وکالت کاری چیست؟

وکالت کاری چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وکالت کاری چیست؟

وکالت کاری چیست؟

وکالت کاری به چه معنی است؟ وکالت کاری چه کارکردی دارد؟ چه زمانی از وکالت کاری استفاده می شود؟ اعتبار وکالت کاری چقدر است؟ انواع وکالت کاری کدام است؟ مهمترین نکات مربوط به وکالت کاری چیست؟ چرا از وکالت کاری استفاده می شود؟ مهمترین شرایط مربوط به وکالت کاری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص وکالت کاری چیست؟ آیا می توان از وکالت کاری در مسیر قضایی استفاده کرد؟ در تنظیم وکالت کاری باید به چه نکاتی توجه کرد؟ شرایط فسخ وکالت کاری چیست؟ وکالت کاری چه اختیاراتی به وکیل می دهد؟ کارکرد وکالت کاری در نظام حقوقی ایران چیست؟

وکالت کاری یکی از انواع مهم و پرکاربرد وکالت ها در جامعه محسوب می شود. اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم وکالت کاری یک نوع وکالت است که توسط یک شخص به شخص دیگری داده می‌شود تا به جای او در امور غیر قضایی عمل کند. این نوع وکالت معمولاً برای انجام کارهایی مانند خرید و فروش ملک، افتتاح حساب بانکی و امضای قراردادها استفاده می‌شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید از نظر محتوایی، این وکالت به سه دسته عمومی، ویژه و محدود تقسیم بندی می شود.

زمانی که موکل اقدام به اعطای وکالت کاری عمومی می کند بدین معنی است که وکیل می تواند از جانب وی در تمامی امور غیر قضایی از جانب وی عمل کند. این وکالت اگر از نوع ویژه باشد، وکیل حق دارد تا تنها در یک مورد خاص از جانب موکل اقدام کند. در وکالت محدود نیز به وکیل اجازه داده می شود که در یک یا چند مورد خاص از سمت موکل خود اقدام کند.

حال ما در ادامه این مقاله می خواهیم بدانیم که وکالت کاری چه معنایی در جامعه و قانون دارد و در خصوص آن باید به چه نکاتی توجه کنیم. به نوعی ما به دنبال این هستیم که بدانیم در زمان انعقاد این وکالت نامه چه شرایط قانونی وجود دارد که دانستن آن ضروری است.

وکالت کاری و مفاهیم مربوط به آن

مهم ترین مفهومی که در خصوص وکالت کاری وجود دارد این است که وکالت از هر نوعی که باشد تحت قالب قرارداد عنوان می شود. بنابراین ابتدا باید قرارداد را از منظر قانون بشناسیم.

به طور کلی قرارداد در قانون ایران، توافقی است که بین دو یا چند نفر برای ایجاد، تغییر یا فسخ یک رابطه حقوقی منعقد می‌شود. قراردادها می‌توانند کتبی یا شفاهی باشند، اما قراردادهای کتبی از اعتبار بیشتری برخوردارند. همچنین در این قانون قرارداد یا عقد به دو دسته لازم و جایز تقسیم بندی می شود.

قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که طرفین قرارداد امکان انحلال آن را در هر شرایط مکانی و زمانی نداشته باشند. در واقع برای انحلال این دست از قراردادها لازم است که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد و یا اقاله ایجاد شود. در مقابل قراردادهای جایز شرایط خاصی دارد. در واقع به قراردادهایی به قرارداد جایز گفته می شود که طرفین بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی خاص و همچنین بدون نیاز به کسب رضایت از طرف مقابل می توانند نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که وکالت کاری در حالت عادی از نوع عقود جایز است. بنابراین وکیل یا موکل می توانند بدون در نظر گرفتن هیچ شرایط قانونی خاصی نسبت به انحلال این قرارداد اقدام کنند. در کلام ساده تر موکل می تواند با ارسال یک نامه کتبی به وکیل وی را از وکالت عزل کند.

نکته بسیار مهمی که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است این است که لازم یا جایز بودن وکالت کاری در زمان انعقاد قرارداد قابل تغییر است. در واقع اگر در تنظیم این قرارداد به نکته خاصی اشاره نشود، عملا وکالت کاری از نوع جایز است. اما در صورتی که در قرارداد حق عزل از موکل گرفته شود، در واقع این قرارداد تبدیل به نوع لازم خواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

وکالت کاری چیست؟ (1)
وکالت کاری چیست؟ (1)

شرایط و نکات قانونی وکالت کاری

برای انعقاد هر قراردادی باید به شرایط و قوانین مربوط به آن توجه شود. هر قرارداد بر اساس قانون دارای شرایط عمومی و اختصاصی است. همین موضوع در خصوص وکالت کاری نیز صدق می کند. به طور مثال از جمله مهمترین شرایط عمومی در همه عقود داشتن صلاحیت است. در کلام ساده تر زمانی طرفین می توانند نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند که دارای صلاحیت لازم باشند.

هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که صلاحیت در قانون شامل سه فاکتور رشد، عقل و بلوغ است. زمانی یک فرد می تواند نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کند که هر سه این فاکتورها را داشته باشد. اما در کنار این وکالت کاری دارای شرایط اختصاصی خاصی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

قرارداد وکالت کاری باید کتبی باشد. بنابراین قرارداد شفاهی در خصوص وکالت های کاری کارایی ندارد. همچنین این قرارداد باید دارای تاریخ باشد و از طرف دیگر نام و امضای طرفین در آن قید شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که از نظر قانونی شما باید نسبت به تعیین موضوع و حوزه اختیارات وکیل در این قرارداد اقدام کنید. این ها از مهمترین شرایطی است که در خصوص این وکالت باید به ان ها توجه داشته باشیم.

نکته دیگری که باید بدانید این است که وکالت کاری می تواند به عنوان یک سند رسمی یا غیر رسمی مورد استفاده قرار بگیرد. اگر این وکالت توسط نماینده رسمی قانون مانند دفتر اسناد رسمی آماده و منعقد شده باشد، به عنوان یک سند رسمی شناخته می شود. اما در صورتی که سند این ویژگی را نداشته باشد به عنوان یک سند غیر رسمی شناخته خواهد شد.

به طور کلی توجه داشته باشید که هر دو نوع این اسناد دارای اعتبار قانونی هستند. اما اعتبار قانونی اسناد رسمی بسیار بالاتر از سند های غیر رسمی است. بنابراین اعتنای دادگاه به یک سند رسمی به عنوان ادله اثبات نسبت به یک سند غیر رسمی بسیار بیشتر خواهد بود. این ها نکاتی است که باید در این خصوص به آن ها توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×