولی مجنون دائمی میتواند در صورت مصلحت مولی‌‌علیه، زن او را طلاق دهد.”

همانطور که می بینید در این ماده قانونی نیز بر دائمی بودن جنون مجنونی که ولی او اقدامات حقوقی مربوط به او همچون ازدواج و طلاق مجنون را عهده دار می شود تاکید شده است.

طلاق مجنون ادواری

مجنون ادواری که بعضا دچار جنون شده و بعضا در حالت بهبودی خود به سر می برد از آنجایی که تمام قدرت تعقل و درک خود را از دست نداده و در زمان بهبودی می تواند عاقلانه در مورد امور حقوقی مربوط به خود تصمیم گیری نماید، خود می تواند اقدام به طلاق همسرش کند. در واقع قانون هیچ حقی به دخالت و انجام اقدام برای طلاق فرد مجنون ادواری به اولیا یا سایر اشخاص متولی او نداده است؛ این فرد در دوران بهبودی یا افاقه انسانی سالم محسوب می شود و می تواند تمام اعمال حقوقی خود اعم از ازدواج یا طلاق را بدون بار شدن حکم جنون بر او به انجام برساند.

نتیجه گیری

آنچه از متن بالا نتیجه می شود این است که تنها در مورد مجانین دائمی، اقدامات قانونی ازدواج و طلاق مجنون از طرف اولیا یا اشخاص متولی او انجام می شود و مجانین ادواری خود می توانند اعمال حقوقی شان اعم از ازدواج یا طلاق را به انجام برسانند. جهت مطالعه بیشتر در مورد تقسیم بندی مجانین به دو گروه مجانین دائمی و ادواری می توانید به منابع پزشکی و روانپزشکی مربوطه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×