آیا مهریه زندان دارد؟

آیا مهریه زندان دارد؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

آیا مهریه زندان دارد؟

آیا مهریه زندان دارد؟

آیا مهریه زندان دارد برای مرد؟ در قانون جدید آیا مهریه زندان دارد؟ پاسخ قانون در برابر سول ” آیا مهریه زندان دارد؟ ” چیست؟ در شرایط عادی آیا مهریه زندان دارد؟ برای نوع عندالاستطاعه آیا مهریه زندان دارد؟ برای نوع عندالمطالبه آیا مهریه زندان دارد؟

آیا مهریه زندان دارد؟ این یکی از سوالات مهمی است که متاسفانه امروز به وفور در جامعه و دادگاه های خانواده می شنویم. در واقع مهریه در قانون ایران به عنوان حقی برای زن بر گردن مرد شناخته می شود. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم مهریه طلبی است که با امضای عقدنامه بر گردن مرد قرار می گیرد. بنابراین در هر صورتی این طلب باید ادا شود. نکته مهمی که در همین ابتدا باید بدانید این است که این طلب حتی با مرگ مرد از بین نمی رود و زن می تواند نسبت به دریافت مهریه از اموال باقی مانده مرد اقدام کند. در واقع از دید قانون مهریه یک طلب برتر است و در اولین گام باید این طلب پرداخت شود.

بنابراین در خصوص سوال آیا مهریه زندان دارد؟ باید گفت که عملا قانون در خصوص مهریه مانند یک طلب رفتار می کند. در واقع سوال آیا مهریه زندان دارد؟ از نظر قانونی شبیه به این سوال است که آیا بدهکاری می تواند موجب زندان شود؟ به طور مثال اگر فردی به فرد دیگری چک بی محل داده باشد اساسا در برابر بدهی خود باید به زندان برود. بنابراین در پاسخ به سوال آیا مهریه زندان دارد؟ باید گفت که بله. در قانون برای عدم پرداخت مهریه با شکایت زن امکان زندان وجود دارد. اما همین موضوع نیز شرایط خاصی دارد. در واقع قانون خانواده طی سال های گذشته تغییرات بسیاری در این خصوص داشته است. در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازم با ما در ادامه همراه باشید.

آیا مهریه زندان دارد؟ بررسی این سوال در قانون قدیم خانواده

آیا مهریه زندان دارد؟ این سوالی است که تا یک دهه گذشته پاسخی صریح و مشخص داشت. مهریه هر مقداری که باشد و در هر شرایطی که امضا شده باشد باید پرداخت می شد. به طور مثال در قانون قدیمی خانواده فرقی میان یک سکه با هزار و سیصد و پنجاه و نه سکه وجود نداشت. در هر صورت هر دو این ها به عنوان مهریه شناخته می شد و مرد مکلف به پرداخت آن بود. بنابراین اگر فردی که با مهر هزار و سیصد و پنجاه و نه سکه ازدواج کرده، توانایی پرداخت آن را نداشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ قانون به عنوان یک بدهکار بزرگ او را به زندان محکوم می کند.

طی یک دهه گذشته انتخاب مهریه هایی خارج از توان مرد و با توجیه پشتوانه بودن مهریه برای زندگی به اوج خود رسید. در این سال ها انتخاب سال تولد شمسی و یا حتی میلادی به عنوان تعداد سکه مهریه تبدیل به یک فرهنگ غلط در بین مردم شده بود. اما مسئله ای که وجود داشت این بود که همه این زندگی ها قرار نبود به سرانجام برسد. به هر حال طلاق یک امر عادی در جامعه و قانون محسوب می شود. از این رو با انتخاب چنین مهریه هایی و طلب آن توسط زن عملا زندان ها میزبان خیل عظیمی از مردهای شکست خورده بودند. بنابراین قانون سعی کرد تغییری در قانون خانواده و به خصوص قانون مهریه ایجاد کند تا به واسطه آن مانع از صدور احکامی مانند حبس برای مرد شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که مهریه یک قانونی الهی است و نمی توان در اصل موضوع تفاوتی ایجاد کرد. بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم در قانون جدید خانواده نیز پاسخ آیا مهریه زندان دارد؟ مثبت است. اما این بار با شرایطی خاص تر. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

آیا مهریه زندان دارد؟ (2)
آیا مهریه زندان دارد؟ (2)

آیا مهریه زندان دارد؟ بررسی این سوال در قانون جدید خانواده

آیا مهریه زندان دارد؟ در قانون جدید خانواده نیز پاسخ این سوال چیزی خیر از مثبت نخواهد بود. در واقع با توجه به ذات مهریه به عنوان یک طلب بر گردن مرد، عملا نمی توان انتظار داشت که قانون این ذات را نادیده بگیرد و به طور کلی حبس را از این مفهوم کنار بگذارد.

اما مسئله ای که وجود این است که از نظر اسلامی و شرعی نیز مهریه ای درست و قانونی تلقی می شود که بر اساس عرف و البته بر اساس توانایی مرد و ارزش زن انتخاب شده باشد. در واقع قانون با توجه به این شرایط اسلام و توصیه های صورت گرفته قانون جدید مهریه را تعریف کرده است.

در واقع در قانون جدید مهریه عرف در نظر گرفته شده 110 سکه بهار آزادی است. این سقفی است که زن می تواند برای دریافت مهریه از مسیر قانونی اقدام کند. در واقع در خصوص سوال آیا مهریه زندان دارد؟ در قانون جدید باید گفت که در حالت عندالمطالبه تا سقف 110 سکه بهار آزادی زن می تواند نسبت به گرفتن حکم حبس مرد اقدام کند. اما مهریه ای باقی مانده بیش از 110 سکه عملا تنها مشمول اعسار می شود. در واقع قانون حق زن را از بین نمی برد. بنابراین برای زن برای گرفتن مابقی مهریه خود که بیش از 110 سکه است باید از طریق اعسار اقدام کند.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که زن تنها در حالت مهریه عندالمطالبه توانایی استفاده از ابزاری مانند زندان را دارد. در واقع در پاسخ به سوال آیا مهریه زندان دارد؟ باید گفت که این مسئله در قانون جدید تنها در حالت مهریه عندالمطالبه وجود دارد. بنابراین اگر مهریه تعیین شده به صورت عندالاستطاعه باشد عملا امکان استفاده از زندان به عنوان ابزار قانونی وجود ندارد. همچنین زن برای اقدام به گرفتن مهریه در این حالت ابتدا باید لیستی از اموال و تمکن مالی مرد به دادگاه ارائه دهد تا دادگاه بتواند نسبت به توانایی پرداخت مهریه توسط مرد مطمئن شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا تعیین نوع مهریه در زمان عقد و در عقد نامه صورت می گیرد. حال این بستگی به شما و عقد نامه شما دارد که در آن روز چه تصمیمی گرفته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×