مراحل صدور حکم رشد

مراحل صدور حکم رشد (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل صدور حکم رشد

به طور کلی افراد قبل از سن قانونی برای این که بتوانند در امور مالی خود تصرف داشته باشند، نیاز به اثبات رشد در دادگاه خانواده دارند. از این رو، ضروری است که با مفهوم رشد و  نیز مراحل صدور حکم رشد آشنایی های لازم را داشته باشند.

گواهی رشد چیست؟

همه افراد در دوره کودکی و تا زمان رسیدن به سن بلوغ، از نظر قانونی امکان تصرف اموال و انجام اعمال حقوقی خود را ندارند و به عنوان فرد محجور به حساب می آیند. در واقع محجور کسی است که اگر چه صاحب حق است اما امکان استفاده از حق خود را از نظر قانونی نداشته باشد. برای این که یک از فرد از حجر خارج شود، دو شرط لازم است و باید بلوغ و رشد او احراز شود. سن بلوغ برای دختر، 9 سال قمری کامل و برای پسر 15 سال قمری کامل می باشد. با این وجود ممکن است فرد به سن بلوغ رسیده باشد، اما همچنان محجور به حساب آید چرا که باید شرط دوم یعنی رشد او ثابت شود.

رشد به معنای توانایی عقلانی برای استفاده و مدیریت اموال خود می باشد به طوری که فرد به روش درستی از اموال خود بهره برداری کند. در این حالت، به فرد دارای این ویژگی ها، رشید می گویند. در همین راستا، گواهی رشد سندی است که توانایی شخص بالغ را حتی قبل از رسیدن به سن 18 سالگی کامل، از نظر مالی و اقتصادی و نیز توانایی تجزیه و تحلیل امور مالی خود نشان می دهد به طوری که نیازی به سرپرست یا فرد دیگری برای نظارت بر این امور نباشد.

به طور کلی، دریافت گواهی رشد برای مدیریت امور مالی و تصرف اموال خود می باشد و بنابراین برای مسائلی مانند دریافت وام ازدواج و دریافت دیه کاربرد داشته و برای مسائل غیرمالی مانند حضانت فرزندان، ازدواج و … کاربردی نخواهد داشت. در ادامه این مقاله با مراحل صدور حکم رشد، تاثیر مذهب و لغو این گواهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

اگر قصد نوشتن لایحه حکم رشد دارید میتوانید با شماره 09124857572 تماس بگیرید و درخواست نوشتن لایحه را بدهید.

تاثیر مذهب شخص متقاضی بر مراحل صدور حکم رشد

به طور کلی، موضوعاتی مانند رشد، حجر، بلوغ، ارث، طلاق و ازدواج و …جزو خصوصیات شخصی به حساب می آیند و لازم است برای اجرای قانون و قواعد مرتبط با آن ها به مذهب شخص مورد نظر رجوع شد. تمامی مطالب این مقاله برای افرادی با مذهب شیعه اثنی عشری یا دوازده امامی است که مذهب بخش عمده مردم ایران را تشکیل می دهد. به عنوان مثال، سن بلوغ به عنوان یکی از شروط صدور حکم رشد در مذاهب مختلف، متفاوت است. در دین یهود دختران در 12 سالگی و پسران در 13 سالگی به بلوغ می رسند، در حالی که در دین زرتشت، دختران و پسران هر دو در 15 سالگی به بلوغ می رسند. به علاوه، در مذهب سنی شافعی، حنبلی و حنفی، سن بلوغ برای دختران و پسران 15 سال و در مذهب سنی مالکی، این سن برای دختران و پسران 18 سال می باشد.

مدارک مورد نیاز برای صدور حکم رشد

برای شروع مراحل صدور حکم رشد، لازم است فرد دادخواست خود را همراه با برخی مدارک به دادگاه خانواده یا دادگاه امور سرپرستی محل سکونت خود، ارائه دهد. از جمله مدارک مورد نیاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-سه قطعه عکس

2- اصل و کپی شناسنامه

3-پرداخت هزینه لازم برای انجام تعیین سن

مراحل صدور حکم رشد چگونه است؟

درخواست برای صدور حکم رشد در واقع یک دعوای حقوقی است که علیه ولی و یا قیم فرد و اگر فرد ولی یا قیم نداشته باشد، علیه دادستان، صورت می گیرد.

با ارائه دادخواست و درخواست صدور حکم رشد علیه قیم یا ولی قهری، قاضی شخص را به پزشکی قانونی برای اظهار نظر درباره گواهی رشد ارجاع می دهد. بعد از ارائه معرفی نامه از دادگاه به پزشکی قانونی و اعلام نظر کارشناس متخصص، باید گواهی به دادگاه تحویل داده شود. در واقع، پزشکی قانونی در بخش معاینه بالینی، وظیفه کارشناسی در موضوع رشد را دارد.

در مرحله بعد، در وقتی که دادگاه مقرر می کند، جلسه ای با حضور فرد تشکیل شده که در آن قاضی سوالاتی در زمینه های مختلف پرسیده و از این طریق سعی در احراز رشد یا عدم رشد او می کند. در واقع برای صدور حکم رشد، فرد از نظر رشد عقلی و جسمی توسط قاضی و پزشکی قانونی مورد معاینه و بررسی قرار گرفته و در نهایت در صورت تایید آن ها، صدور گواهی توسط مراجع قانونی امکان پذیر خواهد شد.

سوالات مطرح شده از طرف قاضی در مراحل صدور حکم رشد

پاسخ درست و منطقی به سوالات مطرح شده از طرف قاضی تاثیر زیادی بر صدور حکم رشد خواهد داشت. لذا آمادگی برای پاسخگویی این گونه سوالات، دارای اهمیت زیادی می باشد. برخی سوالات مطرح شده در این زمینه شامل موارد زیر است:

  1. قیمت سکه و دلار چقدر است و نوسانات آن ها طی سال گذشته به چه صورت بوده است؟
  2. کارت هوشمند و کارت ملی چه تفاوت هایی دارند؟
  3. خرید خودرو به صورت ثبت نامی و آزاد چه تفاوتی دارد؟
  4. در صورتی که شخصی قصد خرید وسیله ای از شما به صورت قسطی یا با استفاده از چک را داشته باشد، آیا شما قبول می کنید؟
  5. در صورت تمایل به خرید یک وسیله گران، خرید حضوری را مناسب تر است یا اینترنتی؟
  6. اگر مقدار مشخصی پول نقد (مثلا 15 میلیون) داشته باشید، چگونه آن را مدیریت می کنید؟
  7. چک چیست؟

آیا امکان لغو حکم رشد وجود دارد؟

به طور کلی، در صورتی که فرد به سن قانونی رسیده باشد و بالغ به حساب آید و بعد مشخص شود که او فاقد اهلیت است، می توان درخواست لغو حکم رشد او را در دادگاه خانواده مطرح کرد. دادگاه، مدارک لازم برای دریافت نظر تخصصی به پزشک قانونی ارسال می کند. بعد از این که بررسی های لازم در این زمینه توسط کارشناسان متخصص انجام و عدم اهلیت فرد اثبات شد، دادگاه دستور لغو حکم رشد را صادر می شود. از آن پس، فرد به عنوان محجور به حساب می آید. در صورتی که این فرد ولی، سرپرست یا قیم نداشته باشد، قاضی دادگاه برای او سرپرست مشخص می کند. لازم به ذکر است که اگر این حکم به صورت قطعی صادر شود، امکان تصمیم گیری و رسیدگی مجدد در این زمینه وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×