ابلاغ واقعی و قانونی

ابلاغ واقعی و قانونی (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ابلاغ واقعی و قانونی

ابلاغ واقعی و قانونی

 ابلاغ واقعی و قانونی دارای چه معانی در قانون است؟ چگونه می توان برای افزایش اطلاعات خود در مورد ابلاغ واقعی اقدام کرد؟ آیا شما نست تاکنون با موارد مربوط به ابلاغ واقعی روبرو شده اید و در مورد آن اطلاعات لازم را کسب کرده اید؟ به نظر شما چه کسی می تواند در جریان چالش ها و مشکلات مربوط به ابلاغ واقعی به شما کمک کند؟ تفاوت اصلی میان ابلاغ واقعی و قانونی در چه چیزی است و چگونه می توان در مورد این موارد اطلاعات دقیقی بدست آورد؟ ابلاغ واقعی را باید از طریق چه راه هایی مورد بحث و بررسی قرار دهیم؟ آیا وکیل حقوقی تهران می تواند به ما کمک کند تا از جریانات مربوط به ابلاغ واقعی و قانونی اطلاعات دقیق بدست آوریم؟

در حالت کلی باید بدانید که ابلاغ به معنای ارسال کردن و رساندن یک پیام مشخص شده به فردی معین شده است و در عرف حقوقی ابلاغ به معنای مطلع کردن افراد از روند قضایی و برخی از تشریفات قانونی است. از این تعریف به خوبی می توان این موضوع را درک کرد که ابلاغ واقعی و قانونی هر دو به منظور رساندن پیام و نکات قانونی خاص به افراد ارائه می گردند و جز تشریفات قضایی پرونده های مختلف به حساب می آیند اما حقیقت آن است که ابلاغ واقعی با ابلاغ قانونی دارای تفاوت های معنایی است که به انها اشاره می کنیم و اگر می خواهید اطلاعات لازم را در این حوزه بدست آورید در ادامه متن با ما همراه باشید.

ابلاغ واقعی و تفاوت آن با ابلاغ قانونی

ابلاغ واقعی یکی از رایج ترین ابلاغیه هایی است که امروزه بسیار از آن استفاده می شود و باعث بهبود روند کاری افراد بسیار زیادی شده است. اولین ابلاغیه ای که با تعریف اساسی از آن روبرو هستیم، ابلاغ واقعی است. ابلاغ واقعی در صورتی انجام می گیرد که مامور ارسال ابلاغیه طی دو روز مدت زمانی که فرصت دارد، ابلاغ مربوطه را به دست طرف اصلی پرونده که نام و نشانی او مشخص شده است برساند و رسید تحویل را از او دریافت کند.

ابلاغ قانونی در واقع به ابلاغیه ای گفته می شود که در نشانی که برای طرف دعوا تعیین شده به یکی از بستگان یا شخصی به غیر از مخاطب اصلی تحویل می گردد. دقت داشته باشید که در مورد ابلاغ قانونی این نکته دارای اهمیت است که مامور ارسال نباید ابلاغیه را به همسایه طرف اصلی تحویل دهد و تنها می تواند ابلاغیه را در محل ذکر شده به فردی که دارای نسبت فامیلی با طرف اصلی پرونده است تحویل دهد در صورت عدم حضور هیچ فردی میتواند ابلاغیه را در محل و نشانی مربوطه قرار دهد. یک وکیل حقوقی می تواند تمامی سوالات شما را در این زمینه پاسخ دهد.

ابلاغ واقعی و قانونی در آیین دادرسی

ابلاغ واقعی و قانونی جز اساسی ترین و مهمترین موضوعاتی است که رد قانون آیین دادرسی مدنی به آنها اشاره شده است و در مورد آنها به طور کامل توضیحات لازم ارائه شده است. بهترین کسی که می تواند در این حوزه به شما کمک کند، یک وکیل پایه یک دادگستری است. به چند مورد از مهمترین نکاتی که باید در مورد ابلاغ واقعی و قانونی در آیین دادرسی مدنی بدانید اشاره می کنیم و در مورد کاربرد آنها صحبت می کنیم:

حکم دادگاه حضوری است مگر این‌که خوانده یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ‌یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و به طور کتبی نیز دفاع نموده باشد و یا اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد. در صورتی که خواندگان متعدد باشند و فقط بعضی از آنان در جلسه دادگاه حاضر شوند و یا لایحه دفاعیه تسلیم نمایند، دادگاه نسبت به دعوای مطروحه علیه کلیه خواندگان رسیدگی کرده سپس مبادرت به صدور رأی می‌نماید، رأی دادگاه نسبت به کسانی که در جلسات حاضر نشده و لایحه دفاعیه نداده‌اند و یا اخطاریه، ابلاغ واقعی نشده باشد غیابی محسوب است.

محکوم‌علیه غایب حق دارد به حکم غیابی اعتراض نماید. این اعتراض واخواهی نامیده می‌شود.  دادخواست واخواهی در دادگاه صادرکننده حکم غیابی قابل رسیدگی است. مهلت واخواهی از احکام غیابی برای کسانی که مقیم کشورند بیست روز و برای کسانی که خارج از کشور اقامت دارند دو ماه از تاریخ ابلاغ واقعی خواهد بود مگر اینکه معترض به حکم ثابت نماید عدم اقدام به واخواهی در این مهلت به دلیل عذر موجه بوده است. در این صورت باید دلایل موجه بودن عذر خود را ضمن دادخواست واخواهی به دادگاه صادرکننده رای اعلام نماید.

ابلاغ واقعی و قانونی (1)
ابلاغ واقعی و قانونی (1)

ابلاغ واقعی و عذر موجه قانونی برای عدم حضور در دادگاه

ابلاغ واقعی و قانونی در صورت اتمام کامل شرایطی را ایجاد می کند که باید افراد در تاریخ و ساعت مقرر شده در این ابلاغیه ها در دادگاه حضور یابند اما تحت شرایط خاصی ممکن است عذر موجه برای عدم حضور افراد وجود داشته باشد. با استناد به قانون باید گفت که اگر دادگاه ادعا را موجه تشخیص داد قرار قبول دادخواست واخواهی را صادر و اجرای حکم نیز متوقف می‌شود. جهات زیر عذر موجه محسوب می‌گردد:

مرضی که مانع از حرکت است. فوت یکی از والدین یا همسر یا اولاد. حوادث قهریه از قبیل سیل، زلزله و حریق که بر اثر آن تقدیم دادخواست واخواهی در مهلت مقرر ممکن نباشد. توقیف یا حبس بودن به نحوی که نتوان در مهلت مقرر دادخواست واخواهی تقدیم کرد.چنانچه ابلاغ واقعی به شخص محکوم‌علیه میسر نباشد و ابلاغ قانونی به عمل آید، آن ابلاغ معتبر بوده و حکم غیابی پس از انقضاء مهلت قانونی و قطعی شدن به موقع اجراء گذارده خواهد شد.

در صورتی که حکم ابلاغ واقعی نشده باشد و محکوم‌علیه مدعی عدم اطلاع از مفاد رأی باشد می‌تواند دادخواست واخواهی به دادگاه صادرکننده حکم غیابی تقدیم دارد. دادگاه بدواً خارج از نوبت در این مورد رسیدگی نموده قرار رد یا قبول دادخواست را صادر می‌کند. قرار قبول دادخواست مانع اجرای حکم خواهد بود.

اجرای حکم غیابی منوط به معرفی ضامن معتبر با اخذ تامین مناسب از محکوم‌له خواهد بود. مگر اینکه دادنامه یا اجرائیه به محکوم‌علیه غایب ابلاغ واقعی شده و نامبرده در مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ دادنامه واخواهی نکرده باشد.  تقدیم دادخواست خارج از مهلت یاد شده بدون عذر موجه قابل رسیدگی در مرحله تجدیدنظر برابر مقررات مربوط به آن مرحله می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×