مجازات راننده فراری از تصادفات

مجازات راننده فراری از تصادفات (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات راننده فراری از تصادفات

مجازات راننده فراری از تصادفات بر حسب نوع تصادف و آسیب وارده و جراحات فرد مصدوم و همچنین شرایط فردی راننده در حین تصادف، متفاوت خواهد بود. برخی از رانندگان پس از تصادف با وسیله نقلیه و یا افراد پیاده  از صحنه جرم فراری می شوند و برای عمل خود دلایلی دارند که از جمله؛ ترس از مجازات شدید کیفری یا پرداخت دیه، ترس، اضطراب  است و شاید به دلیل بی مسئولیتی باشد. حتی اگر صحنه تصادف منجر به مرگ و جراحت شدید شخصی شود قانون غیر عمدی بودن موضوع را در نظر گرفته و او را به پرداخت دیه محکوم خواهد کرد. البته همانطور که گفته شد مجازات راننده فراری از تصادفات بستگی به شرایط خود راننده و نحوه تصادف متفاوت خواهد بود که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت. باید رانندگان این مسئله را در نظر بگیرند اگر تصادف منجر به فوت شخصی شود دادگاه مجازات کیفری برای راننده در نظر نمی گیرد، زیرا رخداد حادثه کاملا غیر عمدی است. اما مجازات راننده فراری از تصادفات طبق مواد قانونی چیست؟

مجازات راننده فراری از تصادفات چیست؟

در ماده قانونی ۷۱۹ مجازات اسلامی، مجازات راننده فراری از تصادفات به این شکل بیان شده است؛ زمانی که در صحنه تصادف فردی مصدوم شود و احتیاج  فوری به کمک رسانی داشته باشد ولی راننده با وجود امکان فراهم کردن وسیله کمکی به مصدوم و یا اطلاع دادن به مامورین انتظامی فرار کند بر حسب مورد تصادفات به بیش از دو سوم مجازات در ماده های قانونی ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ محکوم خواهد شد. که در ادامه این متن به شرح این مواد قانونی خواهیم پرداخت. در این مورد خاص یعنی فرار راننده از صحنه تصادف دادگاه برای مجازات راننده فراری از تصادفات هیچ تخفیفی قائل نخواهد شد. همچنین در تبصره های ماده  ۷۱۹ چنین بیان شده است که اگر راننده به مامورین انتظامی اطلاع دهد و مصدوم را به مکانی برای استراحت و یا درمانگاهی برساند دادگاه برای وی تخفیف قائل خواهد شد. همچنین راننده فقط برای رساندن مصدوم به بیمارستان حق دارد خودرو را از صحنه حادثه حرکت بدهد البته به شرطی که راهی برای رساندن مصدوم به درمانگاه جز حرکت وسیله نقلیه خود نباشد در غیر این صورت حق حرکت خودرو را خواهد داشت.

اما مواد مذکور در مجازات اسلامی که در این متن ذکر شد به چه مواردی اشاره دارد.

ماده ۷۱۴ قانون مجازات های اسلامی؛ هر زمان که تصادفات منجر به مرگ مصدوم شود و این حادثه ناشی از بی مبالاتی، بی احتیاطی و عدم مهارت کافی راننده وسیله نقلیه باشد قانون مجازات شخص راننده را از شش ماه تا سه سال حبس مشخص کرده است و علاوه بر آن چنانچه ولی دم درخواست مطالبه دیه نماید باید دیه را پرداخت نماید.

ماده ۷۱۵ قانون مجازات های اسلامی؛ هر زمان که حادثه تصادف منجر به صدمه و ضعف و مرض جسمانی و بیماری لاعلاج شخص مصدوم شود و یا این حادثه منجر به از دست دادن عضوی از بدن شود و یا یکی از حواس او از بین برود که این حادثه ناشی از بی مبالاتی، بی احتیاطی و عدم مهارت کافی راننده وسیله نقلیه باشد قانون مجازات های اسلامی شخص راننده را به دو ماه تا یک سال و پرداخت دیه در صورت مطالبه محکوم خواهد کرد.    

ماده ۷۱۶ قانون مجازات های اسلامی؛ هر زمان که حادثه تصادف منجر به ضعف یا نقصان دائمی یکی از اعضای بدن مصدوم شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو بدن شود و یا باعث وضع حمل قبل از موعد مشخص در زن باردار شود به یک ماه تا سه ماه حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه محکوم خواهد شد.

موارد تشدید مجازات راننده فراری از تصادفات

طبق گفته های قبلی دانستیم که مجازات راننده فراری از تصادفات چیست. اما وجود برخی از شرایط باعث شدید شدن مجازات راننده خواهد شد و این مجازات علاوه بر مجازات هایی است که در مواد مذکور آمده است. این موارد به قرار زیر است؛

نداشتن گواهینامه؛ برخی از تصادفات شدید مربوط به راننده هایی است که فاقد گواهینامه هستند و بیشتر مربوط به افراد زیر ۱۸ سال می باشد.

مست بودن راننده؛ شرب خمر طبق قانون ایران دارای مجازات مشخص است و اگر به دلیل خوردن مشروبات الکلی شخص مست شود طبیعتا تعادل و کنترل او نیز کاهش پیدا خواهد کرد و ممکن است منجر به رخ دادن حادثه های زیان باری شود که قانون حداکثر مجازات را برای راننده مست در نظر گرفته است.  

سرعت غیر مجاز؛ رانندگی در سطح شهر، اتوبان، خیابان های پر رفت و آمد و جاده ها هر کدام سرعت مشخصی را می طلبد چنانچه شخص با سرعت غیر مجاز و زیادی رانندگی نمیاد و منجر به کشته شدن انسانی شود از نوع قتل غیر عمد شناخته می شود زیرا مقررات را زیر پا گذاشته است.

نقص فنی خودرو؛ طبق قانون هر سال باید خودرو معاینه فنی شود تا از در هنگام حرکت و سرعت منجر به تصادف و رخ دادن حادثه های مرگبار نشود و چنانچه در هنگام تصادفات نقص فنی خودرو مشخص باشد دادگاه علاوه بر مجازات های مذکور او را برای مدتی از رانندگی محروم خواهد مرد.

عبور از محلی که برای وسایل نقلیه ممنوع بوده است؛ عبور از پیاده رو ها با وسایل نقلیه و موتور و توجه نکردن به علائم ورود ممنوع باعث تشدید مجازات ها خواهد شد. 

هر یک از این موارد و شرایط برای راننده به بیش از دو سوم مجازات های مذکور محکوم می شود و علاوه بر این مجازات ها راننده به یک سال تا پنج سال محروم از رانندگی خواهد شد.

در نهایت هر شهروندی یا انسانی وظیفه دارد در صورت دیدن صحنه تصادف و دیدن مصدومی که نیاز شدید به کمک دارد با پلیس انتظامی تماس و اورژانس تماس گرفته و در صورت امکان مشخصات خودروی فراری را یادداشت نماید. طبق قانون شخصی که برای رساندن کمک به مصدومین خودداری کرده است و توان کمک رسانی را داشته است اما از یاری رساندن امتناع کرده است به حبس جنحه تا یک سال و پنجاه هزار ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد. این ماده قانونی در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیده است و شهروندان را در قبال جان یکدیگر مسئول دانسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×