حق طلاق بهتر است یا مهریه

حق طلاق بهتر است یا مهریه (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حق طلاق بهتر است یا مهریه

حق طلاق بهتر است یا مهریه

حق طلاق چیست؟ حق طلاق چه کارکردی دارد؟ حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ چگونه می توان از حق طلاق استفاده کرد؟ آیا برای گرفتن حق طلاق باید از مهریه گذشت؟ مهمترین شرایط استفاده از حق طلاق چیست؟ حق طلاق در اختیار کدام یک از طرفین قرار دارد؟ مهمترین شرایط حق طلاق چیست؟ حق طلاق از نظر قانون متعلق به چه کسی است؟ آیا زوجه برای به دست آوردن حق طلاق باید از مهریه بگذرد؟ آیا می توان حق طلاق را در برابر مهریه قرار داد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حق طلاق چیست؟

حق طلاق یکی از حقوق مهمی است که قانون و شرع آن را برای زوج در نظر گرفته است. بر این اساس زوج می تواند در هر زمان و بدون نیاز به اثبات شرایط و دلایل خاصی نسبت به طلاق از زوجه اقدام کند. توجه کنید که تنها مانع برای استفاده از این حق، حقوق مالی زوجه است. یعنی زوج زمانی می تواند از حق طلاق خود استفاده کند که حقوق مالی زوجه را پرداخت کرده باشد. به نوعی می توان حق طلاق را حق فسخی دانست که در اختیار زوج قرار گرفته است.

حال ما در این مقاله می خواهیم بدانیم که حق طلاق چرا باید در اختیار زوج قرار بگیرد؟ آیا زوجه نیز می تواند از این حق استفاده کند؟ آیا زوجه به ازای بخشیدن مهریه می تواند دارای این حق شود؟ در صورتی که زوج به شرط بخشش مهریه حق طلاق را در اختیار وی قرار دهد، آیا این کار برای زوجه منطقی خواهد بود؟ در کلام ساده تر آیا حق طلاق نسبت به دریافت مهریه ارجحیت دارد؟ این ها مهمترین شرایط و مواردی است که ما در ادامه می خواهیم به آن بپردازیم. در نظر داشته باشید که حق طلاق، حقی است که در اختیار زوج قرار دارد و مهریه حق مالی است که برای زوجه محسوب می شود. از این روست که می توان حق طلاق را در برابر حق مهریه به نوعی تصور کرد.

حق طلاق از منظر مفاهیم

حق طلاق به چه معنی است؟ همانطور که گفتیم حق طلاق از نظر شرع و قانون در اختیار زوج قرار گرفته است. اما برای فهم چرایی این موضوع بهتر است که به مفهوم ازدواج و نکاح نگاهی بیندازیم.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که نکاح در قانون ایران در دسته قراردادهای لازم قرار می گیرد. قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن برای هیچ کدام یک از طرفین وجود ندارد مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، اقاله یا فسخ قرارداد ایجاد می شود. نکاح نیز از قراردادهای ویژه لازم محسوب می شود.

فسخ بدین معنی است که یکی از طرفین قرارداد بر اساس شرایط ایجاد شده و یا بر اساس شرایط پیش بینی شده در قرارداد امکان انحلال قرارداد را داشته باشد. در خصوص نکاح قانون این حق را به صورت دائمی در اختیار مرد قرار داده است که بتواند بدون نیاز به اثبات شرایط و دلایل خاصی نسبت به طلاق اقدام کند.

آن چیزی که بسیار مورد سوال قرار می گیرد این است که چرا حق طلاق در اختیار زوج است. شاید علت این موضوع را بتوان در رفتارهای منطقی تر مردان نسبت به زنان جست و جو کرد. شما می توانید از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان و یا کسی که در امور فقهی مسلط است بخواهید این مسئله را برای شما توضیح دهد.

نکته دیگری که باید بدانید این است که در این قرارداد برای زوجه نیز حقوقی مشخص شده است. از جمله این حقوق، حقوق مالی است که زوج باید آن ها را پرداخت کند. اجرت المثل، حق مهریه و نفقه از جمله این موارد محسوب می شود. حال سوال اینجاست که آیا زوجه می تواند حق طلاق را در برابر عدم دریافت مهریه به خود اختصاص دهد؟

حق طلاق، غیر  قابل انتقال است

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بر اساس قانون و شرع حق مفهومی غیر قابل انتقال است. به طور مثال فرد حق دارد در جامعه ازدواج کند. او نمی تواند این حق را از خود سلب و به فرد دیگری منتقل کند. همین موضوع در خصوص حق طلاق نیز وجود دارد. در کلام ساده تر امکان انتقال حق طلاق وجود ندارد.

اما آن چیزی که در خصوص انتقال حق طلاق به زوجه در زمان نکاح وجود دارد چیست؟ در واقع مسئله انتقال حق طلاق نیست، بلکه وکالتی است که زوج به زوجه می دهد تا زوجه بتواند از سمت وی نسبت به طلاق اقدام کند. در کلام ساده تر زوجه با دادن این وکالت به زوجه ، این امکان را در اختیار وی قرار می دهد که بتواند بدون هیچ دردسری نسبت به طلاق اقدام کند.

دو نکته در این خصوص وجود دارد. اول این که دادن وکالت استفاده از حق طلاق به زوجه مانع از استفاده خود زوج از این حق نخواهد بود. نکته دیگر این است که با توجه به این که یک سوی نکاح زوجه قرار دارد عملا وی نمی تواند به عنوان وکیل زوج از خود طلاق بگیرد. بنابراین در وکالت نامه حق طلاق باید حق گرفتن وکیل برای زوج از طرف زوجه قید شده باشد.

حال سوال اینجاست که اگر زوج برای دادن وکالت حق طلاق به زوجه درخواست بخشش مهریه را داشته باشد، چه شرایطی وجود دارد؟ عملا نمی توان این دو مفهوم را در برابر یکدیگر قرار داد اما در حالت کلی این خود زوجه است که باید نسبت به این مسئله تصمیم گیری کند.

نکته ای که باید بدانید است که به جز حق طلاق، مسیرهای دیگری نیز برای جدایی وجود دارد. اگر زوجه در شرایط خوبی زندگی نمی کند می تواند با اثبات این شرایط نسبت به حق طلاق و گرفتن مهریه اقدام کند. اما در حالت کلی مانعی برای بخشیدن مهریه از نظر دریافت وکالت حق طلاق وجود ندارد. به طور مثال زوجه شرایط مناسبی برای زندگی دارد و دلیلی نسبت به جدایی وجود ندارد، با این حال وی به دنبال جدایی از زوج است. در این شرایط به نظر می رسد با بخشش مهریه می تواند زوج را نسبت به طلاق و دادن وکالت آن به زوجه راغب کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×