عدم قصاص پدر در قتل فرزند

عدم قصاص پدر در قتل فرزند (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

عدم قصاص پدر در قتل فرزند

عدم قصاص پدر در قتل فرزند و شرایط آن

عدم قصاص پدر در قتل فرزند چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات مربوط به عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟ چرا عدم قصاص پدر در قتل فرزند امکان پذیر نیست؟ نظر قانون در خصوص عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟ آیا امکان رد عدم قصاص پدر در قتل فرزند وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟ چرا قانون نسبت به عدم قصاص پدر در قتل فرزند دستور داده است؟ نظر شرع در خصوص عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟

عدم قصاص پدر در قتل فرزند یکی از چالش برانگیزترین قوانینی است که در مسیر کیفری وجود دارد. در واقع این سوال همواره مطرح می شود که چرا یک پدر یا جد پدری به جرم قتل فرزند خود قصاص نمی شود. در واقع در صورتی که اولیای دم از جمله مادر یا نوه درخواست قصاص داشته باشند نیز قانون اجازه قصاص را صادر نمی کند.

عده ای عدم قصاص پدر در قتل فرزند را یک نوع بی عدالتی می دانند. در واقع برخی از افراد جامعه معتقد هستند که اگر قانون قتل عمد را جرم در نظر گرفته و قصاص را به عنوان یکی از مجازات های قابل اجرا برای آن در نظر گرفته چرا باید به صرف رابطه پدر و فرزندی این مجازات اجرا نشود؟

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این مسئله هستیم که بدانیم عدم قصاص پدر در قتل فرزند چه شرایطی دارد و آیا یک وکیل کیفری می تواند در شرایطی این شرایط را تغییر دهد؟ همچنین سوال مهم تر این است که می خواهیم بدانیم چرا قانونگذار چنین تصمیمی گرفته و امکان قصاص پدر را فراهم نکرده است؟ سوال بعدی این است که سخت ترین مجازاتی که برای یک پدر در صورت قتل فرزند خود می توان در نظر گرفت چیست؟

عدم قصاص پدر در قتل فرزند و بررسی مفاهیم

عدم قصاص پدر در قتل فرزند را زمانی می توانیم به خوبی مورد واکاوی قرار دهیم که دقیقا با مفاهیم مربوط به آن آشنا شویم. مسئله ای که وجود دارد این است که قتل یا کشتن انسان به صورت عمد و حتی غیر عمد و یا شبه عمد در هر جامعه و قانونی به عنوان جرم شناخته شده است.

در قانون ایران نیز با وجود این که عمده قوانین بر اساس شرع و اسلام تدوین شده، کشته شدن یک انسان توسط انسان دیگر به عنوان یک جرم و گناه بزرگ معرفی شده است. همچنین در شرع قتل به عنوان گناهی کبیره شناخته می شود و مجازاتی مانند دیه و قصاص برای آن در نظر گرفته شده است.

به طور کلی در نظر داشته باشید که هر وکیل کیفری میداند جرم قتل از جمله جرایم حدی محسوب می شود. جرایم حدی به جرایمی گفته می شود که توسط اسلام معرفی و مجازات آن عنوان شده است. مهم ترین ویژگی جرایم حدی این است که در صورت اثبات جرم، مجازات آن غیر قابل تغییر است. یعنی نمی توان ذره ای از این مجازات کم کرد و یا آن را به مجازات دیگر تبدیل نمود.

اما در این بین نکته بسیار مهمی در خصوص جرم قتل وجود دارد. اسلام عنوان کرده است که در صورت کشته شدن فرزند به دست پدر یا جد پدری، حاکم شرع و اولیای دم امکان قصاص وی را ندارند. در برخی از فرقه های مذهب سنی نیز این حکم برای مادر نظر گرفته شده است. یعنی در صورت قتل فرزند توسط مادر امکان قصاص وی وجود ندارد. در مذهب شیعه تنها برای پدر این مسئله عنوان شده و قوانین کیفری ایران نیز تنها پدر را در قتل فرزند خود از قصاص منع کرده است.

حال سوال مهمی که وجود دارد این است که چرا قانون و شرع چنین دیدگاهی به این مسئله داشته و دارند؟ آیا پدر یا جد پدری به معنی مالک فرزند محسوب می شوند که در صورت قتل، می توانند تنها با پرداخت دیه و یا تحمل حبس گناه خود را پاک کرده و به جامعه بازگردند؟ این سوالی است که طی سال های گذشته بارها پرسیده شده و به نظر بهتر است فقها و عالمان دینی در این خصوص پاسخ دهند.

عدم قصاص پدر در قتل فرزند (1)
عدم قصاص پدر در قتل فرزند (1)

نکات مهم عدم قصاص پدر در قتل فرزند

طی سال های گذشته چندین اخبار کشته شدن فرزندان به دست پدر در رسانه های داخلی منتشر شد. طی این سال ها همواره این سوال مطرح می شد که چرا امکان قصاص پدر در چنین شرایطی وجود ندارد؟ همانطور که گفتیم این مسئله دارای یک ریشه اسلامی و شرعی است و به نوعی در توان ما نیست که بخواهیم به این مسئله پاسخ دهیم.

سوالی که ما باید به دنبال پاسخ آن باشیم این است که قانون چه مجازاتی برای پدر در چنین شرایطی در نظر گرفته است؟ در این حالت پدر به پرداخت دیه به اولیای دم محکوم می شود. همچنین در صورتی که رفتار پدر ( قاتل ) موجب بروز ترس و جو منفی در جامعه شده باشد این فرد به سه تا ده سال حبس محکوم خواهد شد. در واقع این حداکثر مجازاتی است که قانونگذار در این خصوص در نظر گرفته است.

احتمالا ماجرای قتل یک پسر توسط پدر و مادر خود در شهرک اکباتان تهران را در خاطر داشته باشید. با وجود تمامی اخبار و فشارهای اجتماعی و … قاتل تنها به پرداخت دیه و حبس به مدت ده سال محکوم شد. یعنی حداکثر مجازاتی که یک دادگاه می توانست برای این فرد از منظر قانونی در نظر بگیرد، برای وی اجرایی شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

البته هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که امکان قصاص پدر توسط فرزندان در صورتی که فرزندان به عنوان اولیای دم شناخته شوند وجود دارد. اما این در حالی است که مقتول فرزند یا نوه قاتل محسوب نشود. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی و یا کمک بیشتری داشته باشید بهتر است از یک وکیل مجرب در این حوزه استفاده کنید. وکلا به خوبی می دانند که در این نوع دعاوی باید از چه مسیرهایی عبور کرد و چگونه به نتیجه رسید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×