مشاوره حقوقی شهادت دروغ

مشاوره حقوقی شهادت دروغ (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مشاوره حقوقی شهادت دروغ

به تمامی افراد توصیه می کنیم که قبل از حضور در دادگاه از مشاوره حقوقی شهادت دروغ استفاده کنند تا با تبعات قانونی آن آشنا شوند. شهادت دروغ از جمله جرایم عمد در قانون محسوب می شود که برای آن مجازات مشخصی نیز وضع شده است. مجازات شهادت دروغ بسته به نوع شهادت و تبعاتی که دارد می تواند مجازات سبکی مانند 3 ماه و یک روز حبس و یا مجازات سنگینی مانند اعدام داشته باشد. در ادامه انواع شهادت های دروغ و مجازات آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم با مشاوره حقوقی شهادت دروغ همراه باشید.

شهادت به عنوان یک ادله اثبات دعوی در مراجع قضایی شناخته می شود. به عبارت ساده تر از نظر حقوقی شهادت یک فرد عاقل و بالغ می تواند به عنوان یکی از راه های اثبات دعوی مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو قبل از هر چیزی از شاهد می خواهند که در برابر قانون، دادگاه و قرآن قسم بخورد که چیزی جز حقیقت را نخواهد گفت. همچنین در دادگاه ها و مراجع قضایی از قبل به شاهد هشدار داده می شود که تبعات ارائه هر نوع شهادت خلاف واقع و دروغ متوجه خود اوست.

 با توجه به این نکات می توان گفت که شاهد قبل از شهادت به طور کامل با حقوق خود آشنا می شود و می داند که تبعات شهادت دروغ چیست، از این رو از نظر حقوقی شهادت دروغ یک جرم عمد محسوب می شود. یعنی مجرم به عمد و خود خواسته دست به این کار زده است.

از آن جایی که شهادت یک ادله اثبات دعوی مهم در دادگاه ها محسوب می شود برخی با دریافت هزینه ای کم یا زیاد قبول می کنند که در دادگاه حاضر شوند و به دادگاه شهادت دروغ ارائه بدهند. اما ظاهرا این افراد با تبعات نسبتا سنگین این جرم آشنایی ندارند.

قبل از ادامه بحث توجه داشته باشید که نگفتن حقیقت، شهادت دروغ محسوب نمی شود. تنها شهادت کذب یا خلاف واقع است که در این دسته قرار می گیرد. در ادامه می خواهیم مشاوره حقوقی شهادت دروغ و انواع مجازات این جرم را بیان کنیم.

اولین  سوالی که مشاوره حقوقی شهادت دروغ باید به آن پاسخ بدهد این است که شهادت دروغ در کدام مراجع قضایی قابل اثبات است؟ بر اساس شهادتی قابل استناد مراجع قضایی است که در برابر یک مقام رسمی ادا شده باشد.

شهادت دروغ در کجا اعتبار دارد؟

به عبارت ساده تر هر شهادت در هر جایی را نمی توان ملاک اثبات یک دعوی دانست. بر اساس همین می توان گفت شهادت دروغ تنها زمانی جرم محسوب می شود که نزد یک مقام رسمی و در جایگاه رسمی مانند دادگاه صورت بگیرد.

بنابراین شهادت های دروغ خارج از دادگاه و بدون حضور مقام رسمی جرم محسوب نمی شود. مثلا اگر فردی نزد پلیس یا بازپرس شهادت دروغ بدهد و سپس اثبات شود که این شهادت دروغ بوده، عملا هیچ جرمی رخ نداده است.

البته بر اساس قوانین، خارج از دادگاه (مقامات رسمی غیر قضایی )  نیز امکان اثبات شهادت دروغ وجود دارد. اگر فردی در برابر مقام مسئول و رسمی مشخص شده در قانون شهادت دروغ بدهد عملا مرتکب جرم شده است. به طور مثال بر اساس قانون ثبت احوال، مسئول یا کارشناس ثبت شهادت به عنوان یک مسئول رسمی شناخته می شود و هر نوع شهادت کذب برابر او می تواند تبعات قانونی مختلفی داشته باشد.

بنابراین در مشاوره حقوقی شهادت دروغ باید حتما مقامات قضایی و مقامات رسمی شناسایی شود تا بر اساس این موضوع مشخص شود که شهادت دروغ داده شده جرم محسوب می شود یا خیر.

مشاوره حقوقی شهادت دروغ از مجازات این جرم می گوید.

مشاوره حقوقی شهادت دروغ در اولین مرحله این موضوع را به شما اطلاع می دهد که شهادت دروغ دارای مجازات حقوقی و کیفری است. جالب است بدانید که کمترین مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم 3 ماه و یک روز حبس است.

 طبق نظر دادگاه و مرجع قضایی این حبس می تواند تا 2 سال نیز تعیین شود. البته در صورت رضایت دادگاه مجرم به پرداخت جزای نقدی 1 میلیون پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال محکوم می شود. این جرمی است که در ماده 650 قانون تعزیرات به وضوح آن را بیان کرده است.  

اما  اگر شهادت دروغ منجر به خسارت مالی یا جانی به فرد یا افرادی شده باشد، علاوه بر مجازات بالا مجرم محکوم به جبران این خسارت است.

در صورتی که خسارت وارد شده قابل جبران باشد، مجرم باید به هر ترتیب این کار را انجام دهد، اما در صورتی که امکان جبران وجود نداشته باشد، عین حکم داده شده بر اساس شهادت دروغ او، اجرا می شود.

به طور مثال اگر شهادت دروغ فردی باعث شود فرد دیگر اعدام شود و پس از اعدام ثابت شود که این شهادت دروغ بوده و دادگاه بر اساس شهادت او حکم اعدام را صادر کرده باشد، این فرد به اعدام محکوم می شود. همین موضوع در مورد حبس، دیه، قطع عضو و … نیز صادق است.

بنابراین همانطور که مشاهده می کنید مجازات شهادت دروغ می تواند بسیار سنگین تر از چیزی باشد که تصور می کنید. اگر یادتان باشد در بالاتر گفتیم که شهادت دروغ یک جرم عمد محسوب می شود. این سخن بدین معنی است که اگر فردی با شهادت دروغ خود باعث شود فرد دیگری اعدام شود و شهادت دروغ او اثبات شود، شاهد به عنوان قاتل در دادگاه شناخته می شود.

کاربرد مشاوره حقوقی شهادت دروغ

به طور کلی بر خلاف چیزی که عموم مردم فکر می کنند جرم شهادت دروغ بسیار سنگین است و می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. از آن جایی که این شهادت می تواند باعث خسارت مالی یا جانی شود، عملا شاهد باید بداند که در صورت اثبات شهادت دروغ ، او خود مسئول جبران این خسارت است.

مشاوره حقوقی شهادت دروغ در واقع از این جهت کاربرد دارد که افراد بدانند دقیقا با چه جرم و مجازاتی سر و کار دارند. اما کارکرد اصلی و مهم مشاوره حقوقی شهادت دروغ در مراحل اثبات این جرم است. در واقع این که آیا این شهادت در برابر مقام قضایی رسمی یا مقام مسئول داده شده است یا خیر و بررسی ادله ای مبنی بر دروغ بودن شهادت و … از جمله کارهایی است که به نظر می رسد می توان از مشاوره حقوقی شهادت دروغ ( وکیل حقوقی ) انتظار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×