قرارداد پیمانکاری موقت و دائمی چیست؟

قرارداد پیمانکاری موقت و دائمی چیست؟ (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قرارداد پیمانکاری موقت و دائمی چیست؟

قرارداد پیمانکاری یکی از انواع قرارداد های است که روابط بین افراد را مشخص خواهد کرد. در قرارداد پیمانکاری کارفرما با شرایطی مشخص فعالیت و پروژه مشخصی را در مدت زمان معلومی و با وجه معین به شخص حقوقی یا حقیقی واگذار می کند. این قرارداد ها مشمول ماده ۱۰ قانون اساسی قرار می گیرند و به هر شیوه ای که میان طرفین تنظیم شود لازم الاجرا خواهد بود. ساخت صفر تا صد ساختمان یا بنا و یا تدارکات مواد اولیه و یا قرارداد حمل و‌نقل از انواع قرارداد های پیمانکاری است. در این قرارداد ها بایستی کارفرما انتظارات خود را به طور دقیق و کامل از پروژه و فعالیت پیمانکار در قرارداد مشخص نماید. پس در متن آن روابط دو طرف و تعهدات یکدیگر کاملا مشخص خواهد شد و شرایط فسخ یا شرایطی دیگری که مد نظر کارفرما یا پیمانکار است ضمیمه آن خواهد شد. در هر قرارداد پیمانکاری شرایطی عمومی و اختصاصی وجود دارد که در تنظیم قرارداد نقش دارند. منظور از شرایط اختصاصی و عمومی چیست؟

شرایط اختصاصی و عمومی قرارداد پیمانکاری

منظور از شرایط عمومی در قرارداد پیمانکاری، شرایطی است که در همه قرارداد ها رعایت خواهد شد و غیر قابل اجتناب می باشد و شکل کلی قرارداد را نشان خواهد داد و این شرایط تقریبا در قرارداد های مشابه مشترک است. اما شرایط اختصاصی شرایطی است که با توجه به نوع و ماهیت پیمان و شرایط مختص و ویژه کارفرما و پیمانکار در این قرارداد خواهد بود.  شرایط عمومی و اختصاصی تکمیل کننده یکدیگر در قرارداد های پیمانی است و نبایستی یکدیگر را نقض نمایند. مثلا شرایط ویژه ای که کارفرما در نظر می گیرد ممکن است در قرارداد مشابه کارفرمای دیگر شرایطی دیگر را اعمال کند که به آن شرایط اختصاصی می گویند.

اما انواع قرارداد های پیمانی کدام است؟ منظور از قرارداد پیمانکاری دائمی و موقت چیست؟ در ادامه این مطلب به این مهم خواهیم پرداخت. 

قرارداد پیمانکاری دائمی

منظور از قرارداد پیمانکاری دائمی این است؛ قرارداد تنظیم مابین کارفرما و پیمانکار به صورت مستمر و برای مدت زمان طولانی تنظیم می شود. در این نوع از قرارداد منافع پیمانکار محفوظ خواهد بود و برای کار هایی که به طور مداوم و پیوسته انجام می شود از این نوع قرارداد استفاده می کنند. این نوع از قرارداد به شکل قرارداد های با قابلیت تغییر و قرارداد های سریال و قراردادهای با مدت زمان محدود تنظیم خواهد شد.

قرارداد پیمانکاری موقت

قرارداد پیمانکاری موقت قراردادی است که برای دوره زمانی محدود و برای انجام پروژه یا کاری مشخص تنظیم می شود. این کار در قرارداد کاملا مشخص شده است و هزینه معینی نیز برای آن در نظر گرفته می شود.

اما قرارداد های پیمانکاری در دو نوع دائمی و موقت انواع مختلفی دارد و هر یک از این قرارداد ها شکل خاصی از نوع پیشبرد فعالیت را نشان خواهد داد که انواع آن به شرح زیر می باشد.

انواع قرارداد پیمانکاری موقت و دائمی

همانطور که گفته شده قرارداد پیمانکاری در دو نوع دائمی و موقت قابل تنظیم و اجرا می باشد. که هر یک از قرارداد های نام برده در متن زیر می تواند در قالب قرارداد دائمی و یا موقت تنظیم شود. قرارداد هایی چون؛

قراردادهای پرداخت کلی

در این نوع از قرارداد در متن قرارداد مبلغ انجام پروژه مشخص می شود و پیمانکار بر اساس آن مبلغ پرداخت شده از سوی کارفرما پروژه یا کار را انجام داده و تحویل او خواهد داد. پس کل عملیات با یک کار مشخص انجام می شود.

قراردادهای سنجشی

اما در قرارداد های سنجشی بر خلاف قرارداد پرداخت کلی مبلغ لازم و کلی برای انجام عملیات تخمین داده می شود و در پایان انجام پروژه قیمت و مبلغ واقعی آن تعیین خواهد شد. 

قراردادهای بازپرداخت هزینه

منظور از قراردادهای بازپرداخت هزینه این است که کارفرما تمامی هزینه های لازم برای تکمیل پروژه را برآورد کرده و به علاوه هزینه اضافی به عنوان سود به پیمانکار پرداخت می کند. هزینه هایی چون دستمزد کارگر ها و تامین مواد اولیه یا مصرفی و در کل تمام هزینه های لازم را تخمین زده و در اختیار پیمانکار قرار می دهند و مبلغ تعیین شده باید مورد توافق طرفین قرارداد باشد به اخص مورد توافق پیمانکار باشد.

قراردادهای مدیریتی

منظور از قرارداد مدیریتی این است که کارفرما برای انجام پروژه و فعالیت های تخصصی و ویژه شرکت متخصص در امر فعالیت مورد نظر استخدام کرده تا همراه با فعالیت های پیمانکار فعالیت خود را انجام دهند. این قرارداد زمانی بین طرفین تنظیم خواهد شد که پروژه به یک تجربه خاص و به تخصص لازم برای فعالیت نیاز می شود.

قراردادهای مدیریتی پروژه

کارفرما در این نوع از قرارداد فرد خاصی را به عنوان مدیر پروژه استخدام می کند زیرا پروژه و فعالیت انجام شده به تخصص و دانش فردی برای تکمیل شدن احتیاج می شود و مقدار مبلغی از هزینه پیمانکاری با توجه به پیشبرد پروژه به شخص مدیر پروژه تعلق خواهد گرفت.

قراردادهای مهندسی، اجرا و تجهیزات

در این نوع از قرارداد در متن آن ذکر خواهد شد که تمامی مسئولیت طراحی و اجرا و تامین تجهیزات و مواد اولیه بر عهده پیمانکار خواهد بود و کنترل کیفی و عملیات نیز بر ذمه پیمانکار می باشد.

قراردادهای طراحی و ساخت

همانطور که از نام قرارداد مشخص است طراحی و ساخت پروژه بر عهده پیمانکار خواهد بود کارفرما کاربری ساختمان و انتظارات و خواسته های خود را در اختیار پیمانکار قرار داده و پیمانکار موظف است تا در راستای خواسته کارفرما کار را انجام دهد. پس مسئولیت طراحی و ساخت آن بر عهده شخص پیمانکار خواهد بود.

قراردادهای ساخت و توسعه

در این نوع از قرارداد های پیمانی هزینه های پرداختی از سوی کارفرما درصدی خواهد بود. یعنی درصدی از پیشرفت ساخت و تکمیل پروژه، مبلغی مشخصی به پیمانکار پرداخت می شود. مثلا بعد از بیست درصد تکمیل پروژه مبلغی مشخص به پیمانکار پرداخت می شود و با شصت درصد از تکمیل پروژه مبلغی دیگر را برای پیمانکار در نظر خواهند گرفت و تا پایان کار این روند ادامه دارد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×