مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده بر اساس قانون

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چیست؟ شرایط مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چیست؟ چگونه می توان نسبت به مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده اقدام کرد؟ شرایط مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چیست؟ مهمترین شرایط مربوط به مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چیست؟ در مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده باید چه مراحلی طی شود؟ مراحل پرداخت مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چیست؟ مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چگونه تعیین می شود؟ مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چگونه پرداخت می شود؟ محل پرداخت مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده کجاست؟

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده یکی از اتفاقاتی است که در جریان انحصار وراثت ممکن است رخ دهد. مسئله ای که وجود دارد این است که مهریه حق مالی زوجه محسوب می شود و این حق حتی با مرگ زوج از بین نمی رود. بنابراین مادر می تواند بعد از فوت پدر نسبت به دریافت مهریه از طریق دادگاه اقدام کند. نکته ای که باید بدانید این است که میزان مهریه از اموال مربوط به متوفی پرداخت می شود. بنابراین سایر وراث هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت این حق مالی ندارند.

به طور کلی ما در این مقاله می خواهیم بدانیم مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چگونه امکان پذیر است و زوجه باید چه مسیری را طی کند؟ نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که زوجه ( مادر یا غیر مادر ) این حق را دارد که بعد از مرگ زوج نسبت به دریافت مهریه خود به صورت کامل اقدام نماید. بنابراین مسیری که در ادامه گفته می شود ربطی به مادر بودن یا نبودن زوجه نخواهد داشت. تنها تفاوتی که میان مادر بودن یا نبودن زوجه وجود دارد این است که در زمان مادر بودن، فرزندان به عنوان وارثان متوفی شناخته می شود. بنابراین دادخواست دریافت مهریه باید به طرفیت فرزندان متوفی تدوین شود.

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده و بررسی مفاهیم آن

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده را باید از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. برای این کار لازم است که ابتدا با مفاهیم مربوط به آن به طور کامل آشنا شویم. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که وراثت از چه قوانینی تبعیت می کند و مهریه چه نقشی در این قوانین دارد. این نکات باعث می شود که ما بتوانیم ساده تر و راحت تر مسئله مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده را مورد بررسی قرار دهیم.

هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که انحصار وراثت مسیر قانونی است که عمدتا توسط قوانین اسلامی و شرعی تدوین شده است. انحصار وراثت مسیری است که به سه بخش عمده تقسیم می شود. در بخش اول اموال متوفی تعیین و مشخص می شود. در این مرحله مشخص می شود که اموال به جا مانده از متوفی چیست و کدام اموال قابلیت ارث دارند. در بخش دوم وراث تعیین می شود. در این بخش بر اساس قانون و شرع تعیین می شود که چه کسانی امکان وارث بودن خواهند داشت. در بخش آخر نیز قانون نسبت به تعیین سهم الارث هر کدام از وراث اقدام می کند. این تمام مفهوم و عملکرد است که قانون انحصار وراثت دارد.

از طرف دیگر مهریه به عنوان یک حق مالی است که در زمان نکاح تعیین می شود. به عبارت ساده تر در زمان نکاح ( از دید یک قرارداد ) طرفین نسبت به یک دیگر تعهداتی را متقبل می شوند. یکی از تعهدات زوج پرداخت هزینه ای تحت عنوان مهریه به زوجه است. در صورتی که زوج و زوجه بدون برقراری رابطه جنسی اقدام به متارکه کنند و یا زوج پیش از برقراری رابطه جنسی فوت نماید نیمی از مهریه به زوجه تعلق می گیرد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهریه حقی است که تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود و هیچ فرد یا قانونی نمی تواند این حق را از زوجه دریغ کند. بنابراین حتی با مرگ زوج نیز قانون مهریه را به عنوان یک حق یا طلب مالی در نظر می گیرد. حال بر این اساس می خواهیم بدانیم که مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده چه شکل و روندی خواهد داشت.

مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده (2)
مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده (2)

روند مطالبه مهریه مادر از پدر فوت شده

همانطور که گفتیم مهریه به عنوان یک طلب از دید قانون شناخته می شود. همچنین هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که در اولین مرحله از انحصار وراثت و در زمان تعیین اموال مورد بحث، بدهی های متوفی باید تعیین شود. در کلام ساده تر پیش از تعیین سهم الارث باید تعیین شود که متوفی چه بدهی هایی داشته و این بدهی ها باید از اموال وی پرداخت شود. سپس اموال به جا مانده از متوفی است که میان وراث تقسیم می شود.

بنابراین با توجه به طلب بودن مهریه، زوجه می تواند پیش از شروع انحصار وراثت نسبت به دریافت مهریه از اموال متوفی اقدام کند. دادگاه نیز با توجه به طلب برتر بودن مهریه، ابتدا مهریه را از اموال مرد پرداخت کرده سپس به سایر بدهی ها می پردازد. بعد از تسویه بدهی است که انحصار وراثت شروع شده و هر وارث حق خود را از اموال متوفی دریافت می کند.

توجه داشته باشید که مهریه تنها از اموال متوفی پرداخت می شود. بنابراین اگر اموال متوفی به اندازه مهریه نباشد، وراث الزامی به پرداخت مهریه یا سایر طلب ها نخواهند داشت. نکته دیگر این است که زمانی که زوج و زوجه دارای فرزند هستند، وراث متوفی این فرزندان شناخته می شوند. بنابراین درخواست زوجه برای دریافت مهریه باید به طرفین فرزندان خود باشد.

همچنین در نظر داشته باشید در صورتی که متوفی دارای زن دوم باشد، این امکان به صورت کامل برای زوجه دوم نیز وجود دارد که بتواند حقوق مالی خود را از اموال متوفی طلب کند. همچنین مهر زن اول هیچ ارجحیتی نسبت به مهریه زن دوم ندارد. هر دو این مهر ها به عنوان طلب برتر شناخته شده و دادگاه نسبت به پرداخت آن از اموال متوفی دستورات لازم را صادر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×