ملک طلق چیست؟

ملک طلق چیست؟

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ملک طلق چیست؟

شاید شما هم این سوال در ذهنتان بوجود آمده باشد که ملک طلق چیست؟ و چه کاربردی دارد و اصولا به چه منظور در قوانین جمهوری اسلامی و مطالب حقوقی استفاده می شود، با توجه به اینکه در دنیا قوانین و کلمات آنها در طی مدت زمان متعدد و با گذشت زمان اصلاح شده و همچنین با کلمات جدیدی جایگزین می شوند و در نتیجه به مرور زمان تغییر میکنند، باید به این نکته  توجه کرد که قوانین مختلف جهان معمولا دارای اصطلاحات و کلمات خاصی هستند که مفهوم آنها نیاز به توضیحاتی دارد، قوانین جمهوری اسلامی‌ نیز از این امر مستثنی نیستند و قبل از اینکه توضیح دهیم ملک طلق چیست؟ باید بدانیم این کلمه ترکیبی از دو کلمه‌ی ملک و طلق است که هر کدام معنای‌ خاصی دارند، پس از بررسی هر کدام از کلمات به راحتی میتوانیم به معنای درست کلمه‌ ملک طلق برسیم و بدانیم که ملک طلق چیست؟ و کاربرد درست آن به چه نحوی است یا اصطلاحا در کجا بکار برده میشود و دارای چه ویژگی‌هایی است که، دانستن آنها به ما در شناخت معنی این کلمه کمک میکند.

بررسی کلمه ملک طلق

در پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ ابتدا باید بدانید که کلمه ملک طلق (به انگلیسی freehold یا allod) از کلمه ملک تشکیل شده که به گوش همه آشنا می‌باشد و کمتر کسی هست که معنای این کلمه را نداند اما ما توضیح کوچکی راجب آن به شما می‌دهیم؛

این کلمه به تنهایی به معنای دارایی است و در واقع به دارایی گفته می‌شود که متعلق به کسی باشد؛ برای مثال خانه، زمین، کارخانه و… تمامی اینها جزو دارایی محسوب می‌شوند و به شخصی که صاحب آنهاست مالک گفته‌ می‌شود پس با این حساب برای پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ باید گفت که قسمتی از آن مربوط به دارایی است.

در بخش دوم برای اینکه بدانیم معنای کامل ملک طلق چیست؟ باید بپرسیم که خود کلمه طلق به چه معناست؟

 خود واژه طلق به معنی خالص، حلال، و بدون شریک است، همچنین ملک طلق به معنای ملک آزاد است پس در پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ میتوان گفت: منظور از ملک طلق به مال و دارایی است که شخص صاحب آن این امکان را دارد تا به صورت آزادانه از آن استفاده کند برای مثال شخص می‌تواند آزادانه اقدام به فروش، بخشش و یا اجاره مال و دارایی خود کند و از این نظر شخص هیچ گونه مانع و مشکلی از نظر قانونی برای استفاده از دارایی ندارد پس با این توصیفات به نحوی به سوال ملک طلق چیست؟ نیز پاسخ داده‌ایم اما این توضیح به تنهایی برای دانستن کامل این مطلب کافی نیست و باید بدانید که ملک طلق نیز مانند اصطلاحات دیگر در قوانین جمهوری اسلامی دارای ویژگی و شرایط خاص خودش است.

ویژگی‌های ملک طلق چیست؟

همانطور که گفته شد برای درک بهتر اینکه ملک طلق چیست؟ باید برخی ویژگی‌ها و نکات لازم را بدانیم، برای مثال مال یا دارایی در شرایط ملک طلق به معنای این است که ملک به صورت شش دانگ در اختیار یک شخص است بنابراین نمی‌توان زمین یا خانه و یا دارایی دیگری که به نام دو نفر یا چندین نفر است را ملک طلق نامید؛ همچنین شخصی دارای شرایط ملک طلق است که، دارای شریک در آن دارایی نباشد؛

 با توجه به توضیحات گفته شده برای درک بهتر اینکه مفهوم ملک طلق چیست؟ یک مثال میزنیم: فرض کنید که ملکی تمام عرصه (زمین) آن متعلق به یک فرد میباشد، در این صورت آیا فرد دارای شرایط ملک طلق است؟ (پاسخ خیر) زیرا با توجه به اینکه تمام عرصه آن ملک برای یک فرد است، اما باید توجه داشت که اعیان(بنای ساختمان) متعلق به شخص دیگریست پس بنابراین ملک چه در شرایط شراکتی و چه در حالت دیگر متعلق به یک نفر نیست به همین دلیل شرایط ملک طلق را ندارد.    

همچنین باید گفت: اموال موقوفه به دلیل اینکه جزوه عرصه محسوب می‌شوند جزوه شرایط ملک طلق قرار نمیگیرند.

شرایط ویژه ملک طلق

در ادامه پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ باید گفت که در برخی موارد و شرایط خاص نیز وجود دارد که توضیح آن خالی از لطف نیست. گاهی اوقات پیش می‌آید که در قسمت وضعیت خاص یک آپارتمان نوشته شده است که طلق و وقف این همان وضعیتی است که در مثال بالا توضیح داده شد و به همان معنی است که ممکن است یکی از دو بخش عرصه یا اعیان ساختمان متعلق به شخص یا سازمان دیگری که دارایی به آنها وقف شده است باشد بنابراین باید این نکته بسیار مهم را چه در شرایط خرید و چه در شرایط فروش و معامله در نظر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. این از نکاتی است که برای پاسخ به سوال ملک طلق چیست؟ خواننده باید از آن آگاه باشد از نکات دیگری که وجود دارد این است که در برخی موارد برای ساختمان‌های مسکونی در سند تک برگ آنها نوشته می‌شود شش دانگ و در وضعیت خاص آنها نوشته طلق عرصه و اعیان که مشخص میکند که این ملک و ساختمان دارای هیچگونه شرایط وثیقه و وقفی نیست واز این لحاظ هیچ گونه مشکلی برای ملک و معامله کننده ایجاد نمیکند.

تاریخچه

گفته می‌شود که این اصطلاح به دوران امپراطوری رم و قرون وسطی مربوط می‌شود وتا اکنون نیز مورد استفاده قرار گرفته است، درآن دوران کلمه ملک طلق را منسوب به زمین‌هایی می‌دانستند که صاحبان آنها برای زمین‌هایشان اجاره‌ای پرداخت نمی‌کردند و به همین دلیل این اموال جزوه مستغلات آزاد محسوب می‌شدند و صاحبان آنها حق اختیار کامل برای زمین‌هایشان داشتند، پس میتوان گفت که احتمالا مردم از همان دوران به پرسش ملک طلق چیست؟ اهمیت ویژه‌ای می‌دادند، و قوانینی را برای مالکیت تشکیل داده‌اند که تا اکنون مورد استفاده قرار میگیرد.

جمع بندی

بنابراین با توضیحاتی که داده شد توانستیم به پاسخی مناسب برای پرسش ملک طلق چیست؟ برسیم و آن را از نظر لغوی بررسی کردیم و اکنون می‌دانیم که به تعریف خلاصه ملک طلق به دارایی گفته می‌شود که متعلق به یک فرد باشد و خود ملک و دارایی زمانی ملک طلق محسوب خواهد شد که وثیقه یا موقوف به شخص دیگری نباشد و در معنای کلی کلمه مالک و صاحب دیگری برای آن ملک نباشد زیرا تنها در این صورت می‌توان گفت که ملک دارای شرایط طلق است.

همچنین با بررسی اینکه ملک طلق چیست؟ و چه ویژگی‌های خاصی ممکن است برای آن بوجود آید متوجه شدیم که ممکن است دارای حالت‌ها و ویژگی‌هایی باشد که در هنگام معاملات تجاری باید به آنها توجه کرد در پایان امیدواریم این مطلب پاسخگوی شما نسبت به سوال ملک طلق چیست؟ باشد و توانسته باشیم قدمی کوچک برای رفع پرسش‌ها و نیاز های شما برداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×