وکیل دعوای اعتراض ثالث

وکیل دعوای اعتراض ثالث (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل دعوای اعتراض ثالث

وکیل برای اعتراض ثالث

بررسی کردن پرونده های مختلف در آیین دادرسی مدنی توسط وکیل های مجرب

یک وکیل پایه یک دادگستری که در زمینه فعالیت خود به تجربه لازم دست پیدا کرده است؛ مسلما می تواند از عهده هر نوع پرونده ای بربیاید. یکی از همین پرونده ها ممکن است اعتراض ثالث باشد. حال این سوال پیش می آید که وکیل دعوای اعتراض ثالث در چنین مواقعی می بایست چه تصمیمی را اتخاذ نماید؟ یا اینکه به طور کلی اعتراض ثالث چیست و چه شرایطی دارد؟ به همین جهت در ادامه همین مطلب ضمن تعریفی دقیق و واضح در خصوص اعتراض ثالث به مهمترین نکات و اطلاعات لازم در این راستا اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا شما را در این زمینه یاری نماییم. اگر شما نیز شخص ثالثی هستید و نمی خواهید حق شما را پایمال کنند؛ با ما همراه باشید تا به ارائه نکاتی در این راستا اشاره کنیم.

اعتراض ثالث چیست؟

معنای اعتراض که بر همگان واضح و روشن است. اعتراض را در لغت به معنای عیب و ایراد گرفتن یا مخالفت کردن با حکم و سخنی است. اما اعتراض شخص ثالث یک اصطلاح حقوقی است. اعتراض شخص ثالث بدین ترتیب است که به عنوان مثال: یک دعوای حکمی یا قراری صادر شده است و پس از حکم صادر شده فردی به عنوان شخص ثالث ( نفر سوم خارج از بحث) اعتراض کرده که خللی به آن وارد شده است. این شخص طبق قانون این حق اعتراض را دارد که نسبت به آن حکم جاری یا قرار انجام شده اعتراض کند. بنابراین وکیل دعوای شخص ثالث به خوبی به این مسئله واقف است که حکم دعوایی که میان دو نفر از قبل صادر شده است؛ طبیعتا می تواند روی حقوق دیگران به عنوان شخص ثالث هم تاثیرگذار باشد و بایستی برای احقاق حق وی مراتب قانونی آن را پیگیری نماید.

مثالی عینی برای تبیین دعوای اعتراض ثالث

برای آنکه حکم دعوای اعتراض شخص ثالث واضح تر گردد؛ نظر شما را به این مثال جلب می کنم تا بتوان راحت تر با این مسئله پیش رو آشنا شد. فرض کنید که آقای بهرامی در دادگاه علیه آقای حسینی شکایت کرده و در شکایت نامه خود ادعا کرده است که وی مالک خانه ای است که هم اکنون آقای حسینی در آن ساکن است. دادگاه نیز با بررسی پرونده مورد نظر به این نتیجه دست یافته است که حق با آقای بهرامی است و منزل متعلق به او می باشد. در این بین نفر سومی به عنوان شخص ثالث به اسم خانم بهرامی که خواهر آقای بهرامی است؛ متوجه حکم صادر شده می شود و ادعا می کند که خانه مورد نظر ارث پدری او و برادرش می باشد و با توجه به این مسئله که بخشی از ملک مورد نظر متعلق به وی می باشد؛ این حق اعتراض ثالث را دارد که از حق خود دفاع کند تا حقوق وی پایمال نگردد. هر چند که دادگاه تا قبل از اعتراض این شخص ثالث رای خود را هم صادر کرده باشد؛ ولی با توجه حکم صادر شده که در مورد خانم بهرامی تاثیرگذار بوده است؛ خانم بهرامی می تواند به رای صادر شده اعتراض ثالث نماید. وکیل دعوای اعتراض ثالث نیز می بایست شرایط را بسنجد و در راستای احقاق حق خانم بهرامی به عنوان شخص سوم مراتب قانونی را پیگیری نماید تا حق کسی در این بین پایمال نگردد.

شرایط درخواست اعتراض شخص ثالث

همان طور که گفته شد؛ وکیل دعوای اعتراض ثالث می بایست در نظر داشته باشید که اعتراض شخص ثالث تنها به شرط یا شروطی همراه است. بنابراین شخص ثالث می بایست دارای شرایط زیر باشد:

  1. شخص ثالث یا سوم باشد.

اولین و مهمترین شرط این است که شخص اعتراض کننده نفر سوم باشد و نباید جزء یکی از طرفین دعوا باشد.

  • ذی نفع باشد.

نفر سوم می بایست حتما ذی نفع باشد. بنابراین تنها در صورتی به اعتراض ثالث در دادگاه رسیدگی می شود که به حق و حقوق نفر ثالث خللی وارد شده باشد و حق وی را پایمال کرده باشند. به عنوان مثال: اگر به همان مثال بالایی توجه داشته باشیم. حق خانم بهرامی به عنوان شخص سوم پایمال شده است و به همین علت اعتراض ثالث وی مورد قبول واقع شده است. حال ممکن است ادعای او درست باشد یا نه یا در دادگاه ثابت شود یا نشود؛ در هر حال او می تواند به عنوان نفر سوم اعتراض ثالث نماید تا در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد.

موشکافی وکیل دعوای اعتراض ثالث

وکیل دعوای اعتراض ثالث می تواند با به عهده گرفتن حق اعتراض شخص ثالث در دادگاه حکم معترض علیه در اعتراض ثالث را لغو یا ابقاء کند. بنابراین اگر دادگاهی نسبت به اعتراض شخص ثالث رسیدگی کند و وکیل دعوای اعتراض ثالث با رسیدگی های خود سبب ورود به این بحث گردد تا حق شخص ثالث را بازستاند؛ در این حالت ممکن است دادگاه آن بخش از حکم را که حقوق فرد ثالث در آن ضایع شده است؛ را نقض نماید و مابقی حکم که هیچ زیان و خللی به آن فرد زده نمی شود را طبق همان حکم صادر شده اولیه به حالت خود باقی گذارد. اما ممکن است علی رغم ورود وکیلی دعوای اعتراض ثالث، مفاد حکم قابل تفکیک نباشد؛ در این صورت تمام حکم مورد نظر الغاء خواهد شد. در صورتی هم که دادگاه پس از بررسی اعتراض فرد معترض را وارد تشخیص ندهد و حکم به بی وجهی آن کند؛ در این صورت، حکم فرد معترض علیه در محفوظ مانده و خوانده گان می تواند مطالبه خسارت دادرسی را از فرد معترض ثالث داشته باشند. بنابراین یا وکیل دعوای ثالث می تواند حکم را به نفع فرد ثالث برگرداند و علی رغم رای صادر شده دادگاه آن بخش از حقوقی که فرد ثالث در آن متضرر شده است را نقض نماید و یا چنین امری میسر نمی شود و حکم طبق همان چیزی که در ابتدا نوشته شده بود؛ به حالت خود باقی می ماند. اینجاست که بهتر است از یک وکیل دعوای اعتراض ثالث بسیار با تجربه و ماهری مدد گرفت که توانایی اجرای این فرآیند را دارد و می تواند در راستای ستاندن حق تضییع شده فرد ثالث گام بردارد تا حق وی پایمال نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×