مجازات فحاشی در کامنت اینستاگرام

مجازات فحاشی در کامنت اینستاگرام (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات فحاشی در کامنت اینستاگرام

حقیقت آن است که فحاشی و توهین یکی از رایج ترین و ملموس ترین بزهکاری هایی است که در جامعه وجود دارد و تقریبا همه افراد جامعه با آن سر و کار دارند. قانون سعی کرده است با طرح انواع مجازات فحاشی و توهین از وقوع این جرم تا حد ممکن جلوگیری کند.

بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده رد سال های اخیر می توان گفت که عمل فحاشی و توهین زمانی شدت گرفت که فضای مجازی و انواع اپلیکیشن های مجازی مانند اینستاگرام فضای نسبتا مخفی در اختیار افراد مختلف جامعه قرار دادند که بر اساس چهارچوب های قانونی طراحی نشده بود.

این فضای مخفی و دور از چشم دیگران با توانایی ایجاد هویت های مختلف باعث شد که بزه فحاشی و توهین به صورت روز افزون افزایش پیدا کند و عملا تبدیل به یک چالش اساسی در جامعه شود. از این رو می خواهیم در ادامه ببینیم که قانون چه راهکارهایی برای مقابله با این بزه در نظر گرفته است و عملا مجازات فحاشی در اینستاگرام و دیگر پلتفرم های مجازی چیست؟

برای یافتن پاسخ این سوال باید سعی کنیم از چند زاویه مختلف به این مسئله نگاه کنیم. اول این که ما باید بتوانیم فحاشی و توهین را تعریف کنیم و بیان کنیم که اصولا چه چیزی فحش است. مسئله دوم این است که فضای مجازی یک فضای تقریبا غیر واقعی است، در این فضا افراد می توانند با نام ها و هویت های مختلف حضور داشته باشند، پس نحوه پیگیری کاربران این فضا مسئله بسیار جدی است.

زاویه دیگری که باید به آن توجه بسیار زیادی داشت این است که این فضا امروز بسیار مورد توجه عموم جامعه قرار گرفته است و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که به طور کامل از این فضا دور باشد. پس هر نوع فحاشی و توهین در این فضا می تواند به طور مستقیم در بخش بزرگی از جامعه تاثیر منفی داشته باشد، بنابراین مجازات فحاشی باید با در نظر گرفتن عام بود این بزه مشخص شود. در ادامه به هر کدام یک از این جنبه به شکل مفصل تری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فحش چیست؟

اولین سوالی که درمورد مجازات فحاشی باید به آن پاسخ بدهیم این است که اصولا فحاشی چیست و چه کلمات یا جملاتی فحش محسوب می شوند؟ به طور کلی این عبارت یا مفهوم کاملا کلی و انتزاعی است و نمی توان به صورت خط کشی شده عبارت هایی را مشخص کرد. اما اگر بخواهیم تعریفی از فحاشی داشته باشیم، می توانیم این گونه بیان کنیم هرگونه نسبت دادن مفهوم یا معنی توهین آمیز و غیر واقعی به افراد که می تواند باعث ناراحتی و تحقیر آن ها شود را فحاشی می نامیم.

فحاشی و توهین با افترا تفاوت دارد. افترا به معنی نسبت دادن یک عمل یا یک فعل غیر واقعی به افراد است. افترا لزوما توهین آمیز نیست. بلکه افترا نسبت دادن یک عمل غیر قانونی به فرد است.

اگر بخواهیم مثالی واضح از تفاوت بین افترا و توهین بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که، ” تو دزد هستی ” نسبت دادن عمل دزدی به فرد مقابل است. دزدی یک عمل غیر قانونی است، پس این جمله یک افترا محسوب می شود. اما عبارت ” تو خر هستی ” مصداق بارز و مشخصی از توهین است.  

توجه کنید که نسبت دادن عمل لواط و زنا به دیگری حد قذف دارد. در واقع در این مورد هم افترا و هم توهین همزمان رخ داده است و مسلما مجازاتی سنگین تر نیز خواهد داشت.

توهین و فحاشی مجازی

مسئله دومی که باید در مورد مجازات فحاشی در اینستاگرام به آن توجه داشته باشیم این است که عملا فضای مجازی یک فضای پنهان و تاریک محسوب می شود و بسیاری از افراد می توانند با هویت های مختلف در آن فعالیت داشته باشند. این مسئله کار رهگیری و پیدا کردن افراد بزهکار در این فضا را سخت تر کرده است.

در واقع در فضای مجازی بیشتر از قانون، فرهنگ است که خودش را نشان می دهد. به بیان بهتر فضای مجازی ثابت کرد که این فرهنگ یک جامعه است که می تواند تمدن را نشان دهد و قانون تنها یک ابزار است. اما با این حال پلیس فتا به عنوان متولی امنیت در فضای مجازی راهکارهای خاص خودش را دارد. این نیروی انتظامی می تواند با استفاده از ترفند های مختلف اطلاعاتی و شبکه ای افراد بزهکار را شناسایی و دستگیر کنند.

اما مسئله دیگری که وجود دارد این است که شما باید مدارک و ادله کافی مبنی بر بزهکار بودن فرد داشته باشید. استفاده از ادله های الکترونیکی مانند گرفتن اسکرین شات، صدای ضبط شده و … می تواند کارساز باشد. به شما توصیه می کنیم که در رابطه پرونده های مربوط به مجازات فحاشی در اینستاگرام و دیگر فضاهای مجازی، حتما از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اما توجه داشته باشید که فرد مقابل نیز می تواند در برابر ادعای شما، ادعای تقلبی بودن مدارک الکترونیکی را مطرح کند. این اتفاقی است که می تواند به سادگی در فضای مجازی رخ بدهد. یعنی ساختن این چنین ادله های الکترونیکی در این فضا کار چندان سختی نیست و همین کار قضاوت و دادرسی در این حوزه را بسیار سخت کرده است.

مجازات فحاشی در فضای مجازی چیست؟

مجازات فحاشی در کامنت های اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری نه تنها می تواند اثر منفی بر روحیه یک فرد، بلکه بر کل جامعه داشته باشد. به هر حال این نظرات و فحاشی ها به صورت عمومی نمایش داده می شود و بسیاری از افراد جامعه و کاربران می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. این اتفاق می تواند تبعات جبران ناپذیری برای جامعه داشته باشد.

ایجاد فضایی مملو از خشونت و فحاشی و توهین از مهمترین مضرات این اتفاق است. بر این اساس سوال اصلی این است که آیا مجازات مطرح شده در ماده 608 و 609 قانون مجازات اسلامی و همچنین ماده 16 قوانین جرائم رایانه ای کافی است یا خیر؟

بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی مجازات فحاشی و توهین ( در صورتی که قذف نباشد ) 74 ضربه شلاق و بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی در کنار 74 ضربه شلاق مجازات حبس تا 6 ماه نیز در نظر گرفته شده است. همچنین در ماده 16 قانون جرائم رایانه ای نیز فرد هتاک به حداکثر دو سال حبس محکوم می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجازات فحاشی در اینستاگرام و فضای مجازی می توانید از یک وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×