وظایف مدیر دفتر دادگاه

وظایف مدیر دفتر دادگاه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

وظایف مدیر دفتر دادگاه

وظایف مدیر دفتر دادگاه

مدیر دفتر دادگاه کیست؟ مدیر دفتر دادگاه چه کارکردی دارد؟ مهمترین وظایف مدیر دفتر دادگاه چیست؟ مدیر دفتر دادگاه چه کسی است؟ مدیر دفتر دادگاه از دید قانون چه جایگاهی دارد؟ جایگاه حقوقی و قانونی مدیر دفتر دادگاه چیست؟ حدود وظایف مدیر دفتر دادگاه چیست؟ حدود اختیارات مدیر دفتر دادگاه چیست؟ مدیر دفتر دادگاه تا چه اندازه می تواند در روند دادگاه تاثیرگذار باشد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مدیر دفتر دادگاه و جایگاه وی چیست؟ در برخورد با مدیر دفتر دادگاه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مدیر دفتر دادگاه را می توان مسئول اصلی روند اداری رسیدگی به دعاوی و پرونده ها دانست. در کلام ساده تر دادگاه و قاضی تنها به خود دعوی رسیدگی می کنند. اما این دفتر دادگاه است که مسئولیت های متعددی در خصوص روند اداری آن بر عهده دارد. این روند با بررسی دادخواست آغاز و با صدور حکم و اجرای آن به پایان می رسد. مسئول اصلی این روند مدیر دفتر دادگاه است.

در کلام ساده تر مدیر دفتر دادگاه موظف است دعاوی را به نحوی مدیریت کند که علاوه بر رعایت شرط تقدم و تاخر در دعاوی، هر کدام از پرونده ها روند درستی داشته باشند. در ادامه می خواهیم با وظایف این فرد به شکل جدی تر آشنا شویم. در واقع می خواهیم بدانیم مهمترین تاثیرگذاری مدیر دفتر دادگاه در روند دادرسی یک دعوی چیست. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر وکیل کیفری و حقوقی به خوبی می داند که مدیر دفتر دادگاه به شکل عملی می تواند تاثیراتی در روند دادرسی از منظر اداری آن داشته باشد. در ادامه با بخش های مختلفی از وظایف این فرد در جریان روند اداری دادرسی و دعوی آشنا خواهیم شد.

مدیر دفتر دادگاه در قانون

مدیر دفتر دادگاه چه جایگاهی از دید قانون دارد؟ پاسخ به این سوال می تواند تا حدودی ما را با وظایف این جایگاه اداری آشنا می کند. به طور کلی اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دادسرا، دادگاه و سایر نهاد های قضایی به عنوان یک اداره به فعالیت خود ادامه می دهند. یعنی همه چیز در این نهاد درست مانند هر نهاد دولتی یا حکومتی دیگر بر اساس یک روند اداری شکل می گیرد.

بنابراین بر اساس قوانین اداری، هر اداره نیاز به افرادی دارد که روند رسیدگی به امور را بر عهده بگیرند. در کلام ساده تر زمانی که شما می خواهیم دعوی را از طریق مسیر قضایی مورد پیگرد قرار دهید، در واقع وارد یک روند اداری می شوید. در این روند تمامی افرادی که در این نهاد مشغول به کار هستند، هر کدام وظایفی را بر عهده دارند. به طور مثال مسئول بایگانی در هر اداره و نهادی موظف است تمامی پرونده ها و اطلاعات را به صورت طبقه بندی شده ثبت کند و در صورت نیاز آن را در اختیار مسئول مربوطه قرار دهد.

در امور قضایی یکی از مهمترین این افراد، مدیر دفتر دادگاه است. در واقع این فرد نزدیک ترین فرد به روند دادرسی یک دعوی به جز طرفین دعوی و خود قاضی محسوب می شود. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم دعوی و پرونده از زیر دست مدیر دفتر دادگاه عبور می کند و به دادگاه تحویل داده می شود و دوباره به زیر دست وی باز می گردد. بنابراین شاید بتوان اصلی ترین وظیفه این فرد را حفظ اطلاعات دعوی و محافظت از پرونده دانست. در واقع ممکن است که طرفین دعوی و یا اشخاص دیگری بخواهند به پرونده نگاهی بیاندازند و یا اطلاعاتی از آن به دست بیاورند و یا شاید بخواهند تغییری در کوچک ترین بخش های آن اعمال کنند. در چنین شرایطی این مدیر دفتر دادگاه است که موظف است مانع از چنین اتفاقاتی شود. اما در کنار این مورد، می توان وظایف دیگری را نیز برای این مسئول در نظر گرفت.

وظایف مدیر دفتر دادگاه (1)
وظایف مدیر دفتر دادگاه (1)

وظایف مدیر دفتر دادگاه بر اساس قانون

از اولین و مهمترین وظایف یک مدیر دفتر دادگاه بررسی، قبول یا رد دادخواست واصله است. در کلام ساده تر زمانی که یک دادخواست در مسیر قضایی ثبت می شود، این دادخواست در اولین گام در اختیار مدیر دفتر دادگاه ارجاع داده شده قرار می گیرد. این فرد با بررسی دادخواست ارجاع داده شده می تواند نسبت به قبول یا رد آن اقدام کند.

در کلام ساده تر مدیر دادگاه دادخواست را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که مشکل خاصی نداشته باشد آن را همراه با تاریخ روز ثبت می کند. این تاریخ در برخی از دعاوی اهمیت فراوانی دارد. چرا که این تاریخ به عنوان ثبت اقامه دعوی شناخته می شود. از طرف دیگر در صورتی که دادخواست نواقصی داشته باشد، مدیر دادگاه بر اساس قانون نواقص را به خواهان اطلاع می دهد. در این حالت وی در مهلت قانونی مشخص باید نواقص اطلاع داده شده را برطرف کند. در غیر این صورت مدیر دفتر دادگاه نسبت به رای دادخواست اقدام می کند.

مسئله مهمی که در روند قضایی باید بدانید این است که یک دادخواست در روند کیفری یا حقوقی بعد از ثبت توسط دادگاه، تبدیل به یک پرونده می شود. اولین برگ این پرونده دادخواست خواهان است. اما شرایط ایجاد این پرونده و تقدیم آن به دادگاه از دیگر وظایف مدیر دفتر دادگاه محسوب می شود.

کی از مهمترین وظایف این فرد به گفته وکیل حقوقی این است که ابلاغیه های صادر شده توسط دادگاه را در موقعیت زمانی مناسبی به  طرفین دعوی ارسال کند. این ابلاغیه در زمانی باید ارسال شود که زمان کافی برای تصمیم گیری و حضور در دادگاه به طرفین داده شود.

آخرین نکته ای که باید آن را در اینجا یادآوری کنیم این است که مدیر دفتر دادگاه یک عنصر و جایگاه اداری محسوب می شود. از این رو تمامی قوانین و مقررات مربوط به این فرد بر اساس قوانین و مقررات اداری سنجیده می شود. در کلام ساده تر حتی اگر شما از این فرد شکایتی داشته باشید و یا این تخلفی کرده باشد، بر اساس قوانین اداری و قوانین قوه قضاییه به عنوان یک نهاد یا اداره مورد مجازات قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×