طلاق در اسلام

طلاق در اسلام (1)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

طلاق در اسلام

طلاق در اسلام

طلاق به معنای جدایی و بر هم زدن پیوند زناشویی است که یکی از منفورترین حلال ها، در نزد خداوند بر طبق روایات می باشد. زمانیکه بین زن و مرد مساله ای به وجود می آید باید با مدیریت صحیح و صبر سعی در برطرف کردن آن داشته باشند. در سال های اخیر به دلیل بالا رفتن نرخ طلاق در کشور، بسیاری از جامعه شناسان به دنبال آگاهی بخشی به افراد در زمینه حفظ و تحکیم بنیان خانواده هستند. طلاق در اسلام به شدت منع گردیده و افراد را به اتخاذ صبر و بردباری دعوت می کند. مرد و زن باید تا جایی که امکان دارد برای حفظ زندگی و خانواده خود بکوشند و اولین راه حل را طلاق و جدایی ندانند.

در ادامه شما را با موضوع طلاق در اسلام، احکام آن و علل افزایش طلاق در عصر حاضر بیشتر آشنا می سازیم، پس با ما همراه باشید.

جایگاه طلاق در اسلام

بر طبق قوانین و احکام دین اسلام طلاق امری کاملا جایز می باشد اما امر پسندیده ای نیست. امام صادق (ع) می فرمایند:خداوند خانه‌ای را که در آن ازدواج باشد، دوست دارد و از خانه‌ای که در آن طلاق باشد، بیزار است و نزد خداوند چیزی منفورتر از طلاق نیست. این روایت سند محکمی است که نشان دهنده مذمت و منع طلاق در اسلام و دعوت به بردباری و صبر و شکیبایی است. حتی در کلام خدا یعنی قرآن نیز این امر توصیه نمی شود. در این کتاب خداوند خویشان و آشنایان را دعوت به پا در میانی برای رفع مشکل زن و مرد و اصلاح روابط، می کند. بنابراین در تصمیم گیری ها باید بنا را بر اقامه حدود الهی و انجام وظایف بگذاریم و از افراط جلوگیری کنیم. نکته قابل توجه در مشروعیت طلاق این است که ازدواج بر پایه مهر و محبت می باشد. زمانی که بین زوجین هیچ علاقه و مهری وجود نداشته باشد بهترین گزینه و راه حل برای آنها، پایان زندگی است.

احکام قرآن درباره جدایی

قرآن پیرامون مساله طلاق احکام بسیار مفصلی دارد که مواردی از آنها را در ادامه ذکر خواهیم کرد. در قرآن سوره ای به نام طلاق وجود دارد که شامل 12 آیه است و درباره طلاق صحبت کرده است. خداوند در این سوره پند و اندرز هایی را به زوجین داده تا بتوانند بر اساس آنها راه حل مشکل خود را پیدا کنند. مهریه یکی از مهمترین مسائل در هنگام طلاق است که بر طبق احکام اسلامی پرداخت آن واجب می باشد. حتی زنانی که  برای آنها مهریه در نظر گرفته نشده است در صورت آمیزش، در هنگام طلاق باید به آنها هدیه ای تعلق بگیرد. همچنین در اسلام درباره بازگشت مجدد به زندگی پس از طلاق نیز دستوراتی وجود دارد. بر طبق آیات موجود در قرآن اگر زن و شوهر پس از طلاق تصمیم به ازدواج مجدد داشتند، خویشاوندان زن نباید مانع شوند.

ارکان و شرایط طلاق

از ارکان طلاق می توان به مطلق به معنای طلاق دهنده، مطلقه به معنای طلاق گیرنده، صیغه طلاق و دو نفر شاهد عادل اشاره کرد. طلاق بدون موافقت دادگاه میسر نیست و حتما رکن پنجم آن نامه دادگاه می باشد. بر طبق قوانین اسلامی طلاق دهنده باید کاملا بالغ و عاقل باشد و اختیار کامل زندگی را داشته باشد. مطلقه در هنگام طلاق نباید در مدت عادت ماهیانه یا در حال نفاس باشد. شهود نیز باید دو مرد عاقل و عادل باشند که صیغه طلاق با شهادت آنها جاری گردد.

انواع طلاق در احکام اسلامی

طلاق در اسلام انواع و اقسام مختلفی دارد، طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد، طلاق توافقی، طلاق رجعی و طلاق بائن از جمله آنها می باشد. طلاق به عنوان یکی از حقوق مردان شمرده می شود و با ارائه اسناد و مدارک کافی می تواند همسر خود را طلاق دهد. گواهی عدم سازش و عدم امکان زندگی از جمله مدارک مورد نیاز می باشد. زن نیز با داشتن حق طلاق قادر خواهد بود که از همسر خود جدا شود. البته توجه به این نکته ضروری است که طلاق در هر صورتی امکان پذیر نیست و بر طبق اصول و قوانینی انجام می گیرد. برخی اوقات زن و مرد در زندگی هر دو به بن بست می رسند و به این نتیجه رسیده اند که جدایی بهترین گزینه است. در این صورت طلاق توافقی که به رضایت هر دو نفر است، انجام می گیرد.

در طلاق رجعی مرد می تواند تا پایان دوره عده به زندگی برگردد، در این صورت نیاز به عقد مجدد وجود نخواهد داشت. در این مورد زن نمی تواند جلوی بازگشت و رجعت مرد را بگیرد. در مقابل طلاق رجعی، طلاق بائن است که بر طبق آن مرد حق رجوع به زن را ندارد و نمی تواند بدون عقد به زندگی مشترک باز گردد. در مدت زمان عده در این نوع طلاق نیز زن نفقه ای دریافت نخواهد کرد و در صورت فوت هر کدام از طرفین در این دوره، ارثی از دیگری نمی برند.

طلاق در اسلام (3)
طلاق در اسلام (3)

عوامل طلاق در قرآن و اسلام

عامل ها و فاکتور های مختلفی منجر به طلاق در زندگی مشترک خواهد شد که از دیدگاه اسلام فقدان باور های مذهبی، خیانت، مشکل اقتصادی و عدم بخشش اشتباهات گذشته می باشد. ایمان نقش بسیار زیادی در تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق دارد. افراد مومن همیشه با تکیه بر احکام الهی تلاش می کنند تا در مواجهه با مشکلات آن را حل کنند. بر طبق آمار طلاق در میان زن و شوهرهای مذهبی و دین دار بسیار پایین بوده است که عامل آن توجه به توصیه ها و احکام الهی می باشد. خیانت به عنوان یکی از عوامل مهم در جدایی ها مطرح است که علت آن فرهنگ های نادرست غربی می باشد که در کشور ما ریشه دوانده است. مشکلات اقتصادی از دیرباز یکی از مهمترین دلایل طلاق بوده است. مورد چهارم عدم بخشش در زندگی است، بسیاری از افراد در زندگی دچار خطاها و اشتباهاتی می شوند که منحصر به زن و یا مرد نیست.

با در نظر گرفتن شرایط و تقویت روحیه بخشش در خود می توانید بسیاری از مشکلات زندگی را به روش های بسیار ساده ای حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×