پیگیری ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

پیگیری ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

پیگیری ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

پیگیری ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

پیگیری ماده 477 چگونه است؟ شرایط پیگیری ماده 477 چیست؟ مهمترین نکات مربوط به پیگیری ماده 477 چیست؟ در پیگیری ماده 477 باید به چه مواردی توجه کرد؟ مهمترین عناصر پیگیری ماده 477 چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص پیگیری ماده 477 چیست؟ آیا امکان پیگیری ماده 477 وجود دارد؟ نتیجه پیگیری ماده 477 چیست؟ آیا امکان پیگیری ماده 477 به صورت حضوری وجود دارد؟ برای پیگیری ماده 477 باید به کجا مراجعه کرد؟ مهمترین شرایط پیگیری ماده 477 چیست؟ آیا یک وکیل می تواند نسبت به پیگیری ماده 477 اقدام کند؟

پیگیری ماده 477 بدین معنی است که بدانیم آیا اعاده دادرسی صورت گرفته بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری به نتیجه ای رسیده است یا خیر؟ در واقع می توان اینگونه بیان کرد که ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری از مهمترین و شاید سخت ترین مسیرهای قضایی پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی کیفری است. هر وکیل کیفری به خوبی می داند که ماده 477 آیین دادرسی کیفری چه چارچوب هایی دارد و بر اساس چه مواردی امکان استفاده از این ماده قانونی وجود دارد. از این رو وکیل به خوبی می داند با توجه به شرایط خاص و نسبتا عجیبی که در خصوص ماده 477 وجود دارد شرایط پیگیری آن نیز می تواند عجیب باشد.

از این رو ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم برای پیگیری ماده 477 باید سراغ کدام مسیر قضایی برویم؟ آیا امکان پیگیری ماده 477 به صورت حضوری از طریق دیوان عالی کشور وجود دارد؟ نتیجه این دعوی و حکم نهایی صادر شده چگونه مشخص می شود؟ این ها مهمترین مواردی است که ما در ادامه به  آن ها خواهیم پرداخت. با ما در این مقاله همراه باشید.

پیگیری ماده 477 و چند مسئله بنیادی

زمانی می توان مفهوم پیگیری ماده 477 را به صورت عملی و قانونی درک کرد که با مهمترین مفاهیم مربوط به این عنصر آشنا شد. همانطور که گفتیم ماده 477 قانون آیین دادرسی یکی از شرایط مهم اعاده دادرسی را بیان می کند. بنابراین در اولین گام بهتر است مفهوم اعاده دادرسی را بشناسیم و بر اساس آن سراغ فهم این ماده قانون برویم. با شناخت این دو مفهوم می توانیم بدانیم شرایط پیگیری ماده 477 چگونه خواهد بود.

به طور کلی اعاده دادرسی یک مسیر فوق العاده برای اعتراض به آرای صادر شده توسط دادگاه محسوب می شود. در کلام ساده تر در بسیاری از موارد اعاده دادرسی امکان اعتراض به احکام قطعی صادر شده توسط دادگاه را فراهم می آورد. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که زمانی امکان استفاده از اعاده دادرسی وجود دارد که دلایل و جهات خاصی برای آن وجود داشته باشد.

به نوعی می توانیم اینگونه بگوییم زمانی اعاده دادرسی به عنوان یک مسیر فوق العاده اعتراض قابل استفاده است که دلایل خاصی برای آن وجود داشته باشد. در ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری به صورت اختصاصی شرایط اعاده دادرسی بیان شده است. در واقع به این ماده قانون اعاده دادرسی خاص گفته می شود. به طور مثال بر اساس این ماده اگر دلیلی کشف شود که باعث تغییر رای نهایی شود امکان استفاده از اعاده دادرسی ایجاد می شود. زمان استفاده از این مسیر و اثبات جهات اعاده دادرسی بر اساس ماده 474 بیست روز برای افراد داخل کشور و دو ماه برای افراد خارج از کشور است. همچنین اعاده دادرسی بر اساس ماده 474 به صورت دادخواست از طرف محکوم قابل پیگیری است.

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری چیست؟

پیگیری ماده 477 بدین معنی است که اعاده دادرسی بر اساس این ماده صورت گرفته است. بنابراین بهتر است کمی در خصوص خود ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری صحبت کنیم. در واقع در خصوص ماده 477 کمی مسئله متفاوت است. به نوعی می توان گفت که ماده 477 به عنوان اعاده دادرسی عام شناخته می شود.

بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری ریاست قوه قضاییه این امکان را دارد در صورتی که متوجه شود رای صادر شده توسط دادگاه بر خلاف شرع و موازین اسلامی است دستور اعاده دادرسی را صادر کند. این اعاده دادرسی از نوع عام است و یک وکیل حقوقی به خوبی می داند در مسیر حقوقی نیز از این ماده قانونی نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که محدودیت زمانی برای این ماده قانون وجود ندارد و از طرف دیگر امکان اعاده دادرسی برای انواع آرا از جمله قرار نیز به واسطه این ماده قانون پیش بینی شده است.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم اعاده دادرسی بر اساس این ماده تنها توسط ریاست قوه قضاییه امکان پذیر است. ریاست منطقه قضایی، ریاست دادسرا و … می توانند بنا بر شرایط موجود در دعوی درخواست اعاده دادرسی را از ریاست قوه قضاییه را داشته باشند. اما نکته ای که کاملا مشخص است این است که این نوع اعاده دادرسی بر اساس دادخواست محکوم علیه ایجاد نمی شود. همین مسئله باعث شده است پیگیری ماده 477 تبدیل به یک مسئله خاص در قانون کشور شود.

پیگیری ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری (1)
پیگیری ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری (1)

پیگیری ماده 477 و روش آن

در خصوص پیگیری ماده 477 باید به این مسئله توجه داشته باشید که این نوع اعاده دادرسی بنابر درخواست طرفین دعوی آغاز نمی شود. این دادخواست توسط ریاست قوه قضاییه و به عاملیت دیوان عالی کشور انجام می شود. بنابراین امکان پیگیری قبول یا رد اعاده دادرسی به صورت حضوری وجود ندارد.

در کلام ساده تر تا زمان بررسی مجدد دعوی و اثبات ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری توسط دیوان عالی کشور امکان پیگیری ماده 477 به صورت حضوری وجود ندارد. بنابراین پیگیری ماده 477 بدین شکل است که بعد از اعلام نظر دیوان عالی کشور در صورت تایید اعاده دادرسی شعبه ای جهت بررسی دعوی معرفی می شود. در این موقعیت است که طرفین دوباره وارد مسیر دعوی می شوند.

بنابراین نکته ای که در خصوص پیگیری ماده 477 وجود دارد این است تا زمان اعلام نظر دیوان عالی امکان پیگیری حضوری وجود ندارد. در واقع مراتب این اعاده دادرسی به صورت غیر حضوری به طرفین دعوی ابلاغ می شود. اما در این خصوص بهتر است از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×