نحوه استرداد جهیزیه

نحوه استرداد جهیزیه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

نحوه استرداد جهیزیه

نحوه استرداد جهیزیه :

جهیزیه در واقع تمامی لوازم و اموال منقولی می باشد که توسط زن، برای استفاده در زندگی مشترک، به منزل مرد آورده می شود. با اینکه در برخی نقاط کشورمان عرف است که زن جهیزیه را تهیه و خریداری می نماید، در قانون و شریعت تکلیف و وظیفه ای برای زن در این مورد در نظر گرفته نشده است. به عبارت دیگر، طبق قانون تهیه اسباب و لوازم ضروری زندگی بر عهده مرد می باشد.

 با توجه به نکات ذکر شده، در صورتی که زن، جهیزیه را تهیه نموده باشد، مالک اصلی جهیزیه نیز خود اوست. بنابراین در صورتی که بخواهد می تواند درخواستی مبنی بر استرداد جهیزیه خود از منزل همسر تهیه نماید. اما برای اینکه زن، در این فرآیند با مشکلی مواجه نشود، لازم است تا برخی نکات را رعایت نماید.

 در این مقاله قصد داریم تا به بررسی فرآیند و شرایط استرداد جهیزیه بپردازیم. پس اگر شما هم می خواهید با نحوه استرداد جهیزیه بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از سیاهه در فرآیند استرداد جهیزیه :

قبل از توضیح این مورد، ابتدا باید به توضیح مفهوم سیاهه بپردازیم. سیاهه در واقع لیستی از اموال و وسایلی است که توسط زن به منزل مرد برده می شود. در این لیست باید علاوه بر ذکر نام اقلام برده شده، قیمت آن و یا مدل کالا نیز ذکر شود. برای اعتبار بیشتر سیاهه لازم است تا این لیست توسط داماد و اطرافیان وی امضا گردد. انجام این مورد بسیار مهم است. چرا که در صورتی که این سند به امضا افراد مذکور نرسد، فاقد ارزش قانونی بوده و نمی توان از آن در محاکم قضایی استفاده نمود.  لازم به ذکر است که در صورتی که بتوانید فاکتور موارد خریداری شده را نیز به سیاهه پیوست نمایید، این سند اعتبار بیشتری پیدا خواهد نمود.

در صورتی که این سند را در اختیار داشته باشید، می توانید به راحتی به وکیل مراجعه کنید. پس از این مرحله باید از وکیل خود بخواهید تا دادخواستی را تحت عنوان استرداد جهیزیه آماده نموده و تقدیم دادگاه خانواده نماید.

پس از بررسی درخواست شما، زمانی برای جلسه رسیدگی به موضوع مورد نظر شما تعیین می شود. پس از ابلاغ زمان جلسه به شما، باید به همراه وکیل خود در این جلسه حاضر شوید. در این مرحله باید شواهد و مدارک لازم،  برای اثبات درستی ادعای خود را به دادگاه ارائه نمایید. در نهایت نیز بر اساس حکم نهایی صادر شده توسط قاضی می توانید اقدام کنید. به عبارت دیگر، در صورتی که دادگاه به نفع شما رای صادر نماید، می توانید به راحتی اموال و لوازم خود را از منزل مرد انتقال دهید.

شرایط استرداد جهیزیه :

شما می توانید درخواست استرداد جهیزیه خود را تنها برای اموالی که خودتان به منزل مرد آورده اید صادر نمایید. به عبارت دیگر، اگر کالا یا لوازمی توسط مرد خریداری شده باشند، جز جهیزیه شما محسوب نمی شوند و نمی توانید برای انتقال آن ها اقدام نمایید. همچنین در صورتی که پس از گذشت چند سال بخواهید جهیزیه خود را استرداد کنید و جهیزیه شما خراب و یا مستهلک گردیده باشد، شما می توانید اموال را به همین صورت منتقل نمایید. به عبارت دیگر، شما نمی توانید هزینه تعمیر و یا خرید کالای جدید را از مرد طلب کنید. برای روشن شدن بیشتر این موضوع بهتر است به وکلای حرفه ای مراجعه نموده و مشورت بگیرید.

همچنین لازم به ذکر است که برای ثبت درخواست استرداد وسایل جهیزیه باید در سامانه ثنا نیز ثبت نام نمایید. به همراه مدارک ذکر شده مانند سیاهه شما باید کپی برابر اصل سند ازدواج خود، کارت ملی، شناسنامه و … را  نیز آماده و به دادگاه تقدیم کنید.

باید بدانید که در صورتی که شما سیاهه و یا سندی برای اثبات ادعای خود نداشته باشید، می توانید از شهادت شهود بهره ببرید. برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به وکلای ما مراجعه کنید.

نحوه استرداد جهیزیه (3)
نحوه استرداد جهیزیه (3)

برای استرداد جهیزیه نیازی به اجازه مرد است؟

استرداد جهیزیه بدون اجازه مرد نیز قابل انجام است. زیرا همان گونه که ذکر شد، در صورتی که جهیزیه توسط زن خریداری شده باشد، مالک اصلی این اموال زن است و می تواند بدون اجازه همسر اموال را منتقل نماید. البته در صورتی که قصد داشته باشید، بدون اجازه مرد اقدام به استرداد جهیزیه نمایید، بهتر است از شهادت همسایگان و یا سایر افراد در دسترس کمک بگیرید. در صورتی که شاهدین بتوانند در خصوص اموالی که شما از منزل استرداد می نمایید شهادت دهند، در آینده مرد نمی تواند ادعایی در خصوص سرقت اموال توسط شما داشته باشد.

هزینه استرداد جهیزیه بر عهده زوج است یا زوجه؟

تمامی هزینه های مربوط به استرداد جهیزیه برعهده زن می باشد. این هزینه ها معمولا شامل هزینه بسته بندی، جمع آوری و حمل لوازم مربوطه می باشد. لازم به ذکر است که مرد می تواند به هنگام انتقال جهیزیه رسیدی را از زن دریافت نماید. در این رسید باید قید شده باشد که تمامی اموالی که زن تحت عنوان جهیزیه خریداری نموده است از منزل مرد منتقل شده است. در این صورت زن دیگر نمی تواند ادعایی در این زمینه داشته باشد.

به صورت کلی فرآیند استرداد جهیزیه، فرآیندی زمان بر و پرهزینه نمی باشد. به عبارت دیگر، شما می توانید با صرف هزینه و زمان معقول(معمولا در حدود 2 ماه) این فرآیند را طی نمایید.

آیا مرد امکان اعتراض به رای صادر شده را دارد؟

در صورتی که شما در لیست درخواستی خود اموالی را ذکر نموده باشید، که توسط مرد خریداری شده باشند، مرد می تواند اعتراض نماید. در صورتی که اثبات شود، اموال مذکور توسط مرد خریداری شده اند، شما نمی توانید آن ها را استرداد نمایید. برای اینکه در این زمینه با چالشی مواجه نشوید، بهتر است از افراد خبره و معتبر مشورت و راهنمایی بگیرید.

سخن پایانی :

همان گونه که در این مقاله نیز اشاره نمودیم، استرداد جهیزیه، فرآیند پیچیده و دشواری ندارد. تنها باید در این زمینه تجربه و آگاهی لازم را داشته باشید. مشاوران مجرب ما همواره در کنار شما می باشند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید با وکلای ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×