مراحل تنفیذ وصیت نامه در قانون

مراحل تنفیذ وصیت نامه در قانون (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل تنفیذ وصیت نامه در قانون

مراحل تنفیذ وصیت نامه در قانون

تنفیذ وصیت نامه چیست؟ تنفیذ وصیت نامه به چه معنی است؟ شرایط تنفیذ وصیت نامه چیست؟ مراحل تنفیذ وصیت نامه چیست؟ در چه شرایطی امکان تنفیذ وصیت نامه وجود دارد؟ مهمترین نکات مربوط به تنفیذ وصیت نامه چیست؟ بهترین شرایط تنفیذ وصیت نامه چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تنفیذ وصیت نامه چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص تنفیذ وصیت نامه کدام است؟ ساده ترین روش تنفیذ وصیت نامه چیست؟

تنفیذ وصیت نامه یکی از شرایط حقوقی و قانونی در جامعه محسوب می شود. اگر بخواهیم ساده تنفیذ وصیت نامه را توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که تنفیذ وصیت نامه به حالتی گفته می شود که وصیت نامه به دستور دادگاه و قانون اجرایی می شود. بنابراین به اجرایی شدن وصیت نامه تنفیذ وصیت نامه گفته می شود. حال سوالی که ما می خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که شرایط تنفیذ و مراحل آن چیست؟ به نوعی دادگاه بر اساس چه مراحلی اجازه اجرایی شدن تنفیذ وصیت نامه را می دهد؟

برای این که بتوانیم به این دست از سوالات پاسخ دهیم لازم است که ابتدا با مفهوم و شرایط وصیت نامه آشنا شویم. به نوعی باید بدانیم که یک وصیت نامه در چه حالتی قانونی است و بر اساس چه شرایطی می توان آن را تنفیذ کرد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنفیذ وصیت نامه یک مفهوم حقوقی است. بنابراین یک وکیل حقوقی می تواند در این مسیر به شما کمک کند. در کلام ساده تر شما امکان شکایت کیفری یا پیگیری کیفری در این خصوص را ندارید. این نکته ای است که توجه به آن می تواند شما را از ورود به مسیری که نتیجه ای در بر نخواهد شد دور نگه دارد.

تنفیذ وصیت نامه و توجه به مفهوم آن

تنفیذ وصیت نامه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با مفهوم وصیت نامه از منظر حقوقی آشنا شویم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که وصیت نامه یک نوع سند محسوب می شود. این سند بر اساس نوع تدوین به دو دسته رسمی و ساده تقسیم می شود. اگر وصیت نامه در دفترخانه اسناد رسمی تدوین و ثبت شود، به آن سند رسمی گفته می شود. سند رسمی قدرت و اعتبار قانون بسیار بالاتری دارد. اما در صورتی که وصیت نامه به صورت رسمی ثبت نشده باشد، به طور مثال به صورت خطی تدوین شود، به آن وصیت نامه غیر رسمی یا ساده گفته می شود.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر وصیت نامه به صورت رسمی تنظیم شده باشد نیازی به تنفیذ ندارد. در واقع تنفیذ وصیت نامه بدین معنی است که مفاد وصیت اعتبار قانونی پیدا کنند. زمانی که یک وصیت به صورت رسمی تنظیم شده باشد اساسا از این شرایط برخوردار است.

نکته مهم دیگری که باید در خصوص مفهوم وصیت بدانید این است که در قانون دو نوع وصیت نامه عنوان شده است که عبارت است از وصیت نامه عهدی و وصیت نامه تملیکی. وصیت نامه عهدی به وصیت نامه ای گفته می شود که در آن متوفی از فرد یا افرادی خاص کاری را خواسته است. به طور مثال وصیت کرده است که وی بعد از مرگ در جایی خاص دفن شود. اما در وصیت نامه تملیکی وصیت کننده برای بخشی از اموال خود تصمیم گیری کرده است. در کلام ساده تر در این نوع وصیت نامه متوفی می تواند نسبت به سرنوشت تنها یک سوم از اموال خود تصمیم گیری کند. اگر وصیت بیش از یک سوم اموال باشد، امکان تنفیذ وصیت نامه وجود ندارد مگر این که تمامی وراث در این خصوص اعلام رضایت کنند. این موضوع یکی از مهمترین شرایط و مراحل تنفیذ وصیت نامه محسوب می شود.

مراحل تنفیذ وصیت نامه

تنفیذ وصیت نامه بر اساس قانون شرایط و مراحل خاصی دارد. در واقع زمانی یک وصیت امکان تنفیذ دارد که شرایطی که در ادامه گفته می شود را داشته باشد. اولین شرط این است که وصیت کننده از وصیت خود رجوع نکرده باشد. در واقع وصیت یک نوع قرارداد و سندی محسوب می شود که امکان رجوع از آن برای وصیت کننده وجود دارد. از این رو زمانی امکان تنفیذ وصیت نامه وجود دارد که موصی از وصیت خود رجوع نکرده باشد.

شرط مهم دیگر این است که موصی له یا همان فردی که برای او وصیت صورت گرفته این وصیت را بپذیرد. نکته دیگر این است که تدوین و تنظیم وصیت نامه حتی به صورت غیر رسمی شرایط قانونی خاصی دارد. به طور مثال در وصیت نامه دست نوشت حتما وصیت نامه باید به خط خود موصی باشد. در غیر این صورت وصیت نامه باطل خواهد بود. بنابراین یکی از شرایط مهم تنفیذ وصیت نامه این است که این وصیت باطل نباشد و از دید قانون شرایط صحت را دارا باشد.

بنابراین وجود شرایط صحت قانونی برای وصیت نامه از مهمترین مراحل و شرایط تنفیذ وصیت نامه محسوب می شود. توجه داشته باشید زمانی که گفته می شود وصیت نامه نافذ نیست بدین معنی نیست که این وصیت باطل است، بلکه در خصوص برخی یا تمام مفاد ابهام قانونی وجود دارد و امکان تایید آن به جز در شرایط خاص وجود ندارد. به طور مثال در صورتی که وصیت برای بیش از یک سوم اموال شده باشد گفته می شود که این وصیت نافذ نیست مگر با رضایت تمامی وراث این وصیت نامه نافذ شود.

مراحل تنفیذ وصیت نامه در قانون (2)
مراحل تنفیذ وصیت نامه در قانون (2)

تنفیذ وصیت نامه و چند نکته مهم

همانطور که مشخص است تنفیذ وصیت نامه کار چندان ساده ای محسوب نمی شود. از این رو بهترین کار این است که در این مسیر از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان که تجربه کاری بالایی داشته باشد استفاده کنید. نکته دیگر این است که برای تنفیذ وصیت نامه بهتر است با موارد ابطال یک وصیت مانند اهلیت نداشتن موصی، وصیت مازاد بر ثلث، خودکشی موصی و … آشنا باشید.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره شود این است که اگر در بین وراث فردی صغیر وجود داشته باشد این وصیت نافذ نخواهد بود مگر با اجازه این فرد. در این حالت وصی یا قیم فرد نیز می تواند اجازه این کار را صادر کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×