گرفتن مهریه از پدر شوهر

گرفتن مهریه از پدر شوهر (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

گرفتن مهریه از پدر شوهر

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر

بسیاری از افرادی که اقدام به ازدواج می کنند، ممکن است با خود فکر کنند در صورت عدم پرداخت مهریه از جانب شوهر خود می توانند به پدر شوهر مراجعه کنند. اما واقعا چنین چیزی ممکن است؟ اصلا شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر چیست؟

همه ما به خوبی می دانیم که مهریه حق قانونی زن می باشد که باید به صورت کامل و بدون هیچ کاستی به او پرداخت شود. وظیفه ی پرداخت مهریه از لحاظ قانونی بر عهده شوهر می باشد اما تحت شرایط خاصی ممکن است زن برای دریافت مهریه خود به پدر شوهر مراجعه کند. قبل از هرگونه اقدامی به تمامی بانوان توصیه می شود که در ابتدا با شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر آشنا شوند  تا بتوانند برای احقاق حقوق خود اقدام کنند.

راه های قانونی گرفتن مهریه از پدر شوهر

امروزه شرایط سخت اقتصادی جامعه باعث شده است تا بسیاری از آقایان نتوانند مهریه همسر خود را به طور کامل بپردازند، در چنین شرایطی معمولا بانوان به دنبال اطلاع یافتن از شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر می باشند.

حقیقت آن است که از دیدگاه قانون کشور ما، وظیفه پرداخت مهریه تنها بر عهده شوهر می باشد مگر آنکه شروط دیگری از قبل میان زوجین وجود داشته باشد. بنابراین کاملا طبیعی است که حتی اگر مرد دارای تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه نباشد، زن نمی تواند برای گرفتن مهریه از پدر شوهر یا هر شخص دیگری از خانواده همسر خود مراجعه کند، مگر آنکه شرایط خاصی وجود داشته باشد.

مسلما اکنون این سوال برای بسیاری از افراد بوجود می آید که دقیقا باید چه شرایطی را ایجاد کرد تا بتوان مهریه را از پدر شوهر دریافت کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به طور خلاصه شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر به دو دسته تقسیم می شود:

تعهد پدر شوهر در عقدنامه برای پرداخت مهریه زن

فوت شوهر و باقی ماندن اموال او برای ورثه اش

برای آنکه بتوانید با شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر به طور کامل آشنا شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا هر دو راه قانونی که معرفی کردیم را توضیح دهیم.

تعهد پدر شوهر در عقدنامه برای پرداخت مهریه زن

همانطور که اشاره کردیم در حالت کلی پدر شوهر هیچ وظیفه ای برای پرداخت مهریه عروس خود ندارد اما اگر در عقدنامه ذکر شده باشد که پدر شوهر ضامن پسرش می باشد و در صورت عدم پرداخت مهریه از جانب پسرش، خود او به تنهایی مهریه عروسش را می پردازد، دیگر نمی تواند از پرداخت این حق مالی زن سرپیچی کند. توجه داشته باشید که در صورتی چنین شرطی دارای اعتبار قانونی می گردد که پدر شوهر در شروط ضمن عقد چنین تعهدنامه ای را امضا یا مهر کرده باشد و به صورت قانونی ضمانت پرداخت مهریه عروسش را بر عهده گرفته باشد. از این موضوع می توان اینگونه نتیجه گیری کد که حتی اگر شوهر به جای پدرش ضمانت کرده باشد که در صورتی که نتواند حق مهریه زنش را بپردازد، زوجه به پدر شوهر مراجعه کند، شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر محقق نمی گردد، پدر شوهر باید خودش از این موضوع آگاهی داشته باشد و این ضمانت را به صورت قانونی بر عهده گرفته باشد.

فوت شوهر و باقی ماندن اموال او برای ورثه اش

یکی دیگر از مواردی که جز شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر به حساب می آید، فوت شوهر و باقی ماندن اموال او برای ورثه اش می باشد. از آنجایی که مهریه زن جزو طلب ممتاز محسوب می شود، زن می تواند برای دریافت این طلب از طریق محاکم قضایی اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین در صورت اقدام قانونی زن برای دریافت مهریه اش، قبل از تقسیم اموال به ورثه در ابتدا مهریه زن از کل دارایی شوهرش کاسته می شود و به او پرداخت می شود و در نهایت باقی اموال میان ورثه شوهر اعم از پدر شوهر، تقسیم میگردد.

در رابطه با این موضوع باید به این نکته قانونی دقت داشته باشید که ورثه ملزم نیستند غیر از ترکه چیزی به بستانکاران بدهند و اگر ترکه برای اداء تمام دیون کافی نباشد ترکه مابین تمام بستانکاران به‌ نسبت طلب آنها تقسیم می‌شود مگر اینکه آن را بدون شرط قبول کرده باشند.

توجه:

اگر شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف آن را عیناً یا مثلا یا قیمتش را استرداد کند. بنابراین در چنین مواقعی حتی اگر شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر هم وجود داشته باشد، نصف مهریه زن به او پرداخت خواهد شد.

گرفتن حق الارث و مهریه به صورت همزمان

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که معمولا بعد از فوت مرد مطرح می گردد آن است که آیا زن علاوه بر مهریه می تواند حق الارثش را هم از پدر شوهر و دیگر ورثه های همسرش دریافت کند؟ آیا گرفتن ارثیه و مهریه از پدر شوهر به طور همزمان امکان پذیر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که از لحاظ قانونی در صورتی که زن از همسرش طلاق نگرفته باشد و اموال معینی از او به جا مانده باشد، می تواند علاوه بر مهریه، حق الارثش را هم دریافت کند؛ چراکه شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر پس از مرگ مرد و باقی ماندن اموال او برای زن محقق می گردد و بر اساس قانون مدنی کشور ما زوجین از یکدیگر ارث می برند.

با استناد به ماده 913 قانون مدنی، هر یک از زوجین که زنده باشد فرض خود را میبرد و این فرض عبارت است از نصف ترکه برای ‌زوج و ربع آن برای زوجه در صورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد نداشته باشد و از ربع ترکه برای زوج و ثمن آن برای زوجه در صورتی که میت اولاد یا اولاد اولاد داشته باشد و مابقی ترکه بر طبق مقررات مواد قبل مابین سایر وراث تقسیم میشود.

اگر به واسطه بودن چندین نفر صاحبه آن فرض ترکه میت کفایت نصیب تمام آنها را نکند نقص بر بنت و بنتین وارد میشود و اگر پس از‌ موضوع کردن نصیب صاحبان فرض زیادتی باشد و وارثی نباشد که زیاده را به عنوان قرابت ببرد این زیاده بین صاحبه آن فرض بر طبق مقررات مواد فوق تقسیم میشود لیکن زوج و زوجه مطلقاً و مادر اگر حاجب داشته باشد از زیادی چیزی نمی برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×