قانون مشاعات ساختمان

قانون مشاعات ساختمان (4)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

قانون مشاعات ساختمان

خیلی از کسانی که مالک یکی از واحدهای آپارتمانی هستند بی شک در مورد مشاعات ساختمان و اختلافات و درگیری های مرتبط با آن چیزهای بسیاری شنیده اند و یا حتی با آن روبرو شده اند. در حال حاضر که زندگی آپارتمان نشینی خیلی زیاد شده است یکی از مواردی هم که باعث جر و بحث بین ساکنین آن می شود مشاعات آپارتمان و حد و حدود آن است. امکان دارد که خیلی از ما به طور ناخواسته و به خاطر عدم آشنایی با قوانین و مقررات مشاعات، کارهایی را در محیط ساختمان انجام دهیم که باعث به وجود آمدن اختلاف و دعوا شود.

پس بهتر است حالا که زندگی آپارتمان نشینی رواج دارد و اکثر مردم در آپارتمان زندگی می کنند در مورد مشاعات ساختمان و قوانین و مقررات آن نیز اطلاعاتی را داشته باشند تا موجب درگیری و اختلاف آن ها با همسایگان نشود.

آشنایی با انواع مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان و به عبارتی مالکیت در آن به دو قسمت تقسیم می شود:

-مالکیت بر بخش های اختصاصی

-مالکیت بر بخش های مشترک آپارتمان و یا همان مشاعات ساختمان

بر مبنای تعریف کلی ماده دو که در قانون تملک آپارتمان ها آمده است، هر بخش از ساختمان را که در سند، مالکیت برای آن ذکر نشده و به صورت مشترک مورد استفاده ی تمام ساکنین قرار می گیرد مشاعات ساختمان می گویند و شامل قسمت های زیر است:

1-پشت بام

2-درب ورودی

3-زمین ساختمان

4-راهرو

5-آسانسور

6-پنجره های راهرو

7-پله ها

8-ورودی پارکینگ

9-پارکینگ اضافی

10-شوفاژخانه

11-انشعابات مشترک

12-تاسیسات مشترک

13 حیاط

14- لابی

15-باغچه

بخش هایی از ساختمان که مالکیت رسمی آن ها به صورت جداگانه برای هر واحد در سند درج شده باشد، جزو بخش های اختصاصی ساختمان به حساب می آید. بخش های اختصاصی ساختمان عبارتند از:

-هال و پذیرایی

-اتاق خواب ها

-آشپزخانه

-سرویس ها

-انباری

-بالکن

-پارکینگ (در صورتی که در سند درج شده باشد)

قانون مشاعات ساختمان بر اساس صورتجلسه تفکیک آپارتمان ها، مختص به ساختمان خاصی نیست و در بین همه ی ساکنین و متصرفان قانونی آن ساختمان مشترک است. این بخش ها قابل انتقال نیستند و هر مالکی یا به اندازه مساحت آپارتمان و یا نسبت مالکیت خود، در این قسمت ها به شیوه ی مشترک و مشاعی سهم دارد.

قانون مشاعات ساختمان

معمولا در بین ساکنین آپارتمان ها بحث و اختلاف نظر بر سر مشاعات بخش های مشترک ساختمان به وجود می آید، چون در مورد آن تعریف درست و دقیقی را نمی دانند و یا از قوانین مربوط به ملک و مشاعات آن اطلاعی ندارند.

قوانین مشاعات ساختمان عبارتند از:

1-همه ی ساکنین آپارتمان باید به اندازه معین از مشاعات استفاده کنند. طوری که برای استفاده ی سایر ساکنین ساختمان مانعی نباشند. به طور مثال قرار دادن لوازم اضافی و کفش در حیاط و راه پله، نوعی استفاده شخصی به حساب می آید و واحدهای دیگر می توانند به این کار اعتراض کنند.

2-هیچکدام از ساکنین ساختمان حق تصرف مشاعات ساختمان و یا حق واگذاری آن به فرد دیگری را ندارد، مگر در صورتی که با ساکنین ساختمان توافق کرده باشد و یا قانون اجازه ی این کار را به او داده باشد.

3-ایجاد تغییر در نقشه ساختمان بدون اخذ مجوزهای لازم و رضایت تمام ساکنین ساختمان ممنوع است.

4-ماشین ها نباید در قسمتی غیر از قسمت تعیین شده پارک شوند و یا باعث مشکل در رفت و آمد ساکنین ساختمان شوند.

5-استفاده اختصاصی ساکنین از آب و برق مشاع ساختمان ممنوع است.

6-قرار دادن کیسه زباله در راهرو که باعث پخش بوی بد در همه ی ساختمان شود ممنوع است.

7-هر گونه تغییر رنگ و شکل در ساختمان که باعث ناهماهنگی و بر هم زدن نمای ساختمان شود ممنوع است.

8-اگر در یکی از واحدها بنایی و یا تعمیراتی صورت بگیرد باید درباره نظافت و تمیزی آن با هماهنگی سرایدار و ساکنین تصمیم گرفته شود.

9-استفاده کردن از مشاعات نباید به صورتی باشد که مورد آزار و اذیت دیگر ساکنین شود؛ مثلا نگهداری حیوانات در حیاط و یا صافکاری ماشین در پارکینگ خلاف قانون می باشد.

10-جابه جایی مصالح ساختمانی و اسباب کشی با آسانسور ممنوع است و اگر کسی این کار را کرد باید با او برخورد شود. اگر در حین استفاده افراد برای این کارها آسانسور خراب شود او باید شخصا تمام هزینه های تعمیر را بپردازد.

11-در مهمانی ها و جشن های شب های غیرتعطیل پس از ساعت ده شب و در شب های تعطیل پس از ساعت 12 شب رعایت سکوت کامل در ساختمان الزامی است.

قانون مشاعات پارکینگ ساختمان

تقسیم مشاعات ساختمان از قسمت پارکینگ به دو روش انجام می شود.

روش اول: تعلق به صورت اختصاصی است؛ مانند انباری که مساحت و موقعیت آن به طور دقیق در سند ذکر شده است و در واقع ملک اختصاصی مالک آپارتمان به حساب می آید.

روش دوم: تعلق پارکینگ به هر کدام از واحدها به صورت مشاع است. بدین معنی که این پارکینگ ها در صورت جلسه ای که بین واحدها امضا شده است به طور مشاع می توانند از قوانین پارکینگ استفاده کنند.

البته ساکنین ساختمان باید به این نکات توجه کنند:

-هر کدام از واحدهای ساختمان تنها دارای یک پارکینگ است و مالک تنها مجاز به پارک یک ماشین است.

-پارک ماشین در جایی به غیر از پارکینگ اختصاصی هر واحد و همچنین پارک ماشین در قسمت های مشاع درون پارکینگ که برای رفت و آمد راحت تر و دور گرفتن ماشین ها در نظر گرفته شده است ممنوع می باشد.

-هیچ کدام از واحدها اجازه ی اجاره یا فروش پارکینگ به اشخاص دیگر (به خصوص کسانی که خارج از ساختمان هستند) را ندارد، مگر اینکه با دیگر واحدها بر سر این مساله به توافق رسیده باشد.

-استفاده کردن از پارکینگ برای برگزاری جشن ها و مجالس اختصاصی ساکنان تنها با اجازه مدیر ساختمان و به دست آوردن رضایت همه ی ساکنین ساختمان امکان پذیر است. در غیر این صورت برای جبران تمام هزینه های تحمیلی به آپارتمان لازم است که فرد معادل چهار ماه شارژ ساختمان را به صندوق پرداخت کند.

-پارک ماشین بدونه اجازه در پارکینگ واحدهای دیگر، خلاف قانون است و در صورت اقامه دعوا از طرف مالک، باید اجرت المثل (اجاره بهای زمان تصرف) که کارشناسان دادگستری آن را مشخص می کنند به مالک پرداخته شود. همچنین اگر فردی بدون اجازه ی همسایه ماشین خود را در پارکینگ او پارک کند و در صورت درخواست مالک حاضر به ترک آن نشود جرم تلقی می شود و دارای مجازات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×