مطالبه مهریه

وکیل برای مهریه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مطالبه مهریه

وکیل مطالبه مهریه

وکیل برای مهریه

نحوه ی مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت

مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت مانند هر موضوع حقوقی دیگری نیازمند توجه و علم کافی می باشد. این روزها با توجه به افزایش تعداد پرونده های طلاق و مطالبه مهریه از زوج، کسب اطلاعات از باید و نبایدهای این کار حائز اهمیت می باشد. در این مقاله قصد داریم تا نحوه ی مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت را بررسی کنیم و شما را با راه و چاه ها آشنا کنیم. چنانچه تمایل به کسب آگاهی در این زمینه را دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حق مالی مهریه

مهریه حقوق مالی زوجه است که با ازدواج به او تعلق می گیرد و بلافاصله پس از عقد، زن مالک مهریه خواهد شد. در قانون مدنی چندین ماده قانونی به مهریه و مطالبه آن اختصاص یافته است و هر چیزی که مالیت داشته باشد را به عنوان مهریه زن می توان در نظر گرفت البته با این شرط که قابل تملک باشد. زوجه به دو صورت و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه کند. در مواردی که همسر با پرداخت مهریه زن و تملیک آن مشکلی نداشته باشد، نیازی به اقدام قانونی نخواهد بود اما در صورت بروز اختلاف برای مطالبه مهریه باید به روش هایی که قانون مشخص کرده است مراجعه کرد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

روش های مطالبه مهریه

برای مطالبه مهریه به دو صورت می توان اقدام کرد که روند هر کدام با دیگری متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد و به هنگام طلاق، مراجعه به دادگاه برای گرفتن مهریه، بیشتر از مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد. مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت دو روشی هستند که زوجه می تواند از آن طریق مهریه خود را از زوج بگیرد.

مطالبه از طریق اجرای ثبت

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت به این صورت می باشد که وکیل زوجه و یا زوجه، پس از مراجعه به دفترخانه ی ازدواجی که عقد ازدواج در آنجا انجام و ثبت شده است، تقاضای خود را مبنی بر مطالبه ی تمام یا بخشی از مهریه مطرح می کنند. در این مرحله به همراه داشتن مدارک شناسایی و عقدنامه مذکور الزامی می باشد. پس از رد کردن مراحل احراز هویت توسط سردفتر، برگه ای به زوجه و یا وکیل او تقدیم می گردد که باید تقاضای خود را در برگه های چاپی مذکور تکمیل کنند. پس از پرداخت هزینه، در عقدنامه ذکر خواهد شد که زن چه میزان از مهریه خود را از طریق اجرای ثبت مطالبه کرده است تا بعد ها همین میزان را از طریق مرجع دیگری مطالبه نکند. پس از انجام تمام مراحل فوق، برگه ی اجراییه در اختیار زوجه قرار خواهد گرفت و زوجه در این مرحله با مراجعه به اجراییه اداره ثبت، ابلاغ اجراییه را برای زوج خواستار خواهد شد لذا باید در اداره ثبت تشکیل پرونده داده باشد. اداره ثبت با ابلاغ به زوج، یک فرصت ده روزه را مبنی بر پرداخت میزان مهریه مطالبه شده در اختیار او قرار خواهد داد. چنانچه زوجه پس از گذشت ده روز اقدامی در برابر ابلاغیه مطالبه مهریه انجام ندهد، اموال او توقیف خواهند شد. نحوه توقیف اموال به این صورت خواهد بود که با معرفی تمام اموال زوج البته به جز مستثنیات دین، اموال توقیف و سپس از طریق کارشناس مرتبط قیمت گذاری خواهند شد. در نهایت پس از فروش اموال مرد، مهریه زن مطالبه می شود.

مطالبه از طریق دادگاه

مطالبه مهریه از طریق دادگاه نیز شیوه ی دیگری برای گرفتن مهریه از مرد خواهد بود که روند طولانی تری را نسبت به اداره ثبت خواهد داشت. در این مرحله با پرداخت هزینه ی دادرسی، تنظیم دادخواست صورت می پذیرد. سپس از طریق ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی دادخواست مذکور به دادگاه ارسال خواهد شد و پس از بررسی و تعیین وقت رسیدگی، تاریخ و زمان حضور در دادگاه به مراتب اعلام خواهد شد. مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت هزینه کمتری را خواهد داشت. توجه داشته باشید که امکان مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت به صورت همزمان مقدور نخواهد بود اما زوجه می تواند بخش مشخصی از مهریه را از دادگاه و باقی مانده آن را از طریق اداره ثبت مطالبه کند. در حال حاضر امکان مطالبه بیش از 110 سکه از طریق دادگاه وجود ندارد و چنانچه مهریه زوجه بیش از این میزان باشد می تواند از طریق اداره ثبت اقدام کند که در صورت استطاعت مالی زوج پرداخت صورت می گیرد و در غیر اینصورت قسط بندی توسط دادگاه انجام خواهد گرفت. 

تفاوت های مهم مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت

مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت در عین شباهت، تفاوت هایی نیز دارند. در مطالبه مهریه از طریق دادگاه، نمی توان از همان ابتدا زوج را ممنوع الخروج کرد در حالی که از طریق اداره ثبت می توان از همان مراحل اولیه درخواست ممنوع الخروجی زوجه را داشت. از طرفی دیگر اگر در طول روند رسیدگی قیمت سکه افزایش پیدا کند و مطالبه مهریه از طریق دادگاه صورت گرفته باشد، قیمت روز سکه در زمان اجرای حکم برای دادگاه اهمیت خواهد داشت در حالی که در مورد اداره ثبت این ایراد وجود دارد که قیمت سکه در زمان اجرای حکم را در نظر نخواهند گرفت. نکته قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که چنانچه زوج کارمند باشد و یا در یکی از موسسه های دولتی مشغول به کار باشد، زوجه به راحتی می تواند تقاضایی مبنی بر توقیف بخشی از حقوق زوج را طرح کند که در این حالت در صورتی که زوج، فرزند و یا همسری نداشته باشد به میزان یک سوم از حقوق توقیف خواهد شد و در صورتی که دارای همسر و فرزند باشد نیز، میزان یک چهارم از حقوق او کسر خواهد شد. در این صورت مراتب به رئیس اداره مذکور اطلاع داده خواهد شد و با کسر میزان حقوق زوج در هر ماه، این مبلغ به زوجه تعلق خواهد گرفت. در نهایت برای مطالبه مهریه از دادگاه و اجرای ثبت تمام موارد مذکور را در نظر رفته و سپس اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهید تا سپس دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×