مطالبه سهم الشرکه

مطالبه سهم الشرکه (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مطالبه سهم الشرکه

مطالبه سهم الشرکه

جهت مطالبه سهم الشرکه متشکل از اشاعه هر کدام از شریکان بسته به سهم خود از ملک مشاع(مشترک،اموالی که هنوز تقسیم نشده) سود می برند. سهم مورد نظر دارای حق مالی است که به سرمایه شریک متعلق می باشد. با تشکیل شرکت اشخاص بسته به نوع شرکت در آن زمینه فعالیت دارند. در این صورت شرکت به وسیله خود فرد یا غیر از خود اداره می شود. همچنین به صورت توافقی در سود و زیان شرکت یک سهم دارند. در مواجه با شرکت های تجارتی هم بسته به سهم هر شریک، سود و زیان شخص از شرکت را تعیین می کند. سهم الشرکه جزء حقوق دینی شخص می باشد و می تواند آن را از شرکت خود مطالبه کنند. اگر خواسته شریک از طریق شرکت پرداخت نشود. می تواند برای مطالبه سهم خود از طریق قانونی اقدام کند.

سهم الشرکه چیست؟

سهم الشرکه به این معنی است که تقاضا و حقوق مالی شخص در قبال سود و زیان شرکت با توجه به سهمی که دارد.همچنین حقوقی مالی است که شخص طلبکار می تواند آن را از شرکت خود مطالبه کند. این سهم بسته به نوع و فعالیت شرکت متفاوت است طوری که در برخی از شرکت ها، نوعی توافق لفظی و یا قرارداد بین شرکاء می باشد ولی در برخی دیگر  حالت برگه دارد. برای دریافت این سهم از راه قانون بسته به نوع و فعالیت شرکت باز متفاوت است.

مطالبه سهم الشرکه در شرکت مدنی

درباره راه های مطالبه سهم الشرکه در شرکت مدنی چه می دانید؟ اعضای شرکت مدنی با توجه به سهم خود در ملک مشاع از منافع و سود شرکت بهره می برند. با توجه به قراردادی که بین شرکاء بسته می شود می تواند مقدار سهم یک شخص خاص بدون در نظر گرفتن سهم او در شرکت، کم یا زیاد شود. در شرکت های مدنی مسئله ایی به عنوان شخصیت حقوقی نیست. در این صورت مدیر شرکت و یا یکی از شرکائی که شرکت را سازماندهی می کند مانند یک مدیر باید سهم شریک را پرداخت کند. مدیر دارای تعهد مالی و با توجه به این موضوع شرکاء می توانند برای دریافت سود به او مراجعه کنند. اگر مدیر از پرداخت سهم امتناع کرد شرکاء می توانند از راه قانونی حق خود را بگیرند.

مطالبه سهم الشرکه تجاری

همزمان با تشکیل شرکت های تجاری مزیت شخصیت حقوقی را به دست می آورند‌. همچنین خود مانند یک شخص در قبال دیون و مطالبات می تواند خود دعوی و یا اجرا کننده آن باشد. زمانی که سود و منافعی از طریق شرکت بدست می آید مدیر مسئول تقسیم این سود به سهامداران شرکت است. در صورت پرداخت نکردن آن از راه قانونی باید اقدام کرد.

نحوه مطالبه سهم الشرکه در شرکت های تجاری:

به ذکر نوع شرکت تجاری و فعالیت و ماهیت آنها نحوه مطالبه سهم الشرکه به صورت زیر است:

شرکت سهامی:

اعضای شرکت سهامی دارای سند یا نوشته هایی به نام برگه سهام می باشند. این برگه حاوی

میزان حقوق و تعهدات هر یک از شرکاء در شرکت سهامی است. این سند درصد سهام شخص را تعیین می کند. اگر سودی عاید شرکت شود مدیر ملزم به پرداخت آن به سهامداران است در غیر این صورت از طریق قانون می توان آن را پس گرفت.

شرکت تضامنی:

در شرکت تضامنی شریک می تواند جهت مطالبه سهم الشرکه خودش طبق عهدنامه شرکت و مقادیر مشخص شده اگر سودی به دست بیاد آن را طلب کند. اگر به وی پرداخت نشود می تواند از شرکاء یا مدیر شکایت و درخواست طلب کند.

توقیف و مطالبه سهم الشرکه توسط شریک

اگر بدهکار اقدام به پرداخت بدهی خود نکند طبق قانون طلبکار با مراجعه به دادگاه می تواند از وی شکایت کند و خواستار طلب خود شود. خواه این طلب میزان سهم یا سود شخص از شرکت یا شرکاء باشد.  با اعلام مطالبه سهم الشرکه از طریق قانون آن را به دست می آورد. در حالتی که بدهکار توانایی پرداخت بدهی خود را بعد از حکم دادگاه نداشته باشد. طلبکار می تواند از راه قانونی اموال او را توقیف کند و به جای طلب خواستار اموال شخصی بدهکار باشد. در شرکت مدنی اگر شریک توانایی مطالبه سهم خود را از شرکت نداشته باشد یا به وی پرداخت نشود. می تواند مقدار سهم خود از سود  را با توقیف شرکت بگیرد. همچنین اگر طرف مدیر شرکت یا یکی از شرکا باشد که اقدام به پرداخت سود نکند می توان اموال شخصی وی را توقیف کرد. در مورد شرکت تجاری که شخصیت حقوقی خود شرکت است می توان درخواست سود کرد. می تواند طرف پرداخت کننده باشد در صورتی که اقدام به پرداخت سود ب شرکاء نکند. هر شریک با مراجعه به قانون قادر است سهم خود را از دارایی شرکت بگیرد.

دادگاه صالح در مطالبه سهم الشرکه

سهم الشرکه همان پرداخت حق شریک از طرف شرکت یا مدیران و شرکاء شرکت می باشد . در صورت پرداخت نشدن باید جایی برای رسیدگی به این امور باشد و از صلاحیت کافی برخوردار باشد. که چنین جایی همان دادگاه است. دادگاهی که وکالت خواسته حقوقی را قبول می کند باید تمام دیون از جمله ثمن(پول کالای فروخته شده)، بیع و قرض جهت صلاحیت دادگاه در رای منقول را  ذکر کند. وکیل باید زمان مطرح شدن دعوا برای پرداخت سهم الشرکه که بین طلبکاران و شریک  است در دادگاه  محل زندگی حضور یابد. اگر دعوا بین شرکاء و شرکت، یا بین شرکاء با یک شریک مشخص باشد.

خصوصیات کلی سهم الشرکه:

خصوصیات اصلی سهم الشرکه در صورت ماهیت حقوقی آن مشخص می شود که به مراحل زیر است:

۱.این سهم جزء حقی شخصی می باشد. یکی از خصوصیات این قرارداد این است اگر شریکی بعد از قرارداد متوجه تشخیص اشتباه شخصیت دیگر اعضا شده باشد این قرارداد قابلیت باطل شدن را دارد. از این رو جز حقی شخصی است

۲.این سهم جزء حق مالی می باشد. حق هر کدام از شرکاء در شرکت مورد نظر حق مالی می باشد همچنین ارزش تبادل دارد.

۳.این سهم ویژگی مال منقول(نقل و جابه جای) را دارد.غیر منقول یا منقول بودن این سهم در صلاحیت دادگاه نقش موثری دارد.

۴.این سهم قابلیت و توانایی توثیق شدن را دارا نیست.

۵.این سهم را می توان توقیف یا جلب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×