وکیل تجاوز به عنف

وکیل تجاوز به عنف (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکیل تجاوز به عنف

یکی از اساسی ترین مسائلی که سال ها است باعث ایجاد اختلال در نظم اجتماعی جوامع گوناگون شده است و پیامدهای ناگوار آن نیز روح و شخصیت افراد را تحت تاثیر قرار داده است، تجاوز است. وکیل تجاوز به عنف شخصی است که با هدف کاهش چنین آسیب های اجتماعی و شخصیتی برای احقاق حقوق افراد از طریق مراجع قضایی اقدام می کند.

متاسفانه مسئله تجاوز جزء آن دسته از موضوعاتی است که گاهی پنهان می ماند و حتی قابلیت رسیدگی هم پیدا نمی کند. شاید هنگام ی که در مورد آمار و ارقام جرایم جنسیتی صحبت می کنیم به نظر آید که این آمار و ارقام کاملا صحیح است اما واقعیت این است که تعداد زیادی از جرایم جنسیتی هیچ گاه در دادگاه ها مطرح نمی گردند و قابلیت پیگیری پیدا نمی کنند؛ چرا که فرد آسیب دیده برای حفظ آبرو و حیثیت خود تصمیم به سکوت کردن میگیرد و به سراغ وکیل تجاوز به عنف نمی رود، این راهکار کاملا اشتباه است.

هنگامی که جرم تجاوز اتفاق می افتد و بزه دیده سکوت میکند، آثار منفی این موضوع سلامت جامعه را بسیار تهدید خواهد کرد. برای مثال هنگامی که مرتکب یا همان فرد مجرم متوجه می شود که جرم او قابلیت رسیدگی و پیگیری قانونی پیدا نکرده است، به جای آنکه تنبیه و مجازات شود تا از انجام مجدد این کار دست بردارد، دوباره این جرم را انجام می دهد زیرا دیگر می داند که این رفتار مجرمانه قرار نیست در دادگاه قضایی کشور مورد پیگیری قرار بگیرد.

از طرفی دیگر آسیب ها و مشکلاتی که معمولا بعد از اتفاق افتادن این جرم برای فرد آسیب دیده بوجود می آید تا حدی زیاد است که زندگی آینده، شرایط اجتماعی و شرایط خانوادگی او تحت تاثیر قرار می گیرد. معمولا وکیل تجاوز به عنف در چنین شرایطی به این افراد کمک می کند تا در ابتدا آرامش نسبی پیدا کنند و از این جهت اطمینان خاطر پیدا کنند که حقوق آنان در محاکم قضایی مورد تضییع قرار نخواهد گرفت.

ویژگی های وکیل تجاوز به عنف

 وکیل تجاوز به عنف دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که در هنگام انتخاب او برای وکالت پرونده باید به آنها دقت داشت. اولین و مهم ترین ویژگی که می توان برای وکیل تجاوز  به عنف برشمرد، تجربه موفقیت او در پرونده های جرایم جنسی می باشد. یک وکیل با تجربه بهتر از هر شخص دیگری از روند دادرسی پرونده های مربوط به جرایم جنسی آگاهی دارد و به خوبی می داند که باید از چه مدارک و ادله ای برای اثبات جرم استفاده کرد.

از دیگر ویژگی هایی که وکیل تجاوز به عنف باید آن را دارا باشد آن است که فن بیان مناسبی داشته باشد. وکلایی که دارای قدرت بیان مناسب برای اثبات جرائم  باشند، می توانند در دادگاه و محاکم قضایی به طور حرفه ای از ادله اثبات دعوی استفاده کنند.

از طرفی دیگر شما باید این موضوع را بدانید که یکی از اصلی ترین وظایف وکیل تجاوز به عنف، ارائه خدمات مشاوره حقوقی به موکلان خود می باشد، بخصوص در رابطه با پرونده های جرایم جنسی که موکل دارای روحیه ای آسیب پذیر است. جلسات مشاوره حقوقی که توسط وکیل تجاوز به عنف برگزار می شود، می تواند باعث ایجاد اطمینان خاطر برای جلوگیری از تضییع حقوق موکلان  شود. بعلاوه جلسات مشاوره حقوقی تجاوز به عنف در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است و یک وکیل با وجدان و متعهد به اصول اخلاقی از ارائه چنین خدمات حقوقی به موکلان خود، ممانعت نخواهد کرد.

دفاع مشروع برای مقابله با تجاوز به عنف

یکی از اساسی ترین پرونده هایی که معمولا وکیل تجاوز به عنف آن را پیگیری میکند، موضوع دفاع مشروع است. بر اساس ماده 156 قانون مجازات اسلامی، هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می شود، در صورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمی شود:

الف- رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.

ب- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد.

پ- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.

ت- توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود.

زمان مراجعه به وکیل تجاوز به عنف

یکی از مهم ترین توصیه هایی که در هنگام اتفاق افتادن جرم تجاوز باید به آن توجه کرد آن است که هرچه سریعتر باید موضوع را به محاکم قضایی ارجاع داد. این موضوع کاملا درست است که بعد از تجاوز فرد آسیب دیده دارای شرایط روحی بسیار شکننده ای می باشد و برای بدست آوردن قدرت اراده و تصمیم گیری شاید نیاز به زمان داشته باشد اما فراموش نکنید که تجاوز به عنف جز آن دسته از جرایمی است که شامل مرور زمان میگردد، بنابراین بهتر است هرچه سریعتر به وکیل تجاوز به عنف مراجعه کنید و موضوع را با او در میان بگذارید.

 وکیل تجاوز به عنف به خوبی می تواند پرونده را در کوتاهترین زمان ممکن به جریان بیندازد و به فرد آسیب دیده کمک کند تا در جریان پرونده قدرت روحی خود را تا حد زیادی تقویت کند. مرور زمان در اصل به معنای آن است که بعد از گذشت مدت زمان معینی دیگر نمی توان موضوع جرم را به راحتی اثبات کرد، چرا که در اکثر مواقع در گذر زمان ادله اثبات و مدارک نیز از بین می روند.

همین موضوع باعث شده است که بسیاری از کسانی که در دوره کودکی مورد آزار و اذیت جنسی قرار میگیرند، نتوانند در اینده برای احقاق حقوق خود از ادله اثبات مناسبی استفاده کنند، هرچند که با مراجعه به وکیل تجاوز به عنف می توان موضوع را تا حد ممکن مورد بررسی و پیگیری قرار داد.

بنابراین به تمامی افراد توصیه می شود که از همان ابتدا که جرم تجاوز اتفاق می افتد تا حد ممکن هرچه سریعتر به وکیل تجاوز به عنف مراجعه کنند؛ چرا که بعد از گذشت مدت زمانی به تدریج ادله اثبات این جرم از بین می رود و دیگر نمی توان آن را به سرعت در محاکم قضایی به اثبات رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×