مطلقه رجعیه به چه کسی گفته می شود؟

مطلقه رجعیه به چه کسی گفته می شود؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مطلقه رجعیه به چه کسی گفته می شود؟

مطلقه رجعیه به چه کسی گفته می شود؟

مطلقه رجعیه یکی از ان دسته اصطلاحات قانونی است که شاید این روها در مورد ان بسیار شنیده باشید اما هیچ اطلاعات قانونی دقیقی در مورد ان نداشته باشید. برای آنکه بتوانید در مورد مطلقه رجعیه و قوانین مربوط به آن اطلاعات دقیق و کاملی بدست آورید به شما پیشنهاد می دهیم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تمامی نکات قانونی لازم در این حوزه را به شما معرفی کنیم و در مورد آن صحبت کنیم.

مطلقه رجعیه به زنی گفته می شود که از همسر خود جدا شده است و طلاق آنها از نوع رجعی بوده است و در مدت عده قرار گرفته است و هنوز مدت زمان عده او به اتمام نرسیده است و د راین مدت زمان مطلقه رجعیه از حق و حقوق قانونی خاصی برخوردار است که در این متن آنها را توضیح خواهیم داد.

مطلقه رجعیه همانطور که از نام آن پیدا است به نوعی از طلاق و جدایی رجعی اطلاق می شود که امکان بازگشت و رجوع برای طرفین وجود دارد. حقیقت آن است که طلاق دارای انواع و اقسام مختلفی است که هر یک از آنها در قانون کشور ما دارای شرایط خاصی هستند و نمی توان این شرایط و قوانین را نادیده گرفت. مطلقه رجعیه یکی از مهم ترین مباحث و موضوعات قانونی است که مربوط به طلاق رجعی می گردد و کسانی که درگیر این نوع طلاق می شوند معمولا با مباحث مهم دیگری همچون عده نیز سر و کار دارند و برای آن که بتوان در مورد تمامی این موضوعات اطلاعات دقیقی بدست آورد باید از یک فرد متخصص و حرفه ای کمک گرفت که در این حوزه دانش حقوقی کاملی داشته باشد.

مطلقه رجعیه و انواع و اقسام طلاق

مطلقه رجعیه در جامعه بسیار زیاد است و آمار و ارقام بدست آمده در سال های اخیر نیز این موضوع را ثابت میکند ک به صورت روزانه تعداد مطلقه رجعیه افزایش می یابد و همین مسئله باعث می شود تا افراد مجبور شوند در مورد شرایط حقوقی این نوع طلاق اطلاعات خود را تکمیل کنند.

کسانی که در مورد مطلقه رجعیه اطلاعات کاملی در دست ندارند و نمی دانند که به چه کسی مطلقه رجعیه ممکن است دچار خطاهای قانونی و حقوقی بسیار زیادی شوند و همین موضوع باعث شود تا بتوانند نتایج مورد نظر و دلخواه خود را در جریان دادرسی پرونده هایی که با ان مواجه می شوند بدست آورند.

 طلاق در حالت کلی و بر اساس قانون ایران و مباحث فقهی به دو نوع بائن و رجعی تقسیم می شود. در طلاق بائن هیچ حق رجوعی برای شوهر وجود ندارد وبنابراین کاملا طبیعی  است که پس از جاری شده صیغه طلاق دیگر امکان بازگشت مجدد وجین به یکدیگر وجود نداشته باشد اما در طلاق رجعی مدت زمانی به نام عده برای طرفین در نظر گرفته می شود که انسان می توانند در این مدت معین در صورت پشیمانی برای بازگشت به زندگی مشترک خود اقدام کنند. مطلقه رجعیه معمولا به کسی گفته می شود که در این مدت زمان که نام آن را عده گذاشته ایم قرار گرفته است و با وجود اینکه صیغه طلاق جاری شده است اما هنوز هم فرصت رجوع زوجین به یکدیگر وجود دارد.

شاید هنگامی که در مورد مطلقه رجعیه صحبت می کنیم این سوال در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شود که در چه شرایطی طلاق از نوع بائن است و در چه شرایطی می توان طلاق را از نوع رجعیه دانست. در پاسخ به این سوال بر اساس قانون باید بگوییم که جز در موارد زیر که قانون مدنی آنها را مشخص کرده است، طلاق از نوع رجعیه است و زنی که در جریان طلاق رجعی قرار می گیرد را در اصطلاح مطلقه رجعیه می نامیم:

 طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود، طلاق یائسه،  طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع ب عوض نکرده باشد، سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به‌عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

مطلقه رجعیه به چه کسی گفته می شود؟ (3)
مطلقه رجعیه به چه کسی گفته می شود؟ (3)

مطلقه رجعیه و قوانینی که باید در مورد آن بدانید:

مطلقه رجعیه جز آن دسته از مفاهیم قانونی است که دارای ابعاد حقوقی بسیار گسترده ای است  مسائل متنوعی را در بر می گیرد. برای آنکه بتوانید در مورد مطلقه رجعیه اطلاعات کامل و دقیقی بدست آورید به چند مورد از مهمترین و اساسی ترین قوانین آن استناد می کنیم تا اطلاعات شما در مورد مطلقه رجعیه و انواع طلاق و آثار آن تشکیل شود:

اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند هر یک از آن‌ها که قبل از انقضاء عده بمیرد دیگری از او ارث میبرد لیکن اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضاء عده بوده و یا طلاق بائن باشد از یکدیگر ارث میبرند. اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یکسال از تاریخ طلاق بهمان مرض بمیرد زوجه او ارث میبرد اگرچه ‌طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد.

 نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر است مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد لیکن اگر عده از چه فسخ نکاح‌ یا طلاق بائن باشد زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حمل از شوهر خود که در اینصورت تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت. در ایام عده وفات، مخارج زندگی زوجه عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است ( در صورت عدم پرداخت) تأمین می گردد.در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.

عده عبارت است از مدتی که  تا انقضای آن زنی که عقد و نکاح او منحل شده است نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است مگر اینکه زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند  که در این صورت عده او ۳ ماه است. عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد نکاح منقطع در غیر حامل دو طهر است مگر اینکه زن با اقتضای سن عادت‌ زنانه گی نه بیند که در این صورت ۴۵روز است عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×