همه چیز درباره بیمه باربری

همه چیز درباره بیمه باربری (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

همه چیز درباره بیمه باربری

همه چیز درباره بیمه باربری

بیمه باربری چیست؟ بیمه باربری چه کارکردی دارد؟ لزوم استفاده از بیمه باربری چیست؟ چرا از بیمه باربری استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به بیمه باربری چیست؟ بیمه باربری چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ بیمه باربری از منظر قانونی به چه معنی است؟ آیا عدم استفاده از بیمه باربری یک تخلف محسوب می شود؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بیمه باربری چیست؟ نتیجه استفاده از بیمه باربری چیست؟ نهاد صادر کننده بیمه باربری چیست؟ آیا نبود بیمه باربری می تواند مانع از باربری شود؟ کارکرد اصلی بیمه باربری چیست؟ آثار استفاده از بیمه باربری چیست؟

بیمه باربری به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول در صنعت حمل و نقل کالا، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این نوع بیمه امنیت و اعتماد را به مشتریان و حاملان کالا فراهم می‌آورد. در قانون ایران، بیمه باربری با نام “بیمه حمل و نقل” یا “بیمه بار و کالا” شناخته می‌شود. این نوع بیمه، حمایتی است که به حاملان کالا و بارها در برابر خطرات مختلف مانند تصادفات، سرقت، آتش‌سوزی و سایر خسارت‌های ناگهانی و ناشی از حمل و نقل ارائه می‌شود.

تحت قوانین و مقررات کشور ایران، بیمه باربری می‌تواند برای مختلف وسایل حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرد از جمله کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، وانت‌ها، قطارها و هواپیماها. همچنین، این نوع بیمه برای حمل کالاهای مختلف از جمله کالاهای صنعتی، کشاورزی، اداری و مسکونی نیز قابل اعمال است.

حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم بیمه باربری دقیقا چیست و چه کارکرد هایی می تواند برای ما داشته باشد. در مواردی استفاده از این بیمه ضروری و لازم است. در قوانین باربری بین المللی نیز استفاده از بیمه باربری اهمیت فراوانی دارد و به عنوان یک الزام قانونی شناخته شده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. همه این مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم. با ما همراه باشید.

بیمه باربری و قوانین مربوط به آن

بیمه باربری را زمانی می توانیم به درستی مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا بدانیم این مسئله تحت کدام دسته از قوانین قرار می گیرد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که قوانین مربوط به بیمه ای که عمدتا توسط سازمان بیمه های ایران تدوین و اجرا می شود اصلی ترین مرجع قانونی مربوط به بیمه باربری شناخته می شود.

از طرف دیگر با توجه به این که بیمه باربری به صورت مستقیم به مسئله حمل و نقل نیز مرتبط است، می توان گفت که قوانین مربوط به حمل و نقل نیز در این خصوص تاثیرگذار است. به طور کلی قوانین حمل و نقل به چند دسته قوانین حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی تقسیم بندی می شوند. مادامی که حمل و نقل در داخل مرزهای کشور در جریان باشد مراجع قانونی داخلی به عنوان قانونگذار و مجری این قوانین شناخته می شوند. اما در صورتی که حمل و نقل به خارج از مرزها کشیده شود، عملا قوانین بین المللی در این بین تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین بیمه باربری تحت دو گروه اصلی قوانین قرار می گیرد که هر کدام از آن ها نیز می تواند به دسته بندی های مختلف تقسیم شود. اینجاست که کارکرد یک وکیل حقوقی را می توان متوجه شد. چرا که در باربری هایی با ارزش بار بالا تعیین حق بیمه، نحوه پرداخت خسارت و … اهمیت پیدا می کند. در ضمن این بیمه بر اساس یک قرارداد میان طرفین اجرا می شود.

در این قرارداد طرف بیمه کننده تعهد می دهد که در قبال چه نوع خسارت هایی چه درصدی از آن را تقبل کند و در مقابل طرف بیمه شده نیز تضمین می دهد که در قبال این خدمات دریافتی چه هزینه هایی را باید پرداخت کند. مسئله ای که وجود دارد این است که بیمه به عنوان یک حامی و حمایتگر شناخته می شود.

بنابراین لزوما تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شرایط آن وجود داشته باشد. یعنی عوامل غیر انسانی و غیر عمدی در بروز خسارت دخیل باشد. در این صورت بیمه شونده می تواند نسبت به دریافت خسارت خود اقدام کند. بررسی حادثه و تعیین خسارت وارد شده و … همه می تواند در بستر این قرارداد و بر اساس مواد قانونی صورت بگیرد.

همه چیز درباره بیمه باربری (1)
همه چیز درباره بیمه باربری (1)

قوانین کلی بیمه باربری

قوانین مربوط به بیمه باربری را می توان در دسته بندی های مختلف قرار داد. یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در این حوزه به خوبی می داند که نمی توان تمامی این قوانین را به صورت تیتر وار بیان کرد. اما اگر بخواهیم به صورت کلی قوانین را در گروه های مختلف قرار دهیم می توانیم آن را به 5 دسته مختلف تقسیم کنیم.

اولین دسته از این گروه را می توان به تعیین نرخ و شرایط بیمه می پردازد. نوع بار، مقصد بار، مبدا بار، نحوه انتقال بار و ده ها فاکتور دیگر می تواند در تعیین این نرخ تاثیر گذار باشد. دومین دسته از این قوانین را می توان به پوشش ها و محدودیت ها اختصاص داد.  قوانین بیمه باربری در ایران تعیین می‌کنند که بیمه‌ها چه نوع پوشش‌هایی را برای حمل و نقل بارها ارائه می‌دهند و محدودیت‌ها و استثنائات ممکن است برای بیمه‌گزاران اعمال شوند.

دسته سوم قوانین تعیین شرایط انتقال بار است. قوانین بیمه باربری تعیین می‌کنند که بارها در طول مسیر حمل و نقل چه شرایطی باید حفظ شوند و چه مسئولیت‌هایی بر عهده حامل کالا و بیمه‌گزار می‌باشد. همچنین بخشی از قوانین به مدت زمان قرارداد بیمه پرداخته است. تعیین دقیق مدت زمان و شرایط اتمام قرارداد بیمه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در برخی موارد مدت زمان به صورت تاریخ مشخص شده و در برخی دیگر از موارد با تحویل بار قرارداد نیز منحل می شود.

دسته آخر از این قوانین به نحوه جبران خسارت شرکت های بیمه گذار پرداخته است. در این جا مشخص می شود که هر شرکت بیمه گذار باید بر اساس چه فاکتورهای نسبت به پرداخت خسارت های مورد تایید اقدام کند. در این بخش نیز مرجع اصلی قراردادی است که میان طرفین منعقد شده است. این ها مهمترین شرایط و نکاتی بود که در خصوص بیمه حمل کالا باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×