ضمانت از چک صیادی

ضمانت از چک صیادی (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

ضمانت از چک صیادی

ضمانت از چک صیادی چگونه انجام می شود؟

چک کاربردهای زیادی داشته و حتی گاه

نقد در معاملات به کار می رود. یکی از کاربردهای مرسوم چک، بابت ضمانت است. با توجه به قانون جدید چک، ضمانت از چک صیادی چگونه انجام می شود؟ چک صیادی برای ضمانت چگونه صادر و ثبت می شود؟ برای جلوگیری از نقد کردن یا برگشت زدن چک، بدون دلیل موجه، در هنگام ضمانت چه راهکاری وجود دارد؟ برای آشنایی بیشتر با چک صیادی و دریافت پاسخ این سوالات، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چک صیادی چیست؟

چک به عنوان یکی از اسناد رسمی پرداخت شناخته شده و کاربردهای زیادی در ایران دارد. نواقص قانون صدور چک، باعث سوء استفاده شده و مشکلات اقتصادی زیادی پدید می آورد. حجم بالای چک برگشتی و چک بلامحل، جعل چک و خسران مالی از جمله مسائل چک های سابق بودند. برای کاهش و رفع این مسائل «قانون اصلاح قانون صدور چک» در سال 1397 تصویب شد. این قانون تغییرات اساسی در نحوه صدور، انتقال و دریافت چک، به وجود آورد و از ابتدای سال 1400 اجرایی شد. بر این اساس همه دارندگان چک، بانک ها و موسسات مالی موظف به رعایت مقررات مربوطه هستند.

سامانه صیاد و چک صیادی در پی این قانون به وجود آمدند. فردی که چک را صادر می کند باید تمام اطلاعات و مشخصات مندرج روی چک را در سامانه صیاد ثبت نماید. دریافت کننده چک نیز باید این اطلاعات را تایید نماید. اگر دریافت کننده قصد دارد چک را به فرد دیگری منتقل کند، انتقال دهنده و انتقال گیرنده موظف به ثبت و تایید در سامانه صیاد هستند. ظهرنویسی چک در مورد چک های صیادی انجام نمی شود. تمام مراحل ثبت و تایید از طریق اینترنت بانک، همراه بانک، اپلیکیشن های موبایلی معتبر حوزه پرداخت قابل انجام است.

اگر مراحل یاد شده به درستی انجام نشود، چک قابل برداشت نخواهد بود. انجام این مراحل حتی برای ضمانت از چک صیادی نیز ضرورت دارد.

ویژگی های چک صیادی

چک صیادی بنفش رنگ و برای همه بانک ها متحدالشکل است. فقط آرم بانک صادر کننده روی آن تفاوت دارد. بانک ها به طور مستقل نمی توانند برای صدور دسته چک اقدام کنند بلکه این فرآیند تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی انجام می شود.

 یکی از ویژگی های چک صیادی ضریب امنیت بالای آنها نسبت به چک های سابق است. در کاغذ چک صیادی از الیاف فلورسنتی استفاده شده که تحت نور ماوراء بنفش به رنگ های سبز، زرد، قرمز و آبی دیده می شود. این کاغذ نسبت به مواد شیمیایی حساس بوده و تغییر رنگ می دهد. بخش هایی از آن با جوهر نامرئی چاپ شده که فقط در زیر نور ماوراء بنفش قابل رویت هستند. این ویژگی ها مانع از جعل چک می گردند.

ضمانت از چک صیادی (11)
ضمانت از چک صیادی (11)

استعلام چک صیاد

یکی از مزیت های مهم چک صیادی امکان استعلام دارنده حساب است. از طریق این استعلام می توان به خوش حسابی یا بد حسابی و سوابق دارنده حساب پی برد. استعلام چک صیادی، با استفاده از شماره منحصر به فرد 16 رقمی آن و از طریق سامانه بانک مرکزی به آدرس cbi.ir یا شماره پیامکی 701701 انجام می شود. رنگ بندی موجود در پاسخ استعلام نشان می دهد که آیا دارنده حساب چک برگشتی داشته یا خیر؟ اگر چک برگشتی داشته مبلغ آن در چه حدودی بوده است.

امکان استعلام چک صیادی موجب می شود افراد برای دریافت چک احتیاط لازم را به خرج دهند. این موضوع می تواند نرخ چک های برگشتی را تا حد زیادی کاهش داده و مسائل مالی و حقوقی مربوط به آن را تقلیل دهد.

ضمانت از چک صیادی

چک در ایران کاربردهای زیادی داشته و در برخی مواقع حکم پول نقد را دارد. یکی از کاربردهای مهم چک، در هنگام ضمانت است. چک ضمانت برای تضمین انجام تعهد، حسن انجام کار، پرداخت دیون، عمل به وعده، استخدام، دریافت تسهیلات، اجاره ملک و مواردی از این قبیل صادر می گردد.

پر کردن چک صیادی برای ضمانت مانند پر کردن سایر چک ها است. تمام مشخصات باید بدون خط خوردگی روی چک درج شده و سپس در سامانه صیاد ثبت گردد. دریافت کننده هم مانند سایر چک های صیاد، باید آن را تایید نماید.

حال با توجه به تفاوت های چک صیادی با چک های سابق، ضمانت از چک صیادی چگونه انجام می شود؟

توجه داشته باشید چک صیادی نمی تواند بدون مشخصات و کد ملی دریافت کننده صادر و ثبت شود. بنابراین اگر در گذشته هنگام صدور چک برای ضمانت، نام دریافت کننده یا تاریخ ذکر نمی شد، این موضوع در مورد چک صیادی امکان پذیر نیست. همچنین اگر در توضیحات چک ذکر شود که چک صرفا برای ضمانت صادر شده، باز هم مانع نقد کردن آن نخواهد بود.

خیانت در امانت در ضمانت از چک صیادی

با توصیفاتی که ارائه شد بهتر است برای ضمانت از چک صیادی، علاوه بر ذکر علت صدور در هنگام ثبت چک، قرارداد جداگانه ای بین صادرکننده و دریافت کننده چک منعقد شود. در این قرارداد ویژگی های کامل چک، مشخصات صادر کننده و دریافت کننده و دلیل صدور آن عنوان شود. نکته مهم این است که در این قرارداد یا صورتجلسه تاکید شود اگر چک بدون دلیل موجه به اجرا گذاشته شود، حکم خیانت در امانت داشته و قابل پیگیری قانونی خواهد بود.

خیانت در امانت چک ضمانت به این معناست که اگر صادر کننده خلف وعده نکرده یا بر تعهدات خود پایبند است، دریافت کننده چک نمی تواند برای نقد کردن آن اقدام نماید. در غیر این صورت صادر کننده چک می تواند علیه او شکواییه خیانت در امانت ارائه دهد.

قرارداد مذکور در صورتی معتبر است که به امضای دو طرف و شهود رسیده باشد. اگر چک ضمانت توسط شخص ثالث یا برای منافع شخص ثالث صادر می گردد، مشخصات آن شخص هم باید در قرارداد ذکر شده و به امضای وی هم رسیده باشد.

کلام آخر

قوانین و نحوه پر کردن چک صیادی برای ضمانت مانند سایر چک های صیادی است. یعنی صادر کننده و دریافت کننده باید مراحل ثبت و تایید را طبق قانون جدید در سامانه صیاد انجام دهند. تفاوت در این است که دریافت کننده فقط در صورتی می تواند برای نقد کردن یا اجرا گذاشتن چک به بانک مراجعه کند که صادر کننده خلف وعده کرده یا به تعهدات خود عمل نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×