مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه در قانون ایران

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه چیست؟ مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه چگونه تعیین می شود؟ مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه توسط کدام نهاد تعیین می شود؟ مهم ترین شرایط مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه چیست؟ مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه در قانون ایران چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه چیست؟ نظر قانون در خصوص تعیین مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه چیست؟ ماده قانونی ناظر بر مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه چیست؟ کدام دادگاه در خصوص تعیین مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه اقدام می کند؟

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه از جمله مجازات هایی است که در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. بر این اساس نه تنها خرید و فروش کالاهای ممنوعه، بلکه حمل و نگهداری آن ها نیز جرم شناخته شده است. بنابراین فردی که حامل کالای ممنوعه مانند مواد مخدر یا هر نوع کالای ممنوع دیگر باشد، حتی در صورت اثبات عدم مالکیت به عنوان مجرم شناخته می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. در کلام ساده تر حمل و نگهداری مواد مخدر ارتباطی به مالکیت آن ندارد و می تواند هر فردی را درگیر کند.

با این حال در این مقاله به دنبال این هستیم که مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم که مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه دقیقا چیست و چگونه تعیین می شود؟ همچنین آیا علم به ممنوعه بودن کالا برای حامل می تواند موجب مجازات یا رد جرم شود یا خیر؟ این ها از جمله مواردی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید. مسئله دیگری که در ادامه خواهیم شد این است که نقش یک وکیل کیفری در خصوص مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه و دفاع از موکل در چنین دعاوی چیست؟ در ادامه همراه ما باشید.

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه بر اساس مفاهیم

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه را زمانی می توانیم از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم که ابتدا با مفاهیم مربوط به آن از جمله شناخت کالای ممنوعه، شناخت ارکان جرم و همچنین شناخت انواع مجازات است. همه این موارد در کنار یک دیگر می تواند ما را در مسیر شناخت درست از مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه و تعیین آن قرار دهد.

اولین مفهومی که در خصوص مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه باید مورد بررسی قرار بگیرد، مسئله کالای ممنوعه است. در واقع باید بدانیم که کالای ممنوعه چیست و چگونه تعیین می شود؟ به طور کلی هر کالایی که از نظر قانون و یا دولت (با تصویب قانون) به عنوان کالای غیر قانونی شناخته شود خرید و فروش آن و همچنین واردات یا صادرات آن به عنوان یک کالای ممنوعه غیر قانونی شناخته می شود.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قانونگذار لیستی از این کالاها ارائه نکرده است، بلکه تنها به توصیف کلیت آن بسنده نموده است. علت این موضوع این است که در زمان های خاصی حاکمیت تصمیم می گیرد که یک سری از کالاها را به حالت ممنوع تعریف کند. این اختیاری است که قانون با توجه به کلی بودن این ماده در اختیار حاکمیت قرار داده است.

حال بر این اساس سوال این است که چرا حمل و نگهداری یک کالای ممنوعه با وجود این که ممکن است مرتکب به عنوان مالک کالا شناخته نشود نیز جرم محسوب می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که جرم از سه رکن مادی، معنوی و قانونی تشکیل شده است. بر اساس اگر عمل آسیب زننده باشد در عین حالی که مرتکب از آسیب آن مطلع بوده و به شکل عمدی آن را انجام داده است در حالی که قانونگذار این عمل را جرم تلقی کرده باشد، عملا می توان گفت که جرم صورت گرفته است.

بنابراین علم به ممنوعه بودن کالا (با توجه به آسیب زا بودن این کالا برای جامعه) بنا بر نص قانون به عنوان جرم شناخته شده است. پس اگر راننده ای بداند که مواد مخدر جا به جا می کند به عنوان مجرم شناخته می شود. اینجاست که مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه تعیین و اجرایی می گردد. بر این اساس می خواهیم مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه را مورد بررسی قرار دهیم.

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه (2)
مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه (2)

انواع مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه بر اساس نوع محصول و ارزش واقعی آن تعیین می شود. پیش از این که بخواهیم به انواع مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه بپردازیم بهتر است ابتدا به یک نکته مهم اشاره کنیم.

هر وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که مجازات در قانون ایران به دو دسته حدی و تعزیری تقسیم می شود. مجازات های حدی توسط شرع تعیین شده غیر قابل تغییر (تقلیل یا تشدید ) می باشد. این در حالی است که مجازات های تعزیری توسط قانون گذار مشخص شده و امکان تغییر در آن وجود دارد.

مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه از نوع مجازات تعزیری است. بنابراین در صورت وجود شرایط مختلف امکان تخفیف در مجازات (به جز در خصوص برخی جرایم مانند جرایم مرتبط با مواد مخدر) و … وجود دارد. انواع مجازات حمل و نگهداری کالای ممنوعه بر اساس ارزش کالای ممنوعه حمل یا نگهداری شده به دو دسته جزای نقدی و حبس تعزیری تقسیم می شود. بدین ترتیب که هر قدر ارزش کالا کمتر باشد تنها جزای نقدی به عنوان مجازات انتخاب می شود و اگر ارزش کالا افزایش پیدا کند این مجازات علاوه بر جزای نقدی شامل حبس نیز می شود.

بر این اساس برای کالاهایی تا ارزش ده میلیون ریال جزای نقدی دو تا سه برابر ارزش کالا، برای کالا های تا ارزش 100 میلیون ریال جزای نقدی سه تا 5 برابر ارزش کالا، به عنوان جزای نقدی تعیین شده است.

اما در صورتی که ارزش کالا بیش از صد میلیون و کمتر از یک میلیارد ریال باشد علاوه بر جزای نقدی 5 تا 7 برابری ارزش کالا، حبس تعزیری شش ماه تا دو سال در نظر گرفته شده است. همچنین اگر ارزش کالا بیش از یک میلیارد ریال باشد جزای نقدی بین 7 تا 10 برابر ارزش کالا تعیین و حبس دو تا 5 سال برای مجرم در نظر گرفته می شود. این ها مهم ترین نکاتی است که در این خصوص وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×