ماده 55 قانون شهرداری

ماده 55 قانون شهرداری (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ماده 55 قانون شهرداری

ماده 55 قانون شهرداری چیست؟

ماده 55 قانون شهرداری یکی از ان دسته مفاد قانونی مهمی است که امروزه برای بسیاری از افراد دارای اهمیت بسیار زیادی است و باعث شده است تا جریان پرونده های قضایی بسیار زیادی در دادگاه ها مطرح گردد. ماده 55 قانون شهرداری به بیان وظایف کلی شهرداری می پردازد و این امورات را با مسائل دقیق حقوقی بیان می کند تا افراد بتوانند به راحتی با تمامی وظایف قانونی این ارگان دولتی آشنا شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخطی  مشکل آن را به مراجع ذیصلاح پیگیری کننده ارجاع دهند.

ماده 55 قانون شهرداری سال های زیادی است که مورد تصویب واقع شده است و برای قانون گذار کشور ما دارای اهمیت بسیار زیادی است و باعث می شود تا ارتباطات شهری سالمی میان این ارگان دولتی  و عموم مردم ایجاد شود. ماده 55 قانون شهرداری دارای جزییات حقوقی و قانونی بسیار زیادی است که افراد از آنها بی اطلاع هستند و دقیقا نمی دانند که این موارد به چند دسته تقسیم می شوند. پس برای آنکه بتوانید در مورد ماده 55 قانون شهرداری اطلاعات کاملی بدست آورید و بتوانید در مسیر احقاق حقوق خود قدم بردارید به شما توصیه می کنیم در ادامه متن با ما همراه باشید.

ماده 55 قانون شهرداری برای چه کسانی است؟

ماده 55 قانون شهرداری یکی از مفاد قانونی مهمی است که در ارتباط با عموم مردم نهاد شهرداری پایه گذاری شده است و همه افراد باید در مورد آن اطلاعات دقیق و کاملی در دست داشته باشند. ماده 55 قانون شهرداری به عنوان بیان کننده وظایف کلی شهرداری در مقابل مردم دارای اهمیت بسیار زیادی است و به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. کسانی که به دنبال یک منبع قانونی مهم برای اخذ اطلاعات کامل در مورد وظایف شهرداری هستند باید بدانند که ماده 55 قانون شهرداری می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد و تمامی اطلاعات قانونی لازم را به آنها انتقال دهد.

ماده 55 قانون شهرداری برای بسیاری از افراد ناشناخته است و شاید بسیاری از افراد پیدا شوند که در مورد ماده 55 قانون شهرداری  کاملا بی اطلاع باشند. و همین موضوع باعث می شود تا عموم مردم نتوانند در هنگام تضییع شدن حقوق آنها اقدامات مناسبی انجام دهند. در حالت کلی از آنجایی که ماده 55 قانون شهرداری در ارتباط با تمامی مردم یک جامعه و نهاد شهرداری است بنابراین باید این ماده قانونی را با زبانی ساده توضیح دهیم تا افراد بتوانند در مورد آن به طور کامل اطلاع پیدا کنند و شرایط نسبتا خوبی را برای خود و دیگر شهروندان ایجاد کنند. در ادامه متن با ما همراه باشید تا تمامی جزئیات مربوط به ماده 55 قانون شهرداری را با زبان عامه پسند توضیح دهیم.

ماده 55 قانون شهرداری (4)
ماده 55 قانون شهرداری (4)

ماده 55 قانون شهرداری چه می گوید؟

بر اساس ماده ماده 55 قانون شهرداری وظایف شهرداری به شرح زیر است: ایجاد خیابان‌ها و کوچه ها و میدان‌ها و باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه، تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تامین آب و روشنائی به وسایل ممکنه. در صورت تخلف مراتب هر بار در گواهینامه رانندگی متخلف قید و اگر ظرف یکسال سه بار مرتکب همان تخلف شود بار سوم به حداکثر مجازات ‌خلافی محکوم و گواهینامه او برای یک سال ضبط میشود و در همان مدت از رانندگی ممنوع خواهد بود.

 تعیین نرخ اجناس مورد احتیاج عموم از قبیل خواربار، پوشاک، برق، آب، کرایه وسایل نقلیه، حق الزحمه و کارمزد و آنچه به نظر شهرداری از لحاظ احتیاجات عمومی محتاج نرخ‌گذاری باشد و تعقیب متخلفین و نظارت در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اتخاذ تدابیر لازم برای ارزانی و فراوانی خوار و بار عمومی و جلوگیری از تولید و عرضه و فروش اجناس فاسد و معدوم نمودن آنها.

 مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و حومه و اجرای مقررات بهداشتی از طرف کسبه و مردم و نظارت در تطبیق وضع دکاکین و مغازه‏‌ها و فروشگاه‌ها و اماکن عمومی با قواعد بهداشتی و تشریک مساعی با سازمان‌های بهداشتی. جلوگیری از گدائی و جمع آوری متکدیان و اعزام آنها به سازمان‌های اردوی کار و جمع آوری و نگهداری اطفال سر راهی.

‌شهرداری در این قبیل موارد و همچنین در مورد موزه‌ها و خانه‌های فرهنگی و زندان با تصویب انجمن شهر از اراضی و ابنیه متعلق بخود با حفظ مالکیت به رایگان و یا با شرایط معین به منظور ساختمان و استفاده به اختیار موسسات مربوط خواهد گذاشت. حفظ و اداره کردن دارایی منقول و غیرمنقول شهر و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری.  برآورد و تنظیم بودجه و متمم بودجه واصلاح بودجه و تاریخ بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی.

ماده 55 قانون شهرداری (2)
ماده 55 قانون شهرداری (2)

در ادامه ماده 55 قانون شهرداری امده است که:

با استناد به مفاد ماده 55 قانون شهرداری می توان گفت که  جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام اینگونه بیماریها به وزارت بهداری و موسسات بهداشتی و دامپزشکی و شهرداری‌های مجاور هنگام بروز آنها و دور نگه داشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و مضر و ولگرد و ممانعت از چرا و گردش چهارپایان و احشام در شهر و دفع و اتلاف حشرات. تهیه مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن شهر و مراقبت در امور صحیح اصناف و پیشه وران. تهیه نقشه حدود شهر و حومه و اصلاح و اجرای آن با رعایت تشریفات مربوطه. ایجاد و تعیین میدان های عمومی برای خرید و فروش ارزاق و میوه و تره بار و سایر مایحتاج عمومی و تعیین محلهای مخصوص توقف وسائط نقلیه

 تنظیم و اجراء مقررات و آئین‏‌نامه‌های لازم برای فراوانی و مرغوبیت و ارزانی گوشت و نان. احداث بناها و ساختمانهای مورد نیاز محل از قبیل رختشوی‌خانه و مستراح و حمام عمومی و کشتارگاه و میدان‌ها و باغ کودکان و ورزشگاه مطابق اصول صحیح و فنی و اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان خانه‌های ارزان قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت ساکن شهر. تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد و غیره.

 اهتمام در مراعات شرایط بهداشت در کارخانه‌ها و مراقبت در پاکیزگی گرمابه‌ها و نگاهداری اطفال بی‌صاحب و سرراهی.  صدور پروانه برای کلیه ساختمان‌هایی که در شهر میشود. ساختن خیابان‌ها و آسفالت کردن سواره روها و پیاده روهای معابر و کوچه‌های عمومی و انهار و جدول‌های طرفین از سنگ، آسفالت و امثال آن به هزینه شهرداری هر محل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×