مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست

مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست

آیا تاکنون در مورد مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست، چیزی شنیده اید؟ همه ما به خوبی میدانیم که محیط زیست مهم ترین نقش را در حیات موجودات زنده ایفا می کند. هنگامی که فعالیت مضر انسان ها باعث آسیب به حیات موجودات زنده می شود، به تدریج حیات جانوری نیز از بین می رود و این موضوع به ضرر خود انسان ها نیز می باشد. بنابراین قانونگذار در جوامع مختلف وظیفه دارد تا با در نظر گرفتن قوانین مختلف، مانع از ایجاد آسیب به محیط زیست شود.

مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست در راستای قوانین مربوط به محیط زیست و مجازات های مربوط به مرتکبان جرایم زیست محیطی، ارائه می گردد. همه مردم میتوانند از مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست استفاده کنند و هیچ گونه محدودیتی در رابطه با این موضوع وجود دارد.

در بسیاری از موارد دیده شده است که بسیاری از افراد ی که مرتکب جرایم زیست محیطی می شوند از قوانین مربوط به آن آگاهی ندارند و دقیقا نمی دانند فعالیت آنان دارای مجازات است، در چنین مواردی بهتر است آنان از مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست استفاده کنند تا از تمامی قوانین و جزییات حقوقی مربوط به قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست آگاه شوند.

نهاد های قانونی مرتبط با حفاظت از محیط زیست

هنگامی که در مورد مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست صحبت می کنیم، این سوال اساسی و بسیار مهم برای بسیاری از افراد بوجود می آید که وظیفه حفاظت از محیط زیست در کشور ما بر عهده کدام نهاد است و دلیل اهمیت رعایت این قوانین چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بر اساس قانون،  حفاظت و بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب برهم خوردن تعادل و‌تناسب محیط زیست می‌شود، همچنین کلیه امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آبهای داخلی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.

‌سازمان حفاظت محیط زیست که در این قانون سازمان نامیده می‌شود وابسته به نخست‌وزیری و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و زیر‌نظر شورای عالی حفاظت محیط زیست انجام وظیفه می‌کند.

اگر شما دارای سوالات بسیار زیادی در مورد قوانین حفاظت از محیط زیست می باشید و فکر می کنید که نیاز دارید تا از جزییات مربوط به این قانون آگاهی پیدا کنید به شما توصیه می کنیم که به مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست مراجعه کنید تا هرچه سریعتر به چالش های ذهنی شما پاسخ داده شود و از طرف دیگر نیز راه حل های قانونی مرتبط با فعالیت در محیط زیست را بدست آورید.

چه کسانی می توانند از مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست استفاده کنند؟

به تمامی کسانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با محیط زیست ارتباط دارند، پیشنهاد می شود که به مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست مراجعه نمایند و از تمامی قوانین مربوط به آن اطلاع پیدا کنند. آشنایی با قوانین آلودگی محیط زیست و حفاظت از ان باعث می شود تا افراد به طور ناخواسته مرتکب جرم نشوند و در نتیجه متحمل آسیب ها و خسارات مالی نشوند.

حقیقت آن است که قانون کشور ما در شرایط مختلف، مجازات های مادی و غیر مادی خاصی را برای مرتکبان جرایم زیست محیطی در نظر گرفته است. بنابراین برای رسیدگی به چنین پرونده هایی و آشنایی از روند دادرسی آنها، تنها مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست می تواند در این زمینه به افراد کمک کند.

در حالت کلی باید گفت که مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست جز آن دسته از خدمات حقوقی می باشد که عموم مردم ، بدون هیچگونه محدودیتی می توانند از آن استفاده کنند.

وظایف مختلف سازمان حفاظت از محیط زیست

 الف- انجام دادن تحقیقات و بررسیهای علمی و اقتصادی در زمینه حفاظت و بهبود و بهسازی محیط زیست و جلوگیری از آلودگی و برهم‌خوردن تعادل محیط زیست از جمله موارد ذیل:

طرق حفظ تعادل اکولوژیک طبیعت (‌حفظ مناسبات محیط زیست).

تغییراتی که تاسیسات و مستحدثات مختلف در وضع فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک خاک، آب و هوا ایجاد می‌نمایند و این تغییرات سبب‌دگرگونی وضع طبیعی می‌گردند. مانند تغییر و تخریب مسیر رودخانه‌ها، تخریب جنگلها و مراتع، دگرگونی اکولوژی دریاها، بهم خوردن زهکشی‌طبیعی آبها و دگرگونی و انهدام تالابها.

استفاده از سموم کشاورزی یا مواد مصرفی زیان‌آور به محیط زیست.

طرز جلوگیری از پخش و ایجاد صداهای زیان‌آور به محیط زیست.

حفظ محیط زیست از نظر ظواهر طبیعت و طرق زیباسازی آن.

ب – پیشنهاد ضوابط به منظور مراقبت و جلوگیری از آلودگی آب، هوا، خاک، پخش فضولات اعم از زباله و مواد زائد کارخانجات و به طور کلی‌عواملی که مؤثر بر روی محیط می‌باشند.

ج – هر گونه اقدام مقتضی به منظور بهبود و بهسازی محیط زیست در حدود قوانین مملکتی با حفظ حقوق اشخاص.

‌د – تنظیم و اجرای برنامه‌های آموزشی به منظور تنویر و هدایت افکار عمومی در زمینه حفظ و بهسازی محیط زیست.

ه – ایجاد باغ های وحش و موزه تاریخ طبیعی.

‌و – برقراری هرگونه محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی و مکانی

‌ز – همکاری با سازمانهای مشابه خارجی و بین‌المللی به منظور حفظ محیط زیست در حدود تعهدات متقابل.

مجازات آلودگی محیط زیست در قانون

در جلسه مشاوره حقوقی آلودگی محیط زیست، مجازات های مربوط به مرتکبان آلودگی های زیست محیطی مشخص می گردد. بر اساس ماده 9 الی 10 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست می توان گفت:

  اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم نماید ممنوع است. منظور از آلوده ساختن محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی یا شیمیایی‌یا بیولوژیک آن به طور زیان‌آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر دهد.

مقررات جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط زیست و جلوگیری از پخش و ایجاد صداهای زیان‌آور به محیط زیست و همچنین ضوابط‌تعیین معیار و میزان آلودگی و محدودیت و ممنوعیتهای مربوط به حفظ و بهبود و بهسازی محیط زیست به موجب‌آیین‌نامه‌هایی خواهد بود که به تصویب کمیسیونهای کشاورزی و منابع طبیعی و بهداری و دادگستری مجلسین برسد.

سازمان با توجه به مقررات و ضوابط مندرج در آیین‌نامه‌های مذکور در قانون کارخانجات و کارگاه‌هایی که موجبات آلودگی محیط‌زیست را فراهم می‌نماید مشخص و مراتب را کتباً با ذکر دلائل بر حسب مورد به صاحبان یا مسئولان آنها اخطار می‌نماید که ظرف مدت معینی نسبت‌به رفع موجبات آلودگی مبادرت یا از کار و فعالیت خودداری کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×