گواهی فوت چیست؟

گواهی فوت چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

گواهی فوت چیست؟

گواهی فوت چیست؟

گواهی فوت به چه معنی است؟ گواهی فوت چه کارکردی دارد؟ مراحل صدور گواهی فوت چیست؟ چگونه می توان نسبت به دریافت گواهی فوت اقدام کرد؟ آیا پزشک می تواند نسبت به صدور گواهی فوت اقدام کند؟ چه الزام قانونی برای دریافت گواهی فوت وجود دارد؟ مدت زمان دریافت گواهی فوت چقدر است؟ گواهی فوت ظرف چه مدتی صادر می شود؟ از نظر قانونی چه مهلتی برای دریافت گواهی فوت در نظر گرفته شده است؟ عدم دریافت گواهی فوت چه عواقبی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص گواهی فوت چیست؟ مدارک لازم برای صدور گواهی فوت چیست؟ کدام نهاد نسبت به صدور گواهی فوت اقدام می کند؟

گواهی فوت یکی از مهمترین اسنادی است که برای هر فردی که ایرانی یا غیر ایرانی که در ایران از دنیا می رود باید صادر شود. بر اساس این گواهی امکان ابطال شناسنامه و سایر مدارک هویتی وی ایجاد می شود و وراث یا نزدیکان وی به واسطه این گواهی است که می توانند نسبت به انجام اموراتی مانند انحصار وراثت  یا انجام امورات دفن اقدام کنند. بنابراین گواهی فوت سندی کاملا ضروری برای انجام امورات مربوط به متوفی است. توجه داشته باشید که عدم دریافت این گواهی و عدم ابطال مدارک هویتی وی می تواند پیگیری کیفری به همراه داشته باشد.

ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که دقیقا گواهی فوت چیست و چه کارکردی در جامعه دارد؟ همچنین شرایط مختلف صدور این گواهی را مورد بررسی قرار می دهیم. به طور مثال صدور این گواهی برای فردی که به صورت طبیعی فوت کرده با فردی که به قتل رسیده چه تفاوت هایی دارد؟ همچنین احتمالا با مفهوم گواهی فوت پزشکی نیز آشنا باشید. در ادامه خواهیم گفت که گواهی فوتی که توسط پزشک صادر می شود چه جایگاهی نسبت به گواهی فوتی که توسط سازمان ثبت احوال صادر می شود دارد. در ضمن می خواهیم بدانیم این گواهی برای کدام دسته از متوفیان صادر خواهد شد. این ها مهمترین مفاهیمی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

گواهی فوت بر اساس مفاهیم

گواهی فوت یک سند کاملا رسمی است که توسط سازمان ثبت احوال صادر می شود. امروزه این سازمان سامانه ای اینترنتی را طراحی کرده که امکان صدور گواهی فوت به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری را فراهم کرده است. بر این اساس افراد می توانند با ارسال مدارک خواسته شده نسبت به صدور گواهی مرگ متوفی اقدام کنند. سازمان ثبت احوال نیز بعد از بررسی مدارک و صحت سنجی های صورت گرفته می تواند نسبت به صدور گواهی فوت و ابطال شناسنامه متوفی اقدام کند.

توجه کنید که سازمان ثبت احوال یک نهاد قانونی و قضایی برای صدور و ابطال شناسنامه و سایر اوراق هویتی محسوب می شود. این سازمان برای ابطال شناسنامه متوفی نیاز به صدور گواهی فوت دارد. گواهی فوت بر اساس قانون یک سند رسمی و کاملا قانونی محسوب می شود که در اختیار وراث یا نزدیکان متوفی قرار می گیرد.

نزدیکان متوفی برای انجام اموراتی مانند انحصار وراثت، پرداخت مالیات بر ارث، دفن متوفی در قبرستان و سایر امورات مربوط به متوفی به این گواهی نیاز دارند. به جز نیازهای گفته شده، وکیل حقوقی به خوبی می داند که قانون نیز صدور این گواهی را الزام آور دانسته است.

در کلام ساده تر وراث یا افراد نزدیک به متوفی تنها ظرف مدت ده روز بعد از تاریخ فوت متوفی فرصت دارند که نسبت به دریافت این گواهی و ابطال مدارک هویتی وی اقدام کنند. در غیر این صورت احتمال سوء استفاده از مدارک هویتی متوفی وجود دارد و همین موضوع عدم دریافت گواهی فوت در مهلت قانونی مشخص در زمره جرایم قرار داده است. توجه داشته باشید که گواهی فوت یک سند رسمی است. بنابراین از دید قانون این سند غیر قابل انکار و دارای اعتبار بالایی است. بنابراین چه در مسیر قضایی و چه در مسیر دولتی و … این سند قابل استناد بوده و می توان از آن به عنوان یک مدرک استفاده کرد.

گواهی فوت به چه کسی تحویل داده می شود؟

به طور کلی وراث متوفی یا کسانی که نزدیک به او هستند می توانند نسبت به دریافت این گواهی اقدام کنند. به جز این افراد، قانون مواردی دیگری را نیز تعیین کرده است که در صورت وجود شرایط خاص می توانند نسبت به دریافت گواهی فوت اقدام کنند.

صاحب مکانی که شخص در آن فوت شده، ماموران انتظامی یا مقامات قضایی، گروه های اورژانس و امداد و نجات و همچنین کارکنان قبرستان نیز می توانند برای دریافت این گواهی اقدام کنند. سوال دیگری که وجود دارد این است که چه مدارک و شرایطی برای صدور این گواهی نیاز است.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که مدارک هویتی فرد متوفی، مدارک هویتی فرد مراجعه کننده و گواهی فوت صادر شده توسط پزشک یا پزشکی قانون و یا شهادت دو فرد عاقل و بالغ در خصوص فوت فرد به عنوان مدارک لازم جهت صدور این گواهی در نظر گرفته شده است. همچنین فرد مراجعه کننده باید نسبت به پرداخت هزینه های مربوطه نیز اقدام نماید.

نکته ای که باید بدانید این است که گواهی فوت صادر شده توسط پزشک تا زمان صدور گواهی فوت سازمان ثبت احوال دارای اعتبار قانونی است. اما در نظر داشته باشید که این گواهی از نوع سند رسمی محسوب نمی شود و اعتبار پایین تری نسبت به گواهی فوت ثبت احوال دارد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که پزشک تنها در صورتی می تواند نسبت به صدور گواهی فوت اقدام کند که شبهه ای در خصوص مرگ غیر طبیعی فرد وجود نداشته باشد. در صورت وجود هر شبهه متوفی باید توسط پزشکی قانونی معاینه شده و این نهاد است که نسبت به صدور گواهی مرگ اقدام می کند. به طور مثال فوت افراد زیر 60 سال می تواند شبهه برانگیز باشد. در این شرایط متوفی باید به پزشکی قانونی منتقل شده و توسط این نهاد مورد بررسی قرار بگیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. در این خصوص اگر نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید می تواند از یک وکیل یا مشاور مجرب در حوزه حقوقی کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×