نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری

کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چیست؟ کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چه کارکردی دارد؟ نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چگونه است؟ مسیر رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چگونه است؟ آثار کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چیست؟ کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری از چه کسانی تشکیل شده است؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چیست؟ مهم ترین نکات مربوط به کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چیست؟ آیا امکان اعتراض به کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری وجود دارد؟ کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری در خصوص چه مواردی تشکیل می شود؟ آیین رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری چگونه است؟

کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری از جمله کمیسیون های مهمی است که در قانون زمین شهری به آن اشاره شده است. این کمیسیون که مرکب از سه نماینده وزارت راه و شهرسازی است، موظف به تعیین نوع اراضی و بررسی تاسیسات مربوط به آن است. در کلام ساده تر این کمیسیون مشخص می کند که زمین یا ملک مورد بررسی در کدام دسته از اراضی تعریف شده در قانون قرار می گیرد. نظر کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری از این جنبه بسیار اهمیت دارد که بر اساس قانون تمامی زمین های بایر در اختیار دولت قرار می گیرد. بنابراین در صورت تشخیص بایر بودن زمین عملا مالکیت آن به دولت منتقل شده و دولت می تواند در خصوص آن تصمیم گیری کند.

همانطور که می دانید این مسئله جزو گسترده ترین دعاوی است که در کشور وجود دارد. بسیاری از املاک یا زمین ها تحت عنوان بایر شناخته شده و مالک با در اختیار داشتن مدارک مورد نظر اعتراض خود را اعلام کرده است. در صورتی که این اعتراض مورد قبول واقع شود، عملا امکان تجدید نظر وجود دارد. بنابراین یکی از مهم ترین کارکردهای وکیل حقوقی این است که بتواند مالکیت ملک یا زمین را به مالک آن بازگرداند و یا مانع از بایر خواندن مال توسط کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری شود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری و شناخت مفاهیم

کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری وظیفه تعیین نوع اراضی را بر عهده دارد. در واقع اگر بخواهیم ساده عنوان کنیم این کمیسیون موظف است نشان دهد که زمین مورد بررسی در کدام یک از دسته های بایر، دایر یا موات قرار می گیرد. هر کدام از این اراضی قوانین مربوط به خود را دارد. یکی از مهم ترین تاثیرات کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری این است که تعیین نوع اراضی می تواند در مالکیت آن ملک یا زمین تاثیرگذار باشد. بنابراین برای درک بهتر این موضوع باید ابتدا تفاوت اراضی را با یک دیگر بدانیم.

همانطور که گفتیم قانون اراضی را به سه دسته بایر، دایر و موات تقسیم بندی کرده است. همانطور که از اسم اراضی دایر مشخص است، این دست از اراضی همچنان در حال بهره برداری هستند. نشانه های بسیاری می تواند این مسئله را ثابت کند. وجود درخت، کشت و زراعت، وجود ملک در حال استفاده و تاسیسات آن می تواند از جمله نشانه های اراضی بایر باشد. این اراضی تحت مالکیت شخص حقیقی یا حقوقی است و هیچ قانونی نمی تواند این مالکیت را نقض کند.

اما اراضی بایر به اراضی گفته می شود که سابقه دایر بودن داشته اما در حال حاضر متروک شده و از آن استفاده ای نمی شود. در صورتی که عدم استفاده از زمین یا ملک به مدت 5 سال و بدون دلیل باشد، این زمین یا ملک از نظر قانون و با رای کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری به عنوان یک زمین بایر شناخته می شود. نکته مهم این است که بر اساس قانون تمامی زمین های بایر اعم از شهری و روستایی در صورت اعراض مالکان آن در اختیار دولت قرار می گیرد.

اما زمین موات به زمینی گفته می شود که سابقه دایر بودن نداشته و از همان ابتدا به عنوان یک زمین طبیعی شناخته می شد. به طور مثال زمین های جنگل که سابقه دایر بودن ندارند به عنوان زمین موات محسوب می شود. یکی دیگر از نشانه های زمین موات این است که سابقه مالکیت در خصوص آن وجود ندارد. اما در خصوص زمین های بایر سابقه تصرف یا مالکیت می توان پیدا کرد. اکنون مشخص است که چرا نظر کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری اهمیت دارد. زمانی که این کمیسیون زمینی را بایر تشخیص دهد عملا این زمین بعد از مدت زمان مشخصی در اختیار دولت قرار می گیرد. اینجاست که اعتراض به رای این کمیسیون توسط یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان مهم می شود.

نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری (2)
نحوه رسیدگی در کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری (2)

رسیدگی و اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری

یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر داشته باشیم این است که تمامی اراضی کشور اعم از روستایی و شهری توسط این کمیسیون تعیین می شود. در واقع این کمیسیون این حق را دارد که در خصوص نوع اراضی کشور رای صادر کند. مگر این که ان زمین یا ملک دارای گواهی عمران باشد و یا این که در دسته اراضی ملی یا دولتی محسوب شود.

حال سوال اینجاست آیا امکان اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. به طور کلی کسانی که مالک زمین های بایر محسوب می شوند و یا ادعای مالکیت در خصوص این زمین ها را داشته و دارند می توانند نسبت به اعتراض به رای این کمیسیون اقدام کنند. علت اصلی که قانون قدرت چنین اعتراضی را به مالکان داده این است که در صورتی ملک بایر در اختیار دولت قرار می گیرد که مالکان نسبت به مالکیت خود اعراض کرده باشند. یعنی مالکیت خود را به نوعی رد کرده باشند. بنابراین در صورت وجود ادعای مالکیت یا اثبات مالکیت عملا امکان انتقال زمین یا ملک به دولت وجود ندارد.

برای این کار لازم است که مالک ادعای خود را با ارائه سند مالکیت ثابت کند. اگر سند مالکیت رسمی باشد امکان اثبات ادعا و اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری بسیار ساده و سریع است. اما در صورتی که سند ارائه شده ساده و غیر رسمی باشد ابتدا باید دادگاه در خصوص اثبات سند مالکیت رای دهد. در صورت اثبات مالکیت و تایید سند توسط دادگاه امکان تجدید نظر برای مالک در خصوص رای این کمیسیون ایجاد می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×