دفاع در اتهام افترا

دفاع در اتهام افترا (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

دفاع در اتهام افترا

دفاع در اتهام افترا و شرایط آن

دفاع در اتهام افترا چگونه است؟ شرایط دفاع در اتهام افترا چیست؟ دفاع در اتهام افترا را چگونه می توان انجام داد؟ مهمترین نکات مربوط به دفاع در اتهام افترا چیست؟ چرا از دفاع در اتهام افترا استفاده می شود؟ برای دفاع در اتهام افترا چه کار باید انجام داد؟ مهمترین شرایط دفاع در اتهام افترا چیست؟ در دفاع در اتهام افترا از چه ابزارهایی می توان استفاده کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دفاع در اتهام افترا چیست؟ بهترین روش برای دفاع در اتهام افترا چیست؟ آیا امکان دفاع در اتهام افترا وجود دارد؟

دفاع در اتهام افترا یکی از کارهایی است که از وکیل متهم در جلسه دادرسی انتظار می رود انجام دهد. در واقع افترا جرمی است که می تواند موجب حبس فرد تا یک ماه و صدور حکم شلاق تا 74 ضربه باشد. از طرف دیگر متاسفانه جرم افترا از رایج ترین جرایمی است که در جامعه و حتی در طی دادرسی های مختلف رخ می دهد. احتمالا شما با عنوان اعاده حیثیت آشنایی داشته باشید. اعاده حیثیت در واقع ابزاری است که در برابر دفاع فرد از خود در برابر جرم افترای صورت گرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که اولا افترا چیست و چگونه اثبات می شود؟ سپس بر اساس این دانش و اطلاعات به دست آمده نسبت به بررسی روش های دفاع در اتهام افترا خواهیم پرداخت. در واقع می خواهیم نشان دهیم که یک متهم به جرم افترا یا وکیل او چگونه می توانند در برابر این اتهام از خود دفاع کنند؟ مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که جرم مذکور دارای مجازات تعزیری است، بنابراین وکیل می تواند حتی با اثبات جرم مذکور، نسبت به کاهش مجازات و گرفتن تخفیف در مجازات اقدام کند. این ها مهمترین شرایط و مفاهیمی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دفاع در اتهام افترا و تعاریف مربوط

دفاع در اتهام افترا را زمانی می توانیم به درستی انجام دهیم که ابتدا با جرم افترا و شرایط آن آشنا شویم. در واقع ما باید بدانیم که افترا اساسا چیست و چگونه اثبات می شود؟

به طور کلی بر اساس تعریف قانون، انتساب فعل مجرمانه به فرد حقیقی در حالی که وی مرتکب این جرم نشده باشد افترا محسوب می شود. افترا می تواند به صورت فعلی یا قولی باشد. افترا فعلی در ساده ترین زبان ممکن همان پاپوش ساختن برای فرد دیگری است. به طور مثال قرار دادن وسایل مجرمانه در محل زندگی و کار فرد در حالی که وی دست به عمل مجرمانه ای نزده باشد مصداق افترای عملی است.

افترای قولی نیز می تواند به شکل های مختلفی مانند گفتار شفاهی، ارسال نامه، انتشار به صورت عمومی و یا حتی در لایحه دادگاه ایجاد شود. به طور مثال اگر فردی در دادگاه در لایحه ارائه شده فرد مقابل را دزد خطاب کند در حالی که نتواند این مسئله را اثبات نماید عملا مرتکب جرم افترا شده است. این تعریفی است که قانون از جرم افترا داشته است.

اما نکته ای که باید بدانید این است که قانون به سادگی اجازه اثبات جرم را نمی دهد. در واقع زمانی یک فعل به عنوان جرم اثبات می شود که سه رکن اساسی برای این فعل به صورت همزمان اثبات شود. این ارکان عبارتند از رکن مادی، رکن معنوی و رکن قانونی. در صورتی که این سه رکن به صورت همزمان اثبات شود می توان گفت که فعل صورت گرفته جرم است.

در رکن مادی به آسیب های قابل مشاهده و یا قابل اثبات فعل توجه می شود. به طور مثال آثار ضرب و جرح و یا از بین رفتن آبروی فرد از مهمترین موارد اثبات رکن مادی است. در رکن معنوی به نیت و هدف فرد توجه می شود. در واقع اگر فرد به صورت عمدی و با هدفی مشخص دست به این کار زده باشد می توان گفت که رکن معنوی اثبات می شود. اما اگر فعل صورت گرفته به صورت سهوی باشد عملا جرم اثبات نمی شود. رکن قانونی نیز به تعریف قانون از جرم صورت گرفته توجه می کند. این ها مهمترین شرایطی است که هر وکیل کیفری به آن آگاه است. در ادامه این موارد را در خصوص دفاع در اتهام افترا مورد بررسی قرار می دهیم.

چگونگی دفاع در اتهام افترا

دفاع در اتهام افترا را زمانی یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان می تواند به درستی انجام دهد که به شرایط جرم افترا واقف باشد. زمانی یک جرم به عنوان افترا شناخته می شود که اولا جرم انتسابی به یک شخص حقیقی باشد. بنابراین یک شرکت یا نهاد یا … نمی تواند نسبت به جرم افترا دادخواستی به دادگاه کیفری داشته باشد.

نکته بعدی این است که فعل انتسابی حتما باید از نظر قانون جرم شناخته شود. در غیر این صورت از نظر قانون افترا در نظر گرفته نشود. در خصوص جرم افترا به صورت پیش فرض رکن مادی وجود دارد. در واقع بر اساس افترا آبرو اعتبار شخص زیر سوال می رود. همچنین در نظر داشته باشید که جرم افترا زده باشد به فرد باید غیر واقعی باشد. در صورتی که فرد خود مجرم باشد در این صورت عملا افترا اثبات نمی شود. به طور مثال اگر شما به یک فرد که مرتکب جرم دزدی شده از عنوان دزد استفاده کنید، جرم افترا اثبات نمی شود.

نکته بسیار مهم دیگری که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که جرم انتساب داده شده باید صریح باشد. در واقع وجود شوخی در این مسئله و یا دو پهلو بودن صحبت نمی تواند جرم افترا را اثبات کند. این ها همه شرایطی است که متهم یا وکیل او می تواند با رد یکی از ان ها از موکل خود دفاع کند. همچنین در صورتی که جرم افترا اثبات شود، وکیل می تواند نسبت به گرفتن تخفیف در مجازات و تلاش برای صدور مجازات در کمترین میزان آن اقدام کند. این ها مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. اما پیشنهاد ما این است که در این خصوص بهتر است از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×