گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی

گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی

با قوانین مربوط به گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی آشنا شوید

گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی شامل چه نوع خساراتی می شود؟ در چه مواردی بیمه خسارات وارده را متقبل نمی شود و خود بیمه گر موظف به جبران خسارت است؟ جهت کسب اطلاعات سودمند در مورد موضوع “گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی” و دریافت پاسخ پرسش های خود در این زمینه با ما همراه باشید.

گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی، شامل چه نوع خساراتی می شود؟

در یک تصادف رانندگی خساراتی از جمله خسارات مالی، خسارات جانی و خسارات معنوی ممکن است به هر یک از طرفین تصادف یا طرفی که با مانعی تصادف کرده، وارد شود. خسارات مالی که شامل آسیب به اموال و اشیا هستند میتوانند سبب از بین رفتن، معیوب شدن و اتلاف مال یا شی شوند در صورتی که خسارات جانی منجر به آسیب های بدنی، نقص عضو یا در مراحل بالاتر ممکن است منجر به فوت یک فرد در تصادفات رانندگی شوند. خسارات معنوی هم شامل هرگونه آسیب روحی و معنوی به شخص ثالثی می شوند که در تصادف آسیب دیده است.

پیش از اقدام به گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی بایستی مقصر تصادف مشخص شود

گام اول برای تشخیص چگونگی گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی تعیین مقصر یا مسبب تصادف است. در قانون آمده است که هر شخص مسبب حادثه رانندگی مسئول آن حادثه بوده و قابل تعقیب است. برای درک بهتر این موضوع توجه شما را به عین ماده 1 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری جلب می کنیم.

عین ماده 1 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت‌ مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث:

“کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسایل نقلیه مذکور را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور و یا یدک و تریلر متصل به آنها و یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در ماده (4) این قانون نزد یکی از شرکت های بیمه که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران داشته باشد، بیمه نمایند.

تبصره 1- دارنده از نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید تکلیف از دیگری ساقط می‌شود.

تبصره 2- مسئولیت دارنده وسیله نقلیه مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منسوب به فعل یا ترک فعل او است نمی‌باشد. در هر حال خسارت وارده از محل بیمه نامه وسیله نقلیه مسبب حادثه پرداخت می گردد.

تبصره 3- منظور از خسارت بدنی، هر نوع دیه یا ارش ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، از کارافتادگی (جزئی یا کلی-موقت یا دائم) یا دیه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون است. هزینه معالجه نیز چنانچه مشمول قانون دیگری نباشد، جزء تعهدات بیمه موضوع این قانون خواهد بود.

تبصره 4- منظور از خسارت مالی، زیان هایی می‌باشد که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود.

تبصره 5- منظور از حوادث مذکور در این قانون، هرگونه سانحه ای از قبیل تصادم‌، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش سوزی و یا انفجار وسایل نقلیه موضوع این ماده و نیز خسارتی است که از محمولات وسایل مزبور به اشخاص ثالث وارد شود.

تبصره 6- منظور از شخص ثالث، هر شخصی است که به سبب حوادث وسایل نقلیه موضوع این قانون دچار زیان های بدنی و یا مالی ‌شود به استثناء راننده مسبب حادثه.”

گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی- خسارات مالی یا مادی به شخص ثالث

همانطور که در تبصره 6 ماده 1 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت‌ مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث خواندید گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی آن هم از نوع خسارات مالی تنها در مورد آن دسته از خسارات هایی امکان پذیر است که به شخص ثالث یعنی شخصی جز خود راننده مسبب حادثه مربوط باشد. این خسارت ها با پول جبران می شوند و با استفاده از بیمه نامه مقصر حادثه قابل پرداخت هستند.

گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی– خسارات جانی

در اینجا منظور خسارت هایی هستند که به جان شخص ثالث وارد می شوند. به عنوان مثال وقتی دست، پا یا هر عضو دیگری از بدن فرد شخص ثالث در تصادف دچار آسیب یا قطع عضو شود، فردی که در تصادف قطع نخاع شده باشد یا هر زیان جانی دیگری به او وارد شده باشد می تواند خسارت جانی وارده را از بیمه گر و به واسطه بیمه نامه او مطالبه نماید.

علاوه بر این موارد فوت و از دنیا رفتن شخص ثالث نیز از جمله خسارات جانی محسوب می شود و بایستی به جبران خسارت وارده جانی در این مورد نیز اقدام کرد. هر چند که نمی توان قیمتی برای جان انسان یا یک عضو دچار نقص شده او گذاشت اما شرع و قانون در این مورد مبحثی به نام “دیه” را مطرح می کند که به واسطه آن می توان زیان جانی وارده را تا حدودی جبران نمود.

در مورد گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی از نوع خسارات جانی توجه شما را به ماده 16 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت‌ مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث، جلب می کنیم.

عین ماده 16 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت‌ مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث:

” در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه و یا صندوق تأمین خسارت های بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل پنجاه درصد (50%) از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت نموده و باقی مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.

تبصره- در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت های بیمه می توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، دیه و دیگر خسارت های بدنی وارده را پرداخت نمایند.”

حال که موضوع گرفتن خسارت از بیمه در تصادفات رانندگی را در مورد خسارات مالی و جانی به طور مجزا بررسی کردیم لازم است بدانید که در مورد خسارات معنوی وارده به شخص ثالث مطالبه خسارت از بیمه امکان پذیر نیست و برای این منظور بایستی از طریق قوانین مربوط به مجازات اسلامی یا قانون مسئولیت مدنی، اقدام به شکایت از راننده مسبب حادثه نمود و خسارت وارده را از او مطالبه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×