حق طلاق چیست؟

حق طلاق چیست؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

حق طلاق چیست؟

حق طلاق چیست؟

حق طلاق به چه معنی است؟ کارکرد حق طلاق چیست؟ چرا از حق طلاق استفاده می شود؟ حق طلاق در اختیار کیست؟ آیا حق طلاق در اختیار زوجه است؟ آیا حق طلاق در اختیار زوج است؟ آیا حق طلاق در اختیار شخص ثالث است؟ مهمترین آثار حق طلاق چیست؟ چگونه می توان از حق طلاق استفاده کرد؟ آیا می توان حق طلاق را منتقل کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حق طلاق چیست؟ چگونه می توان حق طلاق را منتقل کرد؟ آیا برای انتقال حق طلاق شرایط خاصی وجود دارد؟ سریع ترین مسیر استفاده از حق طلاق چیست؟

حق طلاق از جمله حق فسخ هایی است که در اختیار زوج قرار گرفته است تا وی بتواند در هر زمانی که بخواهد بدون نیاز به ارائه دلیل و مدرک از زوجه جدا شود. در نظر داشته باشید که قانون زمانی اجازه طلاق را صادر می کند که تمام حقوق مالی زن پرداخت شده است. بنابراین حق طلاق به عنوان حق فسخ نکاح محسوب می شود که قانون آن را در اختیار مرد قرار داده است.

حال در خصوص حق طلاق چندین نکته بسیار مهم وجود دارد. اول این که چرا حق طلاق تنها در اختیار زوج قرار گرفته شده است؟ آیا با توجه به این که حق گرفتن طلاق در اختیار مرد است، زوجه نمی تواند برای طلاق اقدام کند؟ در این روزها بسیار شنیده می شود که زوج در زمان نکاح حق طلاق را در اختیار زوجه قرار می دهد، بر این اساس آیا می توان حق طلاق را به فرد دیگری منتقل کرد؟ نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که زوج به واسطه در اختیار داشتن حق طلاق می تواند در هر موقعیتی نسبت به طلاق اقدام کند؟ همچنین اگر این حق در اختیار زوجه قرار بگیرد، آیا وی از داشتن حقوقی مانند مهریه محروم خواهد شد؟ این ها مهمترین مواردی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

حق طلاق بر اساس مفاهیم قانونی

حق طلاق از نظر قانونی به چه معنی است؟ به طور کلی از دید قانون و شرع نکاح مانند یک قرارداد لازم است. عقود در قانون به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که طرفین بدون نیاز به هیچ پیش شرط قانونی امکان انحلال آن را دارند. همچنین در این مسیر نیازی به کسب رضایت از طرف مقابل نیست.

اما هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که داستان در عقد لازم متفاوت است. در عقود لازم طرفین امکان انحلال قرارداد را ندارند مگر این که یکی از شرایط انفساخ، فسخ ابطال یا اقاله پیش بیاید. در قانون ایران عقد نکاح با شرایط ویژه ای به عنوان یک عقد لازم در نظر گرفته شده است. بنابراین امکان انحلال این قرارداد وجود ندارد مگر این که شرایط قانون آن اجرایی شود.

یکی از مواردی که می تواند امکان طلاق یا انحلال عقد نکاح را ایجاد کند، حق فسخ است. حق فسخ بدین معنی است که یکی از طرفین که حق فسخ دارد، می تواند در طول مدت عقد از این حق استفاده کند یا نکند. در قانون ایران حق فسخ بدون چون و چرا نکاح در اختیار مرد قرار گرفته شده است که از آن تحت عنوان حق طلاق یاد می شود.

در واقع مرد این حق را دارد که از نظر قانونی نسبت به فسخ قرارداد نکاح و منحل کردن آن اقدام کند. نکته ای که بدانید در این مسیر نیاز به رضایت زوجه وجود ندارد و تنها شرط قانونی پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه است. با پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی عملا زوج می تواند بدون هیچ شرط خاصی نسبت به طلاق از زوجه اقدام کند. این حقی است که شرع و قانون به زوج داده است. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که این مسیر تنها یک روش برای طلاق و جدایی است. شرایطی نیز برای زوجه در نظر گرفته شده است که در صورت اثبات آن در دادگاه امکان انحلال قرارداد نکاح برای وی نیز ایجاد می شود.

انتقال حق طلاق به زوجه

سوالی که وجود دارد این است که آیا می توان این حق را به زوجه منتقل کرد؟ چیزی که به صورت عرف در جامعه امروز دیده می شود این است که در زمان نکاح زوج حق طلاق را در اختیار زوجه قرار می دهد. اما از نظر قانونی یا شرعی انتقال حق طلاق وجود ندارد.

در واقع هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که حق مفهومی غیر قابل منتقل شدن است. آن چیزی که امروز در زمان نکاح شاهد آن هستیم دادن وکالت استفاده از حق طلاق به زوجه است. بنابراین دو نکته بسیار مهم در این بین ایجاد می شود.

اولا این که تنها وکالت استفاده از حق طلاق به زوجه داده می شود. این بدین معنی است که همچنان این حق در اختیار زوج است و دادن این وکالت مانع استفاده زوج از حق طبیعی خود نمی شود. نکته دوم این است که وکالت استفاده از حق طلاق بدین معنی است که زوجه به واسطه این وکالت می تواند از طرف زوج نسبت به طلاق اقدام کند.

اما مسئله ای بسیار مهم و پنهانی در این بین وجود دارد که بسیاری از افراد به آن توجه ندارند. نکته ای که وجود دارد این است که زوجه به واسطه این وکالت می تواند از سمت زوج نسبت به طلاق اقدام کند. اما مسئله اینجاست که آن طرف نکاح خود وی قرار دارد. بنابراین زوجه نمی تواند به عنوان وکیل زوج از خود طلاق بگیرد. بنابراین وکالت استفاده از این حق زمانی کارایی دارد که در این وکالت نامه ذکر شده باشد زوجه حق انتخاب وکیل برای زوج را دارد. در این حالت زوجه می تواند با مراجعه به دفترخانه و وکیل قرار دادن وی برای زوج، از وی طلاق بگیرد. این ها مهمترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد.

البته شما می توانید در این خصوص از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. در ضمن در نظر داشته باشید که ثبت وکالت حق طلاق در سند ازدواج به تنهایی کافی نیست و باید این وکالت به صورت رسمی نیز تدوین شده باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×