سند چیست و انواع آن کدام است؟

سند چیست و انواع آن کدام است؟ (2)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

سند چیست و انواع آن کدام است؟

سند چیست و انواع آن کدام است؟

سند به چه معنی است؟ چند نوع سند در قانون ایران وجود دارد؟ کارکرد سند در قانون ایران چیست؟ مهمترین نکات مربوط به سند چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص سند چیست؟ شرایط قانونی سند چیست؟ چگونه یک سند اعتبار قانونی پیدا می کند؟ رابطه بین سند و قرارداد چیست؟ سند رسمی چیست؟ سند عادی چیست؟ تفاوت سند رسمی و عادی چیست؟ نقش سند در جامعه چیست؟ نقش سند در مسیر قانونی چیست؟ نقش سند در مسیر کیفری چیست؟

سند یکی از مهمترین و پایه ای ترین مفاهیم اجتماعی و قانونی محسوب می شود. در واقع اگر بخواهیم صادقانه و واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که تمامی روابط اجتماعی و تمامی مفاهیم قانونی به نوعی بر اساس قرارداد و سند تدوین شده است. از این رو عملا زمانی که می خواهیم در خصوص سند صحبت کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که این مسئله یک مفهوم کاملا بنیادی و اساسی در قانون و جامعه محسوب می شود. سند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بسیاری از مواد قانونی تاثیرگذار بوده است و حتی قانون گذار آن را جزو یکی از ادله های اثبات در مسیر قضایی شناخته است. همه این موارد نشان می دهد که ما با چه مفهوم عمیق و مهمی سروکار داریم.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که قانون چه نظر و تعریفی در خصوص سند داشته و دارد و همچنین می خواهیم با انواع اسناد تعریف شده در قانون و کارکرد هر کدام از آن ها آشنا شویم. در واقع می خواهیم بدانیم اسناد عادی و رسمی چیست و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. این ها مهمترین مفاهیمی است که ما در این مقاله به ان ها پاسخ خواهیم داد. با ما در ادامه همراه باشید.

سند و کارکرد آن در قانون و جامعه

سند به عنوان یک مفهوم بسیار بنیادی و مهم در جامعه و البته قانون شناخته می شود. اگر بخواهیم نقش اسناد در قانون و جامعه را بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که در جامعه سند مشخص کننده نقش و عنوان هر فرد است.

بگذارید ساده تر و با ذکر مثال این کارکرد مهم اسناد را عنوان کنیم. فردی که دارای سند مالکیت است به عنوان نقش مالک در جامعه شناخته می شود. اسناد هویتی نیز نقش شخص به عنوان یک فرد در جامعه تعیین می کند. نشان می دهد که او کیست و از چه جنسیت و سن و سالی برخوردار است. همه این ها نشان می دهد که اسناد در جامعه نقش های مختلف را تعیین می کند و کاری می کند که افراد در جای درست خود قرار داشته باشند. نکته مهم دیگر این است که اسناد غیر قابل تغییر هستند. بنابراین بر اساس این مقوله بسیار مهم روابط میان انسان ها در جامعه تعیین می شود.

اما در قانون به جز موارد گفته شده اسناد جایگاهی ویژه و کارکردی جالب تر دارند. در واقع هر وکیل حقوقی و کیفری به خوبی می داند که اسناد در قوانین کیفری و حقوقی تحت عنوان ادله اثبات مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم افراد در دادگاه ها و مسیرهای قضایی می توانند از اسناد برای اثبات ادعای خودشان استفاده کنند. اگر بخواهیم کمی ساده تر بیان کنیم طرفین دعوی بر اساس اختیار داشتن سند و مدرک است که می توانند نسبت به ادعایی اقدامه دعوی کنند و یا در دعوی از خود دفاع نمایند. اسناد نشان دهنده راستی و حقانیت ادعای فرد می تواند باشد و قانون نیز این را قبول کرده است. در واقع از دید قانون ارائه اسناد می تواند یکی از محکم ترین ادله اثبات در دعاوی محسوب شود.

این ها مهمترین کارکردهایی است که در خصوص اسناد در جامعه و قانون وجود دارد. حال در ادامه می خواهیم بیشتر با این مفهوم آشنا شویم و به نوعی می خواهیم بدانیم که انواع سند کدام است و هر کدام از چه اعتباری در برابر قانون برخوردار است.

انواع سند در قانون

سند در قانون ایران به دو دسته اسناد عادی و اسناد رسمی تقسیم بندی شده است. اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شود. انواع اسناد تک برگ مالکیت، اسناد هویتی و هر نوع سندی که توسط نماینده تعریف شده قانون تدوین و ثبت شود به عنوان اسناد رسمی شناخته می شود.

در مقابل اسناد رسمی، اسناد غیر رسمی نیز وجود دارد. در واقع اسناد غیر رسمی توسط نماینده رسمی و قانونی تدوین و ثبت نشده است. این تنها تفاوت عمده و بنیادی میان اسناد رسمی و غیر رسمی است. بنابراین هر سندی که رسمی نباشد را می توان به عنوان یک سند غیر رسمی شناخت. انواع قراردادها، قولنامه ها و مبایعه نامه  ها و همچنین اسناد دست خط و … را می توان در دسته اسناد غیر رسمی دانست.

مهمترین تفاوتی که این اسناد از نظر عملکردی با یک دیگر دارند این است که اعتبار قانونی اسناد رسمی چند برابر اسناد غیر رسمی است. در کلام ساده تر هر دو نوع از اسناد در برابر قانون از اعتبار لازم برخوردار هستند اما مسئله ای که وجود دارد این است که اعتبار اسناد رسمی چند برابر اسناد غیر رسمی است. این مسئله ای است که هر وکیل کیفری و حقوقی به آن آشناست.

در واقع شما در مسیر قضایی می توانید از هر دو نوع سند به عنوان ادله اثبات استفاده کنید اما باید در نظر بگیرید که قانون گذار راحت تر و سریع تر اعتبار اسناد رسمی را قبول می کند. از طرف دیگر در مسیر دولتی و اداری نیز عمدتا اسناد رسمی مورد قبول می باشد. همچنین در خصوص اسناد رسمی که مربوط به امور مالی است این امکان پیش بینی شده است که بدون مراجعه به دادگاه و تنها از طریق اداره ثبت نسبت به گرفتن اجراییه قابل اقدام باشد.

این ها مهمترین نکاتی است که در خصوص سند به عنوان یک عامل و بنیاد مهم قانونی و اجتماعی وجود دارد. اما باید در نظر بگیرید که هر کدام از اسناد به صورت اختصاصی شرایط خاص خودش را دارد. در این خصوص بهتر است از یک وکیل یا مشاور مجرب کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×